Gå til innhold

Trenger tips til muntlig eksamen i engelsk VGS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg lurer på om hvordan er muntlig eksamen i engelsk på vgs første året bygget opp og hva er fordypningsemne?

Har noen erfaring med engelsk muntlig eksamen?

Håper å få mange gode og konstruktive tilbakemeldinger.

på forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde engelsk vg1 muntlig eksamen for noen år tilbake og fikk 6.

Eksamen var tredelt. Den første delen var en lytteprøve, som man da skal snakke om og gjerne komme med egne innspill. Den andre delen var om et utvalgt tema fra pensum (jeg fikk kriminalitet i Amerika, noen fikk IRA og den irske konflikten, osv) og den siste delen var en kort presentasjon av en selvvalgt roman. (De fleste velger "A catcher in the rye", hett tips siden den tar for seg flere tema, mye å snakke om)

Det viktigste ifølge min tidligere lærer er å snakke engelsk hele tiden, ikke si noe på norsk om du ikke kommer på et ord, finn synonymer!:-)

Det sensorer også liker godt, er når eleven snakker på eget initiativ. Snakk derfor mest mulig. Om du får et spørsmål, svar utdypende. Men hold deg til tema, ellers blir du fort stoppet.

Om du ligger i toppsjiktet karaktermessig, kan du ofte bli spurt om et helt annet tema som du skal forklare kort på slutten av eksaminasjonen. Dette er for å skille 5-eren fra 6-eren.

Og viktigst av alt: Ikke frik ut om du ikke kan det de spør om. Vær litt lur og si feks at du er litt usikker på dette og vil komme tilbake til det senere. (Det glemmes i en slik situasjon)

Skrevet

Hos oss har vi gjort det slik at de har en lyttetekst så en presentasjon av et tema de har trekt og jobbet med i forkant, ca 10 min, så blir de spurt ut av eksaminator og evt sensor.

Du skal jo få en pensumliste på forhånd.

Skrevet

Hei,

takk for konstruktiv tilbakemeldinger, men jeg sliter med fordypningsemne og håper noen av dere kan fortelle meg hva det går ut på?

ser frem til svar....

Skrevet

Jeg skal ta engelsk vg2 privatist eksamen og har forsøkt å spørre nærskolen om hvordan en slik eksamen er lagt opp men har ikke fått noe svar. Er det noen som kan fortelle meg? Er det sånn at jeg selv skal ha laget et foredrag i forkant, eller får jeg beskjed om tema for dette dagen før e.l.?

Skrevet

En ting jeg fikk trekk på var at jeg ikke var konsekvent nok på uttalen. Bestem deg på forhånd om du skal snakke "engelsk-amerikansk" eller "britisk-engelsk". Altså it's eller it is f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...