AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Hei! Jeg så at "drømmejobben" min ble utlyst for en stund siden, og søknadsfristen har nå gått ut. Hvis jeg ikke hører fra dem, er det veldig tåpelig eller masete å ringe dem der jeg bare spør om de .. tja, fikk søknaden? Jeg vet at de har fått den, jeg fikk standardbekreftelse på mail. Hva kan jeg i tilfellet si, så det ikke blir negativt at jeg ringer? Jeg vil veldig veldig gjerne ha jobben, det er virkelig min drømmejobb Tips, kjære dere?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Det er veldig delte meninger når det gjelder å ringe når man søker jobb. Jeg mener det er helt greit å ringe før man søker, men kun om man har noe spesielt å spørre om, som f.eks arbeidstid, arbeidssted og arbeidsoppgaver som ikke kommer tydelig nok frem i stillingsannonsen. Å ringe etter at søknadsfristen har gått ut synes jeg virker litt masete. Som du skriver, så vet du at de har fått søknaden siden du har fått bekreftelse på mail, og da blir det veldig rart å ringe og spørre om nettopp det. Om du absolutt må ringe (noe jeg aldri i verden ville ha gjort), så er det vel mest logisk å spørre om det du faktisk lurer på. Altså når det blir intervjuer og om du får komme til intervju. En annen ting å spørre om er hvor mange søkere det er. Er det lenge siden fristen gikk ut forresten? Jeg synes du bør ha tålmodighet til å vente i alle fall en uke før du ringer. 2
Grønt blad Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Jeg mener man bør la dem få minst to uker til å se gjennom søknadene og slikt. Etter to-tre uker mener jeg man kan ringe og spørre hvordan arbeidet med søknadene/ går og når du eventuelt kan forvente å bli innkalt til intervju. Ringer du for tidlig kan det oppfattes som mas, spesielt hvis du ber om bekreftelse på at søknaden er mottatt når du allerede har fått det. Krysser fingrene for at du hører noe snart 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Ikke ring. Du har alt vist din interesse ved å søke, så hva ønsker du å oppnå ved å ringe, egentlig? At arbeidsgiver skal høre hvor ålright du er, og ønske å innkalle deg til intervju? De som sitter med ansettelsesansvar har ofte veldig mange andre ansvarogså, og dermed mye å gjøre, og en telefon uten reelt innhold vil derfor oppfattes som mas. La søknaden og CV'en din snakke for seg selv. Er du en altuell kandidat vil du bli innkalt til intervju, hvor du kan stille alle ting som de spørsmålene du måtte ha. Hilsen en som jobber med ansettelser, og som ikke har tid til arbeidssøkere som ringer for å si "Eh...hei..." og informere om at de har søkt på stillingen (for det vet jeg faktisk fra før av) En innholdsløs telefonsamtale høyner så absolutt ikke en søkers sjanser der hvor jeg jobber, og spørsmål som når du kan forvente å bli innkalt til intervju er også rimelig poengløst, da grunnen til at du ikke har hørt noe enda er fordi du enten er uaktuell, eller vi rett og slett ikke har rukket å vurdere søknaden din enda. 1
Grønt blad Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Ikke ring. Du har alt vist din interesse ved å søke, så hva ønsker du å oppnå ved å ringe, egentlig? At arbeidsgiver skal høre hvor ålright du er, og ønske å innkalle deg til intervju? De som sitter med ansettelsesansvar har ofte veldig mange andre ansvarogså, og dermed mye å gjøre, og en telefon uten reelt innhold vil derfor oppfattes som mas. La søknaden og CV'en din snakke for seg selv. Er du en altuell kandidat vil du bli innkalt til intervju, hvor du kan stille alle ting som de spørsmålene du måtte ha. Hilsen en som jobber med ansettelser, og som ikke har tid til arbeidssøkere som ringer for å si "Eh...hei..." og informere om at de har søkt på stillingen (for det vet jeg faktisk fra før av) En innholdsløs telefonsamtale høyner så absolutt ikke en søkers sjanser der hvor jeg jobber, og spørsmål som når du kan forvente å bli innkalt til intervju er også rimelig poengløst, da grunnen til at du ikke har hørt noe enda er fordi du enten er uaktuell, eller vi rett og slett ikke har rukket å vurdere søknaden din enda. Hvor lang tid mener du er rimelig å vente på svar? (Lurer bare generelt...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå