Gå til innhold

Taco til ca 15 stk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til handleliste?

Skal ha vanlig taco, vanlig kjøttdeig med lefser og tubs el.l. Og det mest vanlige tilbehøret.

Tar gjerne imot forslag til innkjøp av brus og alkohol (øl, rusbrus og annet enkelt) Vi har et stramt budsjett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips hvis dere har stramt budsjett: Bruk ca en boks hakkede tomater per 500 g kjøttdeig. Blandes ut med kjøttdeigen før du har i krydder (sløyf ekstra vann).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor egentlig?

Hvor mye av dette burde jeg kjøpe?

kjøttdeig

taco krydder

ferdig revet ost (noen å anbefale forresten?)

tortilla lefser

skjell/tubs

salsa

rømme

salat

mais

agurk

løk

paprika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Beregn følgande volum per person:

kjøttdeig - 200 g per person

taco krydder - 1 pakke til tre vaksne

ferdig revet ost - 50 g per person

tortilla lefser - To per person

skjell/tubs - tre per person

salsa - 0,5 dl per person

rømme - 1 dl per person

salat - 30 g per person

mais - 30 g per person

agurk - 50 g per person

løk - 10 g per person

paprika - 20 g per person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor egentlig?

Var dette til meg? Fordi da blir kjøttdeigen drøyere og du klarer deg med litt mindre mengder. Mtp at kjøttdeig koster en del, så er jo det greit i forhold til økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette til meg? Fordi da blir kjøttdeigen drøyere og du klarer deg med litt mindre mengder. Mtp at kjøttdeig koster en del, så er jo det greit i forhold til økonomien.

Åja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen måte å drøye kjøttdeigen på: bland i en boks brune bønner :)

Jeg tror jeg ville beregnet 3 skjell/lefser per person. Mange spiser vel bare 2, men mange vil ha 3 og noen kanskje 4. Det verste jeg vet i hvert fall, er å ha for lite mat når man har invitert på middag.

Hjemmelaget guacamole er også mektig, og da trenger man heller ikke rømme (synes jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget guacamole er også mektig, og da trenger man heller ikke rømme (synes jeg).

Taco uten rømmer er krise! :gjeiper:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco uten rømmer er krise! :gjeiper:

:jepp:

Og er du som meg og reagerer på avokado - og det er null rømme ... ja da hadde jeg blitt litt depp :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hvor mye av hvert, kommer også an på fordelingen av gjester. Det er stor forskjell mellom småspiste småjenter eller storspiste arbeidskarer, for å ta to ytterligheter.

Jeg er ingen småspist dame, men spiser på ingen måte så mye som de sultneste guttene. Jeg ville uten tvil spist (minst) fire tacoer (enten lefser, skjell eller tubs), og synes en gjennomsnittsberegning på tre høres litt lite ut. I alle fall hvis man ikke bare skal servere til jenter.

Tacokjøtt: ca 200 gram per person.

Antall poser tacokrydder: 4-5

Antall glass salsa: 5

Den eneste ferdigrevne osten som duger er Tines pizzaost, men har du stramt budsjett kjøper du ikke ferdig revet ost. Da kjøper du Norvegia eller Jarlsberg og river selv

Tortillas fra First Price er billige og står ikke tilbake for merkevarene. Synes heller ikke salsaen derfra er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt godt: Jeg håper du ikke har noe imot at jeg quoter deg i min tacotråd, da vi skal servere taco i dåpen. Var så greit med ca hvor mye av hva man trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Til taco holder det i massevis hvis du regner 150g kjøttdeig pr.pers

Ja, viss det er overvekt av damer og barn så gjer det det. Til svoltne mannfolk må ein rekne minst 200 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til taco holder det i massevis hvis du regner 150g kjøttdeig pr.pers

Tror ikke det, du!! Jeg og samboeren pleier å ha litt over 500 g karbonadedeig når vi lager taco, og da blir stort sett alt spist opp. Og vi spiser normalt og er slanke og sunne begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det, du!! Jeg og samboeren pleier å ha litt over 500 g karbonadedeig når vi lager taco, og da blir stort sett alt spist opp. Og vi spiser normalt og er slanke og sunne begge to.

Samboeren min og jeg deler 300 g, og har alltid igjen en del. Nå hadde jeg bursdag med taco til 15 i fjor, hvor to var småspiste damer, 7 menn og 6 damer som spiser normalt. Vi regnet da 150 g kjøttdeig pr.pers etter råd fra samboers tante som driver et cateringselskap og vi hadde igjen ganske mye kjøtt. I tillegg til kjøttdeig serverte vi:

- Tacoskjell

- Tacolomper

- Agurk

- Tomat

- Mais

- Salat

- Løk

- Bønner

- Rømme

- Salsa

- Guacamole

- Ostesaus

- Revet ost

Til ts, du kan spare mye penger på å lage salsa selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...