Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjefen har bestemt at alle skal få et skjema der det skal skrives når man har vært syk, ferie og avspasering. Denne skal henge så alle kan se.

Det jeg lurer på om dette er lov?

Oversikt over ferie og avspasering er helt greit, men ikke at alle skal kunne se hvor mye jeg har vært syk, eller evt hjemme med sykt barn. Hadde også vært greit at hver enkelt arbeidtaker hadde det selv, eller det var oppbevart hos sjefen.Har da en følelse av at de som evt er mye borte/syke vil bli uthengt/mobba. Syns ikke dette er noe morsomt, da jeg selv er en del borte pga psykiske årsaker. Kjenner jeg blir sinna jeg!!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Det synes jeg var litt på kanten. Oversikt over avspasering og ferie synes jeg er mer legitimt, og forsåvidt vanlig mange steder.

På jobb har vi timelister i en felles perm, og der noterer vi bl.a. egenmeldinger. Jeg synes det er en bedre løsning, for da må de som "snoker" gjøre dette bevisst, og det blir ikke like synlig om man er mye syk.

Jeg har også en del fravær på jobb, og synes det er ubehagelig at folk snakker om det som om jeg har dårlig arbeidsmoral når det er en reell grunn til fraværet.

Langvarige sykemeldinger kunne jeg også akseptert notert på en slik oversikt som du nevner, men under tvil. Grunnen til at jeg synes det kan være ok, er at dersom jobben din er slik at andre må/kan ta over vakter ved sykdom/fravær, er det jo greit å ha en slik oversikt så man kan se hvem som jobber når.. Men da burde det kun noteres det som er aktuelt, og ikke spares på - dvs at man noterer fra måned til måned eller lignende, og kaster det som er "gått ut på dato".

Jeg ville nevnt for sjefen at det føles ubehagelig, og spørre om ikke denne kan ha oversikten over sykdom hos seg selv.

Skrevet

Vi har ingen som tar over jobb når vi er syke, så dette er ikke grunnen. Skal også være en oversikt over hele året så man kan gå tilbake og se. Skulle visst være så det skulle bli mer rettferdig i fordeling av ferie og avspasering. Men skjønner ikke hvorfor man skal skrive opp sykdom? kjenner jeg blir småkvalm bare ved tanken.

Gjest PinkLeaf
Skrevet (endret)

Nei, om du er mye syk så bør ikke det gå ut over dine rettigheter i ferieplanlegging. :opplyser:

Er du organisert?

Edit: Skriveleif

Endret av PinkLeaf
Skrevet

Ja jeg er organisert, tror jeg tar en snakk med de ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...