Gå til innhold

Er dette en idé...

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

For oss, ville dette være helt bortkastet. Spesielt siden vi egentlig ikke vil ha gaver i det hele tatt - men familie og venner, som insisterer på å få komme på fest, også insisterer på at de må få gi noe. Jeg klarer fremdeles ikke å forstå hvorfor "alle" bare har bestemt seg for at brudepar skal ha gaver de, om de vil eller ei. Hva slags holdning er det, sånn helt egentlig? Litt sånn: "da kjøper jeg jaggu bare et eller annet jeg syns de trenger, for gave skal dem pokker i meg ha!"

Jepp... mye bedre det, enn å enten godta at brudeparet ikke ønsker seg noe som helst, eller å gi penger til et formål brudeparet ønsker penger til. Det er helt pinne logisk det... :klaske:

(Svarte ikke på første delen, for jeg har allerede forklart hvor den tanken om anonymitet kommer fra.)

Som voksen i dag ville jeg heller ikke ønsket meg gaver - en og annen ting er det kanskje bruk for, men det meste har man.

Så da ønsker man seg penger da. Men å belemre folk med "til barnas utdanning" eller noe annet svulstig ... ærlig talt.

"Vi har alle de gryter og alt det bestikk vi trenger, og ønsker oss derfor ikke gaver. Dersom det likevel er noen som ønsker å gi noe, vil penger satt inn på konto XXXX.XX.XXXXX bli satt stor pris på".

Eller: "Vi har alt vi trenger og ønsker derfor ingen gave. Din deltakelse i vårt bryllup er gave god nok. Men det er det ikke alle som har det like godt og alt de trenger. Dersom du likevel har lyst å gi en gave kan du gjøre det til XXX-organisasjon, kto. XXXX.XX.XXXXX."

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva er den store forskjellen på gavekort og penger egentlig? Om jeg skulle giftet meg og ønsket meg penger til bryllupsreise så hadde gavekort kun vært en ulempe fordi jeg ikke hadde valgt en reise gjennom ticket, ving e.l. , men om det er viktig for folk å gi gavekort så hadde jeg selvfølgelig blitt glad likevel. Synes bare det er veldig rart at folk synes andres gaveønsker er så veldig feil, men det er vel fordi jeg personlig gir gaver for å glede mottaker, ikke meg selv.Selv om man etter noen års samliv har fått det man trenger/ønsker av bestikk,møbler og serviser så betyr ikke det nødvendigvis at man er rik. Skjønner imidlertid at folk har et ønske om å vite hva brudeparet ønsker å bruke evt gavepenger på.

Man kan få gavekort som er nøytrale vet du. F.eks. Spendon, gavekort i et storsenter med MANGE forskjellige butikker, etc.

Skrevet

Man kan få gavekort som er nøytrale vet du. F.eks. Spendon, gavekort i et storsenter med MANGE forskjellige butikker, etc.

Hva er forskjellen mellom slike gavekort og penger, sånn egentlig? Jeg klarer ikke helt å se forskjellen.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva er forskjellen mellom slike gavekort og penger, sånn egentlig? Jeg klarer ikke helt å se forskjellen.

Ingen reell forskjell.

Skrevet

Vi for vår del føler på ingen måte at vi er spesielt egiostiske når vi planlegger bryllupsfest for 120 personer som vi bruker en anseelig sum av våre sparepenger på. Jeg synes igrunn ikke vi gjør annet enn å tenke på gjestenes ve og vel hele veien; hvordan vi skal få til en flott og morsom fest hvor alle har det gøy og får en opplevelse de forhåpentligvis skal huske lenge. Hovedfokuset vårt er nemlig at alle skal ha det minst like gøy som oss! Noe annet hadde jeg synes var trist.

Men hva har dette med gaver å gjøre? :klo:

Jeg har da vært i flere bryllup hvor det har vært spesifikt sagt at de ikke ønsker seg gaver, og om noen veldig gjerne vil gi noe så kan de gi til humanitære formål X med vedlagt kontonr(til organisasjonen, ikke egenopprettet - så det er helt frivillig og ingen forventning).

Jeg bruker også sparepenger på bryllup - ønsker meg fortsatt ingen gaver. Ser ikke sammenhengen med hva vi selv bruker av penger og gavedebatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg liker ikke å gi penger i gave i noen sammenhenger (bortsett fra konfirmasjon). For meg blir det upersonlig, og jeg føler meg mer som en deltaker i vedkommendes grådighet og mangel på evne til å glede seg over små ting. Det gjør at jeg mister helt gleden over å gi.

Det betyr ikke at jeg gir noe "ræl" som vedkommende ikke er interessert i, det er jo enda mer meningsløst. Ta f.eks min bror, han har "alt" og mer til. Det blir nesten latterlig å gi ham penger i gave, han er jo millionær. Da gir jeg ham heller en god vin jeg vet han liker - ikke fordi han ikke har råd til det, men da slipper han å stikke innom polet og han får en gave jeg vet han liker og som blir brukt. (Ikke til bryllupsgave, men generelt).

• Liker 5
Skrevet

Tror endel oppfatter det som en symbolsk forskjell.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker også at en pengegave er med å betale for utgiftene til bryllupet. I alle fall når det er uspesifisert eller vidløftig formål.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg liker ikke å gi penger i gave i noen sammenhenger (bortsett fra konfirmasjon). For meg blir det upersonlig, og jeg føler meg mer som en deltaker i vedkommendes grådighet og mangel på evne til å glede seg over små ting. Det gjør at jeg mister helt gleden over å gi.

Det betyr ikke at jeg gir noe "ræl" som vedkommende ikke er interessert i, det er jo enda mer meningsløst. Ta f.eks min bror, han har "alt" og mer til. Det blir nesten latterlig å gi ham penger i gave, han er jo millionær. Da gir jeg ham heller en god vin jeg vet han liker - ikke fordi han ikke har råd til det, men da slipper han å stikke innom polet og han får en gave jeg vet han liker og som blir brukt. (Ikke til bryllupsgave, men generelt).

:klappe:

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg liker ikke pengegaver fordi jeg synes det er fantasiløst - og av alle de jeg kjenner som har bedt om pengegaver til f.eks. formål X så ser jeg sjelden formål X bli realisert hvis ikke formål X er helt konkret (f.eks. ønsket noen penger til et fond som skulle gå til innkjøp av X - det ble aldri kjøpt. Noen andre ønsket penger til en allerede bestilt bryllupsreise, dette ble gjennomført).

Så siden jeg ikke liker pengegaver, skal jeg da gi penger til noe så luftig og ukonkret som "dine ufødte barns fremtid"? Hva vil det si? Er turen der du skal produsere dette barnet til ditt barns fremtid? Er innkjøp av større bolig til ditt barns fremtid?

Jeg gir gjerne et gavekort på butikk X eller 3 eller 500 kroner i en konvolutt eller på en konto hvis du insisterer på å være fantasiløs. Jeg bryr meg null om du synes jeg er gnien med lavt beløp - jeg lar meg ikke presse til å bruke mer enn jeg har.

Det er du som snakker om ufødte barn, og ikke klarer å lese at det står til barnas utdanning, førerkort og boligsparing. Deg om det.

Jeg ville aldri presset en levende sjel til å gi noe som helst jeg, så jeg kjenner meg ikke overhodet ikke igjen i den siste delen der. Hvis du hadde lest innleggene mine skikkelig, hadde du fått med deg at vi ikke ønsker gaver! Men dette godtas ikke av de rundt oss, de krever å få gi gaver. Hvor får du fra at jeg skulle synes du var gnien? Her føler jeg at du tillegger meg en hel del egenskaper og meninger som jeg ikke har, og ikke kan stå for. Men igjen, deg om det.

(Jeg har forøvrig for lengst forsøkt å forklare at forslaget i utgangspunktet ikke var så seriøst ment, så hvis man også tar det med i betraktningen blir din indignasjon egentlig litt småkomisk...)

• Liker 1
Skrevet

Men hva har dette med gaver å gjøre? :klo:

Jeg har da vært i flere bryllup hvor det har vært spesifikt sagt at de ikke ønsker seg gaver, og om noen veldig gjerne vil gi noe så kan de gi til humanitære formål X med vedlagt kontonr(til organisasjonen, ikke egenopprettet - så det er helt frivillig og ingen forventning).

Jeg bruker også sparepenger på bryllup - ønsker meg fortsatt ingen gaver. Ser ikke sammenhengen med hva vi selv bruker av penger og gavedebatt.

Det var en liten digresjon, men svar på andre innlegg i tråden om at at brudeparet er på en liten egotripp i utgangspunket når de arrangerer bryllup.

Gjest Adriane
Skrevet

Som voksen i dag ville jeg heller ikke ønsket meg gaver - en og annen ting er det kanskje bruk for, men det meste har man.

Så da ønsker man seg penger da. Men å belemre folk med "til barnas utdanning" eller noe annet svulstig ... ærlig talt.

"Vi har alle de gryter og alt det bestikk vi trenger, og ønsker oss derfor ikke gaver. Dersom det likevel er noen som ønsker å gi noe, vil penger satt inn på konto XXXX.XX.XXXXX bli satt stor pris på".

Eller: "Vi har alt vi trenger og ønsker derfor ingen gave. Din deltakelse i vårt bryllup er gave god nok. Men det er det ikke alle som har det like godt og alt de trenger. Dersom du likevel har lyst å gi en gave kan du gjøre det til XXX-organisasjon, kto. XXXX.XX.XXXXX."

Du kaller det å tenke på barnas utdanning svulstig, jeg kaller det fornuftig og fremtidsrettet.

For meg, er ditt forslag nummer 1 iallfall ikke det spor bedre... Sånn apropos alle de som snakker om "det store sluket", og at gjestene like gjerne kunne betalt inngangspenger... (All den tid det ikke engang er oppgitt noe som helst formål pengene skal gå til i så fall, som bryllupsreise, bidrag til ny bil, bidrag til ny bolig, møbler, what ever)

Den siste er jeg derimot enig med deg i at er et veldig godt alternativ. Men heller ikke dette er en gave til brudeparet, som så mange her argumenterer med at det må være for at de skal synes det er ok å gi penger. Selv om jeg personlig gjerne hadde sett at bidrag gjestene ga gikk til Kreftforeningen eller andre verdige formål. (Men jeg vet også at en del mennesker reagerer på slike ønsker - det har jeg opplevd i annen sammenheng.)

For å være seriøs da, ang ønsker. For oss er det virkelig sånn at vi ikke ønsker oss noe, og helst ikke vil ha gaver. Ikke fordi vi ikke ville satt pris på det, men fordi vi ikke trenger det. Ja, vi kan be om penger til bryllupsreise osv, men vi klarer fint å betale reisen selv. Ja, vi kan gjerne få vin, men så sjelden som vi drikker her i huset, blir den stående i skapet og støve ned i årevis. Opplevelser kan man ønske seg, men de koster gjerne en del mer enn hva man kan forvente at folk flest ønsker å bruke på en gave. (Dessuten kan vi betale de selv, slik vår situasjon er i dag). Skulle vi få penger til bryllupet, vil de med all sannynlighet bli satt inn på barnas sperrede kontoer. Hvorfor? Jo, fordi: pr i dag har vi ikke behov for ekstra penger, men - man har ingen garantier her i livet! Ja, vi har god råd nå, og klarer oss helt fint. Men vi har ingen garanti for at vi fremdeles har en god økonomisk situasjon den gangen barna våre skal ut av redet og forsøke å bygge seg et liv selv. Det kan også skje verre ting, som at en av oss - eller begge - dør, eller blir sterkt invalid eller lignende. Det er mange ting som kan skje i livet, som vil endre drastisk på livssituasjonen. Hva er svulstig med å ønske å bygge opp en god start på barnas voksne liv? Hva er svulstig med å ta sine forholdsregler i tilfelle jeg dør i en bilulykke i morgen, eller samboeren min knivstikkes på trikken, eller en av oss får en alvorlig sykdom med store utgifter, og ingen positiv ende? Jeg bare spør...

At mange ser det som malplassert ifht en bryllupsdag, det er en annen sak. Så lar man være å si at det er barna som får pengene da - verre er det vel egentlig ikke.

• Liker 2
Skrevet

Nok en liten digresjon - om enn litt humoristisk ment så har jeg også en liste over ting jeg IKKE vil gi i gaver:

- servise: jeg mener folk bør ha dette i hus fra før av, og er det i tillegg en type jeg ikke liker så vil jeg ihvertfall ikke gi det!

- blomstervaser: liker ikke tanken på å drepe blomster for å pynte

- pyntegjenstander: jeg synes de samler støv

- gavekort på møbler: jeg synes ikke folk skal kjøpe nytt for jeg er for gjenbruk

- gavekort på reise: jeg er imot forurensningen det innebærer å fly

- elektriske kjøkkenartikler: unødvendig bruk av strøm ref miljøet

- gavekort fallskjermhopp: jeg liker ikke høyder og det kan være farlig

Her er min liste med mine personlige begrunnelser. Like "gyldige" for de som ikke vil gi penger vil jeg tro.

Skal noen ha gaver fra meg så bør det derfor ikke være noen av ovennenvte. Så det så! :fnise:

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Ingen reell forskjell.

Tror endel oppfatter det som en symbolsk forskjell.

Det er ingen reell forskjell på gavekort og penger, men en symbolsk forskjell, og da er det plutselig greit? :klo:

Jeg har sagt det en gang tidligere i tråden, men klarte tydeligvis ikke å holde det. Denne gangen mener jeg det: Jeg gir opp. :sukk:

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke det med ikke å ville gi penger til bryllup. Det er mange av våre venner som har sagt at de ønsker seg det.

Vi fikk også mange konvolutter med kort og penger/gavekort til vårt bryllup, og jeg synes det var kjempefint!

Synes din idè ble veldig innviklet og jeg hadde aldri brukt den, men samtidig synes jeg at en får gjøre som en vil med sitt eget bryllup.

Drite litt i 'kritikerne' :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Det er tydelig at dette med pengegaver engasjerer ja. Vi skal feire bryllup et sted som ligger litt utenfor allfarvei, og det koster en del for gjestene både for reise og overnatting. Vi har derfor tenkt at vi ikke skal ønske oss noe, men det er tydelig at en del ønsker å gi gave uansett. Én av løsningene våre er å opprette konto i Leger uten grenser hvor gjestene kan sette inn penger. Et godt formål som forhåpentligvis gjestene vil føle seg komfortable med å gi til.

• Liker 1
Skrevet

Når du går i et bryllup, så er jo tingen at gaven er til brudeparet.

Ikke til barna deres.

Jeg har vært i mange brylluper der gaveønsket som står øverst på lista er penger.

Hva brudeparet velger å bruke pengene på er jo helt opp til dem. Men å skrive at de skal brukes på barna blir litt rart spør du meg...

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke at folk synes det er rart at man ønsker penger eller noe annet som kan brukes på barna deres? Hvis gavene er til brudeparet så vil jo barna uansett "dra nytte" av det. Om de får kopper og skåler, kjøkkenmaskin, sofa eller hva det nå enn er så vil jo barna også bruke det. Sier seg selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke at folk synes det er rart at man ønsker penger eller noe annet som kan brukes på barna deres? Hvis gavene er til brudeparet så vil jo barna uansett "dra nytte" av det. Om de får kopper og skåler, kjøkkenmaskin, sofa eller hva det nå enn er så vil jo barna også bruke det. Sier seg selv.

:5: Jeg er så enig! Jeg syns til og med det er bedre om jeg vet pengene jeg gir går til noe så fornuftig som utdanning osv til brudeparets barn, fremfor f.eks bryllupsreise eller 60" flatskjerm... Ikke at det er feil å ønske seg penger til det heller, men at så mange syns det er feil om noen ønsker penger for å trygge unga sine, er over min fatte-evne... Ja, forslaget til ts er en smule over the top, men er det bare jeg som har fått med meg at ho har sagt at det ikke var seriøst ment? At det var overdrevet nettopp for å få reaksjoner? Allikevel syns iallfall jeg at grunnideen slett ikke er så ille som så mange her skal ha det til. Spesielt ikke etter å ha lest det innlegget hvor ho forklarer tanken bak å la pengene gå til unga. Tvert i mot syns jeg ts er fornuftig, og tenker at ho kanskje har opplevd ting som gjør at ho vet hvor viktig det er å tenke lenger enn nesa rekker...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...