Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år, og skal søke høyskole. Men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal bli, det er et stort problem!

Har sett litt på sykepleier studiet. Ser interesangt ut, men jeg er så usikker. Jeg er veldig barnekjær, så vil ha mange barn en gang i framtiden. Det jeg egentlig lurer på er hvordan sykepleier yrket kombineres med det? Går det som regel greit? Er dere avhengig av at noen i familien kan ta ungene, mens dere har kvelds/natt vakt? Jeg skal forøverig ikke være alene med barn da, men min samboer har utdannet seg til en jobb hvor det også er skift arbeid. Han har også planer om å gå offshore nå med 2 uker på og 4 uker av.

Jeg tenker fram i tid, for det er jo viktig at jeg vil trives i yrket jeg velger. Og det er da jeg tenker på om ca 5-7 år. Jeg jobber skift og han i 2 uker. Hva med ungene da? Er det noen som har erfaring med det?

Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet, men får ikke noe ordentlig svar på det. Kansje fordi spørsmålet er litt sensetivt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ikke la små barn være alene hjemme kveld/natt, hvis både du og samboeren er på jobb, så det sier seg vel nesten selv?

De fleste stillinger som sykepleier har turnusarbeid, men det finnes også en del 8-4-jobber.

Skrevet

Selføgelig skjønte jeg at små barn ikke kan være alene! Men jeg ville bare vite hvordan, eller om de som er sykepleier klarer å avikle det. Om det rett og slett er mulig.

08 - 16 hadde jo vært perfekt, men tror ikke det finnes så mange stillinger som er slik..

Skrevet

Det er litt forskjell. I kommunene så er arbeidstidene som regel fra 7.30 eller 8.00 og til 15-16 på dagvaktene og 15-16 og til 21.30-23. I kommunen er det også vanlig med todelt turnus, altså at man jobber dag og kveldsvakter og ikke natt. Det er egne nattevakter (det er også en mulighet for noen)

På sykehus så starter man ofte 7.00-7.30 og jobber til ca 15 på dagvakt og 15 til 22.30 på kveldsvakt. Der er det ofte en tredelt turnus (forskjell fra avd. til avd) så man da må jobbe natt innimellom. Det kan være vanskelig å få 100% på sykehus.

At begge jobber skift/turnus er en vanskelig kabal å løse, ihvertfall uten noen som kan hjelpe dere innimellom.

Å få jobb på poliklinikk er omtrent umulig som nyutdannet.

Skrevet

Hva med førskolelærer eller vanlig lærer? Siden du er barnekjær og har behov for kun dagjobbing? :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle fine svar!:)

Ja, jeg har sett litt på lærer utdanning og sånn, og jeg vurderer å søke der og. Egentlig så tror jeg at jeg bare søker overalt, så får vi se..

Skrevet

Jeg sitter akkurat med samme problemet selv. Skal søke sykepleie men lurer på hvordan det blir i framtiden med unger, og mann på sjøen. Lurer på hvordan andre får kabalen til å gå opp. Man trenger vel hjelp av familie/venner/god barnevakt. Det er som vanligvis 1-2 seinvakter per uke. Kan være mer når man har arbeidshelg.

Skrevet

Det er mangel mange steder på sykepleiere i eldreomsorgen, så jeg vet noen forhandler seg frem til kun dag eller annen turnus enn vanlig, for de får jobben uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...