Gå til innhold

Er dette en idé...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men om brudeparet har alt i hele verden, så trenger de vel ikke penger, heller, og bør vel da ønske seg bidrag til veldedig formål i stedet for å tigge til seg selv?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vet ikke helt hva jeg synes om idéen, passer sikkert for de med barn. Men, hvis jeg skal gi penger til brudeparet vil jeg gjerne at det skal komme dem til gode og ikke at det nødvendigvis går til barna alene. Det høres kanskje rart ut, men for meg er det brudeparets dag.

Selv ønsket vi oss penger i bryllupet, men vi hadde en fyldig ønskeliste med gaveønsker fra 49 kr og oppover til flere tusen kroner. Vi skrev rett og slett: bidrag til bolig og bidrag til bryllupsreisen. Ønsket oss også gavekort på Ikea.

Jeg/vi syntes det var viktig at man hadde alternativer folk kan velge mellom, på den måten tilfredstilte man de fleste. De som ikke ville gi penger kunne velge fra ønskelisten, og de som ville gi penger (for det var en del av de også) fikk lov til det. Så får de som er i mot det å i det hele tatt skrive "penger" på ønskelista overse det og ta det med et smil, tenker jeg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Men om brudeparet har alt i hele verden, så trenger de vel ikke penger, heller, og bør vel da ønske seg bidrag til veldedig formål i stedet for å tigge til seg selv?

Det er jo snakk om "ting og tang" altså håndfaste saker mange av oss allerede har skap og skuffer fulle av. En kan vel få lov å ønske seg en reise?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser av svarene i denne og likelydende diskusjoner, at dette tydeligvis ikke har noe med gamle tradisjoner å gjøre, men om den nye tradisjonen; nemlig at brudepar skal tilfredsstille gjestenes ønsker om hva de vil gi i gave og synes er passende for brudeparet å få :filer:

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan fint gi penger selv om jeg synes det er en kjedelig gave, men da skal pengene gå til brudeparet, ikke til brudeparets barn. Om pengegaver til ungene er det eneste som står på brudeparets ønskeliste, da gir jeg dem %¤&¤%#enmeg et utstoppet elghode bare på trass. :lur:

Skrevet

Om pengegaver til ungene er det eneste som står på brudeparets ønskeliste, da gir jeg dem %¤&¤%#enmeg et utstoppet elghode bare på trass. :lur:

... som de kan selge og finansiere egenandelen på leirskole eller noe sånt ;)

• Liker 2
Skrevet

Det er jo snakk om "ting og tang" altså håndfaste saker mange av oss allerede har skap og skuffer fulle av. En kan vel få lov å ønske seg en reise?

Man må da kunne klare å ønske seg noe annet enn penger? Opplevelser, gavekort, gode viner eller andre gode matprodukter. Men nei, da "Vi har alt og fulle skap, så vi vil bare ha penger. Ikke en gang gavekort, bare penger". Om man har så fulle skap og fulle matboder og full vinkjeller, så kan jeg ikke skjønne annet enn at man også har råd til å betale ferien sin og alt annet man ønsker å gjøre selv, derav spørsmålet om de da ikke burde ønske seg bidrag til veldedighet.

• Liker 2
Skrevet

... som de kan selge og finansiere egenandelen på leirskole eller noe sånt ;)

Er ikke lov med egenandeler på skoleturer lenger. Så de trenger ikke penger til det.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Ja, ja, det er uansett god skikk og bruk å ha med ett eller annet til brudeparet.

Skrevet

Man må da kunne klare å ønske seg noe annet enn penger? Opplevelser, gavekort, gode viner eller andre gode matprodukter. Men nei, da "Vi har alt og fulle skap, så vi vil bare ha penger. Ikke en gang gavekort, bare penger". Om man har så fulle skap og fulle matboder og full vinkjeller, så kan jeg ikke skjønne annet enn at man også har råd til å betale ferien sin og alt annet man ønsker å gjøre selv, derav spørsmålet om de da ikke burde ønske seg bidrag til veldedighet.

Men kjære deg. Opplevelser koster penger, og det er vel lov å ønske seg eller må man være like materalistiske som giveren som insisterer på å gi en "ting". Og som vi vet så koster "opplevelser" (reiser, fallskjermhopping, tur på kino, restaurantbesøk etc etc), litt penger ikke sant? Da er det jo for meg helt naturlig å be om et bidrag til dette og ikke ønske seg hele denne opplevelsen som en gave? Hvis jeg som gjest så en ønskeliste som innebar noen av de ovennenvte tingene, så ville ikke jeg hatt penger til å betale for HELE turen f.eks. men jeg ville gladelig gitt et bidrag.

• Liker 2
Skrevet

Vi fikk en del penger til bryllupet selv om vi hadde ønskeliste med ting i alle prisklasser og ønske om gave til to forskjellige organisasjoner (SOS Barnebyer og Norsk Luftambulanse). Pengene ble tatt ut av kortene og lagt i et låsbart skrin, og det ble kun notert "pengegave" på lista (ikke beløp). Pengene brukte vi til å kjøpe ting som stod igjen på ønskelista etter bryllupet (f.eks. servise/glass). Kunne ikke falt meg inn å ønske meg penger til eventuelle barn i bryllupsgave.

• Liker 1
Skrevet

Så, kort og godt, det dere sier til ts og andre med pengeønsker er: ønsk dere gjerne penger, men ønsk penger til et bestemt formål, og da helst et veldedig sådant - DA kan vi kanskje muligens vurdere å gi penger. (Om brudeparet så velger å sette de pengene på barnas konto, er det jo uansett ingen som får vite... :lur: ) Eller ønsk dere gavekort. Eller godta at dere vil få utstoppede elghoder og andre finurligheter på gavebordet, fordi noen av gjestene har allergi mot å gi bort penger/gavekort.

TS: syns ikke forslaget ditt var så dumt jeg, og skjønte hensikten med forslaget også. Men folk er folk, og motstand vil du møte uansett hva du gjør. "You can not win with this crowd" ;)

• Liker 2
Skrevet

Hva er den store forskjellen på gavekort og penger egentlig? Om jeg skulle giftet meg og ønsket meg penger til bryllupsreise så hadde gavekort kun vært en ulempe fordi jeg ikke hadde valgt en reise gjennom ticket, ving e.l. , men om det er viktig for folk å gi gavekort så hadde jeg selvfølgelig blitt glad likevel. Synes bare det er veldig rart at folk synes andres gaveønsker er så veldig feil, men det er vel fordi jeg personlig gir gaver for å glede mottaker, ikke meg selv.Selv om man etter noen års samliv har fått det man trenger/ønsker av bestikk,møbler og serviser så betyr ikke det nødvendigvis at man er rik. Skjønner imidlertid at folk har et ønske om å vite hva brudeparet ønsker å bruke evt gavepenger på.

• Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Folk har iallfall definitivt engasjert seg i saken, det skal de ha! :fnise: Skal tenke meg nøye om før jeg legger ut et sånt i all hovedsak spøkefullt forslag igjen :jepp:

Takk til Portvinpiken og Rakkerungen - og en og annen anonym - for støtten til dette vilt kontroversielle forslaget mitt :fnise:

Til bryllupet skal vi ønske oss låsbar postkasse. Som vi selv senere skal fylle opp med penger til barna. Pengene vi fikk til bryllupet, enten som kontanter, gavekort, eller gaver vi har levert inn og fått pengene tilbake for. Så det :lur:

NOOOOT! Ironi, damer! Ironi! :ironi: :gjeiper:

• Liker 3
Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi ønsker oss penger til oppussing og nye møbler til bryllupet. Vi har også laget en lang ønskeliste hos tilbords som er i enhver prisklasse. Håper og tror gjestene vil finne noe spennede :)

Skrevet

Jeg er jo en av disse fremste kritikerne, og får rimelig mye pepper her inne for å være det ;)

Jeg har ingenting imot at folk legger ut gavelister til bryllup med gaver som er innenfor helt vanlige summer - det er vanlig skikk, og mange vet jo ikke hva de skal gi. Det er helt greit, det.

Jeg skal gifte meg selv, men det faller meg ikke inn å lage tråder om alt jeg skal ønske meg og hvordan dette skal organiseres.

Jeg bruker ikke ett eneste sekund av dagen min på å tenke over hva jeg eventuelt kan ønske meg i et bryllup, og jeg sitter ikke hjemme og lager lister over ting jeg har lyst på.

Årsakene til det er helt enkelt to ting:

- Jeg gifter meg ikke for bryllupsdagens skyld, eller for å få gaver.

- Økonomi er vårt ansvar, ikke omgivelsene sitt. I den grad vi ønsker å kjøpe leilighet, ha en ferie eller ha barn så er dette vårt ansvar.

Om noen har foreldre som ønsker å hjelpe økonomisk så er jo det topp, men det har ingenting å gjøre med gaver fra øvrige gjester å gjøre.

De som er mest forsvarende(og dertil irriterte) i disse gavetrådene oppfatter garantert meg som sur og negativ, og det er helt greit.

Jeg oppfatter til gjengjeld dette ekstreme gavefokuset som usmakelig, materielt og overflatisk.

Jeg kan ikke skjønne hvordan det faller seg naturlig å tenke så mye på gaver og alt man skal få til diverse anledninger, helt enkelt.

Jeg har samme innstilling til foreldre som sender andre milelange julegavelister for barna.

Feil fokus for meg, rett og slett.

Skrevet (endret)

Jeg er jo en av disse fremste kritikerne, og får rimelig mye pepper her inne for å være det ;)

Jeg har ingenting imot at folk legger ut gavelister til bryllup med gaver som er innenfor helt vanlige summer - det er vanlig skikk, og mange vet jo ikke hva de skal gi. Det er helt greit, det.

Jeg skal gifte meg selv, men det faller meg ikke inn å lage tråder om alt jeg skal ønske meg og hvordan dette skal organiseres.

Jeg bruker ikke ett eneste sekund av dagen min på å tenke over hva jeg eventuelt kan ønske meg i et bryllup, og jeg sitter ikke hjemme og lager lister over ting jeg har lyst på.

Årsakene til det er helt enkelt to ting:

- Jeg gifter meg ikke for bryllupsdagens skyld, eller for å få gaver.

- Økonomi er vårt ansvar, ikke omgivelsene sitt. I den grad vi ønsker å kjøpe leilighet, ha en ferie eller ha barn så er dette vårt ansvar.

Om noen har foreldre som ønsker å hjelpe økonomisk så er jo det topp, men det har ingenting å gjøre med gaver fra øvrige gjester å gjøre.

De som er mest forsvarende(og dertil irriterte) i disse gavetrådene oppfatter garantert meg som sur og negativ, og det er helt greit.

Jeg oppfatter til gjengjeld dette ekstreme gavefokuset som usmakelig, materielt og overflatisk.

Jeg kan ikke skjønne hvordan det faller seg naturlig å tenke så mye på gaver og alt man skal få til diverse anledninger, helt enkelt.

Jeg har samme innstilling til foreldre som sender andre milelange julegavelister for barna.

Feil fokus for meg, rett og slett.

Nå er jeg en av de som ikke synes det er så farlig å ønske seg penger, MEN jeg er enig i at det fort kan bli feil fokus og at det kan virke materialistisk. En bryllupsdag er sånn sett en eneste stor egotripp, hvis man skal se helt objektivt på det, rett og slett fordi det er brudeparet det ofte handler om. Samtidig så betyr det for mange innmari mye mer enn som så.

Samtidig, jeg tror også man ikke skal legge for mye i disse ønskelistene. Jeg/vi brukte mye tid på ønskelista, men det var mest fordi mange av gjestene spurte etter ønskeliste tidlig. Vi sendte ikke ønskeliste til noen, men informerte kort om at ønskeliste kunne man finne på vår bryllupsside, eventuelt ved å gå i et par butikkkjeder (slik som Jernia, CG etc). Vi har f.eks liten plass, vi er studenter som ja, helt ærlig trenger en god del ting, og da satte vi ned ønsker ift hva vi trenger, samtidig som vi måtte nøye beregne ift plassen. Mange gjester uttrykte stor takknemlighet for dette, mye fordi de ble usikre og ønsket ikke å gi noe som kanskje ikke fikk plass.

Det var også noe av grunnen til at vi ønsket oss penger. Og selvsagt er det vår oppgave å sørge for at vi overlever økonomisk, og det vil nok heller ikke bli et problem, men når plassen ikke kanskje er der, gjestene ønsker det selv og vi egentlig synes det er praktisk så ser jeg ikke hva som er galt med å ønske seg penger, eller i all hovedsak bidrag til egen bolig som vi ønsket oss penger til.

Selv om vi dog hadde en fyldig ønskeliste, satt sammen i all hovedsak for gjestenes skyld, så betyr ikke det at vi er grådige, materialistiske eller overfladiske. Skal jeg være helt ærlig så spilte gavene liten eller ingen rolle, men selvfølgelig var det fantastisk å få oppmerksomhet. Vi ble begge ganske overveldet over hvor mye vi fikk, jeg hadde ihvertfall aldri forventet det. Vi feiret vår kjærlighet, hvor egoistisk det enn måtte være, og verken min mann eller jeg forventet å få støtte, rent praktisk eller økonomisk. Det var vel også derfor folk ble så imponert, nettopp fordi jeg gjorde det meste alene og betalte selvsagt også alt alene. Hvis det gjør meg til en overfladisk og egoistisk person, så vær så god, da er jeg det i såfall med god samvittighet.

Og nei, jeg ser ikke på deg som sur, du har et annet syn, og det er jo selvfølgelig helt i orden. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Vi for vår del føler på ingen måte at vi er spesielt egiostiske når vi planlegger bryllupsfest for 120 personer som vi bruker en anseelig sum av våre sparepenger på. Jeg synes igrunn ikke vi gjør annet enn å tenke på gjestenes ve og vel hele veien; hvordan vi skal få til en flott og morsom fest hvor alle har det gøy og får en opplevelse de forhåpentligvis skal huske lenge. Hovedfokuset vårt er nemlig at alle skal ha det minst like gøy som oss! Noe annet hadde jeg synes var trist.

Skrevet

I utgangspunktet likte jeg ideen, men hva om man ikke får barn, ikke vil ha barn eller det viser seg at man ikke kan få?

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har tenkt litt på dette med at så mange er negative til å gi penger som bryllupsgave. Følgende idé datt ned i hodet mitt:

Hva om man sier at man istedenfor gaver, ønsker bidrag til barnas/barnets fremtid? (Som til utdannelse, førerkort, boligsparing.)

Folk er opptatt av dette med snoking, samt at det blir så synlig hvor mye hver enkelt gir, og det har jeg også tenkt på en løsning for:

Jeg liker ikke pengegaver fordi jeg synes det er fantasiløst - og av alle de jeg kjenner som har bedt om pengegaver til f.eks. formål X så ser jeg sjelden formål X bli realisert hvis ikke formål X er helt konkret (f.eks. ønsket noen penger til et fond som skulle gå til innkjøp av X - det ble aldri kjøpt. Noen andre ønsket penger til en allerede bestilt bryllupsreise, dette ble gjennomført).

Så siden jeg ikke liker pengegaver, skal jeg da gi penger til noe så luftig og ukonkret som "dine ufødte barns fremtid"? Hva vil det si? Er turen der du skal produsere dette barnet til ditt barns fremtid? Er innkjøp av større bolig til ditt barns fremtid?

Jeg gir gjerne et gavekort på butikk X eller 3 eller 500 kroner i en konvolutt eller på en konto hvis du insisterer på å være fantasiløs. Jeg bryr meg null om du synes jeg er gnien med lavt beløp - jeg lar meg ikke presse til å bruke mer enn jeg har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...