Gå til innhold

Er dette en idé...

Fremhevede innlegg

Gjest Adriane
Skrevet

Opplyse om totalsummen?! Er det en innsamlngsaksjon eller?

Jepp. Det er det det er. :sarkasme:

Igjen - dette er basert på svar i en tidligere tråd, hvor folk var så himla opptatt av at hvis brudeparet ønsket seg bare penger, så skulle jammen gjestene få vite hvor mye de hadde fått inn totalt også. Betyr ikke at jeg mener at dette er måten å gjøre det på ;) (Les innlegget mitt over her)

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis pengene skal gå til adopsjon av fremtidig barn så hadde jeg gitt villig vekk, hvis ikke ble hovedinnlegg veldig sært.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk absolutt ikke kan gi penger, hvis det er det brudeparet ønsker seg. Som gjest hadde jeg likt den ordningen TS skisserte, for da kunne jeg lagt på minimalt uten at noen merket det. :gjeiper:

Jeg synes dog det er rart å be om penger til "barnas fremtid", om man ikke er fattige da. Hadde det stått "til fattige barn i Afrika" hadde jeg gitt mer enn om det var til bortskjemte norske barn.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg synes dog det er rart å be om penger til "barnas fremtid", om man ikke er fattige da. Hadde det stått "til fattige barn i Afrika" hadde jeg gitt mer enn om det var til bortskjemte norske barn.

Du har et godt poeng.

Skrevet

hei.

i vår invitasjon har vi skrevet: den største gave er at dere feirer dagen med oss, vil dere likevell å gi noe ønsker vi oss penger til bryllupsreise. (det gjør vi faktisk også) kan evt skrive: hus, leil, eller hva no dere ønsker dere penger til... enkelt og greit.

Hilsen meg

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ingenting i mot å gi penger i bryllup, hvis det står på ønskelisten. Og ennå bedre ville det jo vært hvis jeg visste hva det gikk til, for eksempel barnas framtid. Eksisterende barn da, ikke fremtidige som jeg også først trodde du mente :fnise: Eller bryllupsreise kanskje.

Det virker også som en god ide at venner og familie står for selve festen i slike situasjoner, uten å gi gave i tillegg. Særlig hvis brudeparet egentlig ikke ser nødvendigheten i å ha en slik feiring. Da slipper brudeparet å bruke massevis av penger på festen, og de slipper å få ting de ikke trenger.

Jeg kunne aldri kjøpt noe som brudeparet verken trenger eller vil ha, bare for å ikke gi penger! :kjefte:

• Liker 3
Skrevet

Det er da ikke noe problem å unngå "snoking" ang pengegaver...

På kortet som settes frem kan det skrives "pengegave" i stedet for nøyaktig sum (som mange gjør)

På den "offentlige" gavelista kan det også skrives det samme, og så ha en egen liste med gjest og sum, som ikke legges frem til "offentligheten" på gavebordet...

Skrevet

Man må jo få ønske seg det man vil til sitt eget bryllup. Det er bare mere tradisjon for at man har servise og bestikk på ønskelisten. Når det er sagt så får det være opp til gjestene om de ønsker å gi penger eller ikke. Man kommer jo tross alt med et ønske. Ikke et krav. Enten det gjelder penger eller servise. :)

Skrevet

På vårt gavebord hadde vi en liste hvor det sto navn på de som hadde gitt pengegave og at de hadde gitt pengegave, men ikke den nøyaktige summen. Denne var det kun vi som fikk vite. Trenger ikke være vanskeligere enn det :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Opplyse om totalsummen?! Er det en innsamlngsaksjon eller?

Er det vanlig egentlig? Har ønsket oss penger til et visst formål i bryllupsgave, men tanken på å telle opp på kvelden, for så å opplyse alle om hvor mye man "har fått inn" synes jeg høres veldig merkelig ut. Dette er ikke ment som kritikk....begynte bare å lure på om det er noe folk faktisk bruker å gjøre? :sjenert:

Har forresten også opplyst at det viktigste for oss er ikke gave, men at gjestene vil komme å feire sammen med oss :)

Endret av bobbi
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis man først skal være opptatt av tradisjoner, så nevner jeg i fleng; ikke bo sammen før man gifter seg, brudens foreldre betaler bryllupet etc. etc.

Når det kommer til gaver kan jeg fortelle noe interessant som står i boken "Bryllup i Norge, Levende Norske Tradisjoner" (Linda Stewart, Teknologisk forlag 1996) som jeg har her i bokhyllen. Dette er altså gamle norske tradisjoner, som jo så mange er opptatt av.

"Benkegave:

En slags løsesum som skulle "løse bruden fra benken" slik at hun kunne bli med til kirken og bli viet. Prisen ble høylyff rohandlet frem mellom brudgom og brudesvenner. I løpet av 1800-tallet fikk forhandlingene mer form av selskapslek (note to self: heldigvis!). Prisen var opprinnelig hundre daler, en hest og en sal.

Brurasjenk(spesielt interessant i denne diskusjonen):

Små pengegaver som gjestene, helst ubemerket ga til bruden.

Mundr (også interessant):

I gammelnorsk tid ga festermannen mundr til kvinnens giftningsmann. Dette var en slags betaling til han som utførte seremonien. Senere ble pengene gitt til bruden selv.

Skålegaver:

Alle gjestene betalte nogenlunde faste beløp etter slektskap med brudeparet. Det vanligste var å gi penger. Inntekten fra skålegivingen formet det nye parets startkapital. (Gavene var å anse som et langsiktig lån da brudeparet og slekten likeså betalte de andre som gifter seg senere - mye som i dag å gi gaver og få gaver).

Voggegaver:

Enkelte steder var det vanlig å gi både "i skåla" og "i vogga", gjerne brukt til å dekke bryllupsutgiftene og kunne derfor helt eller delvis gå til parets foreldre. Inntektene fra vogga skulle derimot gå uavkortet til brudeparet. Navnet henspeiler på fremtidige utgifter de vil få i forbindelse med barn og barnestell."

Så - dermed er min konklusjon herved at dere fremtidige bruder kan bare sette i gang å sette frem både skål og vogge!! :takke:

Endret av Portvinpiken
  • Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Å gi "til barnas framtid" synes jeg ikke hører hjemme i et bryllup. Jeg har kun sett dette annonsert i forbindelse med begravelse, der en person med barn har dødd alt for tidlig. (Tekst av typen "Istedenfor blomster bes det heller om et bidrag til barnas framtid".)

Derfor forbinder jeg det kun med "hjelp til den stakkars enken som ikke kan forsørge barna alene".

Og opplesing av totalsummen - det er da ikke TV-aksjonen vi snakker om, heller!

Nei, da heller gavekort!

Herlige tradisjonsbetraktninger, Portvinspiken! :)

Jeg vedder på at det ikke står noe i den boka om at disse pengegavene skal tilsvare kuvertprisen (for å spore av med en misforstått ang skikk og bruk).

• Liker 3
Skrevet (endret)

Men så, når jeg får såpass mange særdeles negative svar, så får jeg jo egentlig litt lyst til å kjøre på en variant av denne idéen :fnise: Ikke med anonyme konvolutter og låsbar postkasse eller lignende (som selvsagt ikke skulle stått på gavebordet da for svarten - får da være måte på til å tolke i dummeste mulige mening :fnise: ) - men å ønske oss penger som skal settes på konto til barnas utdanning osv. For jeg blir ikke så reint lite trassen og barnslig jeg, av sånne mennesker som nekter å gi det som faktisk er ønsket, av den som skal feires. Når jeg gir en gave til noen, så gir jeg gave for å glede den personen, eller det paret. Da er det naturlig å gi noe jeg vet personen/paret ønsker seg. Om det går på tvers av hva jeg selv mener er en mer "passende" gave, er i grunnen knekkende likegyldig - jeg gir nemlig ikke gaver for å tilfredsstille mitt eget ego :goodbye:

Nå er jo ønsker nettopp det -ønsker, ikke krav... Eller er folk vant til å få kun det de har sagt at de ønsker seg til andre anledninger også? Det høres i så fall kjedelig ut, mange av de beste gavene jeg har fått har vært ting jeg aldri ville tenkte på å ønske meg.

Jeg gir heller ikke gaver for å tilfredsstille mitt eget ego. Men ja, jeg har meninger og oppfatninger om hva føles riktig for meg og handler ut fra det, også når jeg skal kjøpe gaver. Ønsker brudeparet seg noe som går på tvers av mine prinspipper og oppfatninger, så får de ikke det fra meg. Sært for noen, en selvfølge for mange andre...

Endret av Daria
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns det virker som det er mer en innsamlingsaksjon enn et bryllup.. Kan dere ikke bare skrive øverst på ønskelisten at dere ønsker dere penger til noe konkret (leilighet, bil, reise e.l.,ikke barna), også ha flere andre ønsker nedover, så folk kan velge litt? Blir veldig fokus på gaven/pengene når dere skal opplyse om postkassen osv..jeg som gjest hadde syntes at det hørtes litt griskt ut (at dere skal tjene på bryllupet på en måte.)

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

Jeg ser ikke helt den med at gjester ikke skal se hvor mye penger andre gir...man vet da gjerne omtrent hva en tallerken, en vase eller et telt koster også? Spesielt om det foreligger ønskeliste. Da får man heller droppe hele gavebordet om det er så nøye med anonymitet.

Ellers synes jeg det er helt ok å ønske seg penger på forespørsel etter ønskeliste, men jeg ville ikke skrevet noe om gaver i invitasjonen.

Gjest badeand1
Skrevet

Okei - men ingen vet jo om du har gitt, og isåfall hva du har gitt, om det gjøres på denne måten? Men jeg ser poenget med at man føler seg presset til å gi penger. Men hvis brudeparet virkelig ikke ønsker seg noe til seg selv, så er dette allikevel en elendig idé?

Hva ville da vært bedre? Å ønske penger til et veldedig formål? Personlig innbiller jeg meg at "presset" om å gi penger vil bli like stort i begge tilfeller, men det handler jo om min subektive mening.

Takk for innspill! :)

Da kan du ikke bruke de setningene i startinnlegget ditt angående takkekort.

Skrevet

Tråden er ryddet. Kommentarer på moderering skal tas på PM til den aktuelle moderator eller på ris og ros.

Iah, mod

Skrevet

Forstår meg virkelig IKKE på folk som bare kjøper noe ræl om brudeparet ønsker seg penger og ikke noe annet, fordi de har alt de trenger og mer til. Hvem faen gir noe folk IKKE ønsker seg? Jævla stabeist. Gaven skal ikke handle om hva dere vil brudeparet skal få, men hva de faktisk ønsker seg. Vil dere ikke glede brudeparet? :filer:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...