Gå til innhold

Er dette en idé...

Anbefalte innlegg

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg har tenkt litt på dette med at så mange er negative til å gi penger som bryllupsgave. Følgende idé datt ned i hodet mitt:

Hva om man sier at man istedenfor gaver, ønsker bidrag til barnas/barnets fremtid? (Som til utdannelse, førerkort, boligsparing.)

Folk er opptatt av dette med snoking, samt at det blir så synlig hvor mye hver enkelt gir, og det har jeg også tenkt på en løsning for:

* Istedenfor at man legger penger og kort i samme konvolutt, gjør man som følger: konvolutten med penger (uten kort) puttes i en låsbar postkasse eller lignende, som de dedikerte utpakkerne har ansvar for (og som senere låses inn i en safe på brudeparets rom om mulig). Kortene med hilsen til brudeparet plasseres på bordet (uten noe info om sum man har gitt).

* Pengene telles opp på et tidspunkt, slik at brudeparet i løpet av kvelden kan opplyse om totalsummen, samt takke for alle bidragene.

* I takkekort kan man skrive f.eks "Vi takker hjerteligst, på vegne av våre/vårt barn og oss selv, for deres generøse bidrag til våre/vårt barns fremtid. Vi setter umåtelig stor pris på dette, og kunne ikke tenkt oss en bedre bryllupsgave!"

Kunne dette være en idé, som selv de verste "jeg nekter å gi penger til et bryllup"-kritikerne kunne synes er akseptabel i det minste? :ball:

Kjør debatt! :happy:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet nøytral til pengeønsker, men dette synes jeg var en elendig idé. Jeg ville følt meg presset til å gi penger om dette var "formålet", og det er vesentlig verre enn at det står på ønskelisten.

Det er feil anledning. Prøv heller til dåp eller konfirmasjon, altså til en anledning som handler om de aktuelle barna.

• Liker 9
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet nøytral til pengeønsker, men dette synes jeg var en elendig idé. Jeg ville følt meg presset til å gi penger om dette var "formålet", og det er vesentlig verre enn at det står på ønskelisten.

Det er feil anledning. Prøv heller til dåp eller konfirmasjon, altså til en anledning som handler om de aktuelle barna.

Okei - men ingen vet jo om du har gitt, og isåfall hva du har gitt, om det gjøres på denne måten? Men jeg ser poenget med at man føler seg presset til å gi penger. Men hvis brudeparet virkelig ikke ønsker seg noe til seg selv, så er dette allikevel en elendig idé?

Hva ville da vært bedre? Å ønske penger til et veldedig formål? Personlig innbiller jeg meg at "presset" om å gi penger vil bli like stort i begge tilfeller, men det handler jo om min subektive mening.

Takk for innspill! :)

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg synes faktisk at å bare ønske seg penger er bedre.

• Liker 5
Gjest redstar
Skrevet

Min far og stemor giftet seg i afrika, og når de kom hjem hadde vi(hele familien+masse venner) laget selvskap, vi sto for lokale, dekorasjoner, sminke/hår+++ maten, musikken+++ alt i sammen... De ønska seg jo ingen gaver sa de, så vi laga festen:p

Det var en fulltreffer:)

Litt utenom det vanlige og litt off topic men alikevel en ide..

Om bryllupsparet ikke ønsker seg noe spessielt gir vi her i huset enten gavekort eller spesiallagakort til dem med penger i, ikke min feil at dem ikke har ønsker:p Hehe...

Men ideene dine var jo bra da, men ikke til bryllup synes nå jeg da, må si meg enig med Mahareth.

Skrevet

Har brudeparet i det hele tatt barn? Hvis ikke er det hvertfall bare latterlig, men uansett synes jeg det er en merkelig idé.

For en del (deriblandt meg) skyldes vegringen mot å gi penger at det føles veldig upersonlig og lite konkret. Med mindre formålet er veldig klart definert (og selv da gir jeg heller gavekort enn penger) føles det som et bidrag i en uklar fellespott som for alt jeg vet kan bgli brukt på neste strømregning. Det opplegget du skisserer her med anonyme donasjoner hvor brudeparet selv ikke engang vet som gir og hva bekrefter egentlig bare den følelsen. Hva er poenget med å gi en gave mottaker ikke er klar over? Og hvorfor til ungene? Hva har de med bryllupet å gjøre?

• Liker 7
Gjest Adriane
Skrevet

Min far og stemor giftet seg i afrika, og når de kom hjem hadde vi(hele familien+masse venner) laget selvskap, vi sto for lokale, dekorasjoner, sminke/hår+++ maten, musikken+++ alt i sammen... De ønska seg jo ingen gaver sa de, så vi laga festen:p

Det var en fulltreffer:)

Litt utenom det vanlige og litt off topic men alikevel en ide..

Om bryllupsparet ikke ønsker seg noe spessielt gir vi her i huset enten gavekort eller spesiallagakort til dem med penger i, ikke min feil at dem ikke har ønsker:p Hehe...

Men ideene dine var jo bra da, men ikke til bryllup synes nå jeg da, må si meg enig med Mahareth.

Smart løsning! :jepp:

Okei - grei idé, men ikke til bryllup :) Takk for innspill :)

Skrevet (endret)

Jeg har skjønt at det er endel vegring mot å gi penger til "det store sluket" der ute. Jeg er helt uenig i det - men det var jo ikke det vi skulle diskutere her :-), (jeg bare fatter ikke hvorfor folk skal insistere på å gi en blomstervase eller noe annet brudeparet ikke har brukt for, hvis de ønsker seg penger til for eksempel bryllupsreise!?)

Vi er ett av disse håpløse parene som har absolutt alt vi trenger og mer til. Når man har passert 40 og har to boliger som blir en, så er det ikke måte på hvor mye "greier" man har altså! Uansett - vi ønsker oss et bidrag til en brylllupsreise vi ønsker, men for å tekkes de mest motvillige så må vi prøve å finne på noe smarte alternativer for å supplementere våre allerede fulle skap og skuffer...

Jeg synes ikke idèen var så dum jeg. Noen blir jo naturligvis aldri fornøyde, men dette var jo en diskre måte å gjøre det på. Dumme meg ser heller ikke noe galt i å ønske seg noe på vegne av barna i sitt eget bryllup heller (men det er jo galt uansett hva man gjør tydeligvis). Som jeg forstår det, så er jo dette en anonym måte å gjøre det på. Det er jo ikke så artig hvis alle kan se hvor mye penger hver enkelt har gitt; det er jeg enig i.

Det har kommet meg for øret at det vissnok er mulig å gi type VISA gavekort? Jeg har ikke hørt om det, men hvis det er mulig, så er jo dette et alternativ til å legge pengene i en konvolutt. Men med VISA må man vel nødvendigvis kjøpe noen konkret for det da...

Personlig synes jeg ikke ideen var så dum, men for de mest ihugga motstanderene vil nok alt som har med pengegaver å gjøre være helt feil. Skulle ikke forundre meg om dette ble nok en laaaang debatt :fnise:

PS en liten digresjon er dette med "presset" til å gi penger eller noe man ikke liker. Jeg har vært i bryllup hvor gavelisten besto av servise som jeg synes var helt forferdelig, og de andre tingene på listen var etter mitt syn forferdelig kjedelig. Men jeg kjøpte da deler til serviset på tross av dette. I min verden er det sånn at jeg best liker å gi de gavene som folk ønsker seg og setter mest pris på.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Har brudeparet i det hele tatt barn? Hvis ikke er det hvertfall bare latterlig, men uansett synes jeg det er en merkelig idé.

For en del (deriblandt meg) skyldes vegringen mot å gi penger at det føles veldig upersonlig og lite konkret. Med mindre formålet er veldig klart definert (og selv da gir jeg heller gavekort enn penger) føles det som et bidrag i en uklar fellespott som for alt jeg vet kan bgli brukt på neste strømregning. Det opplegget du skisserer her med anonyme donasjoner hvor brudeparet selv ikke engang vet som gir og hva bekrefter egentlig bare den følelsen. Hva er poenget med å gi en gave mottaker ikke er klar over? Og hvorfor til ungene? Hva har de med bryllupet å gjøre?

I dette tilfellet var det vel min kommende ektemann og meg jeg hadde i tankene, så ja - brudeparet har barn. Jeg ville jo aldri foreslått dette som en idé for et brudepar som ikke har barn - da blir det jo iallfall fullstendig fjernt... :fnise:

Nå ville jo formålet, i dette tilfellet, være veldig klart definert. Det skulle gå inn på barnas sperrede konto, for penger til utdannelse, førerkort og evt boligsparing. Det er vel rimelig konkret?

Forslaget med anonyme donasjoner kommer av innspill på en annen tråd her inne ang det å gi penger i bryllupsgave, hvor det fremkom at mange ville føle det ubehagelig at det a) kommer så veldig tydelig frem den eksakte summen hver enkelt gir og b) at det vil bli snoking fra gjestene for å sjekke hvor mye de andre gjestene har gitt. Den skisserte løsningen ville utelukke disse "problemene". For meg personlig ville det ikke bety noe, men altså som et tilsvar på de nevnte bekymringene.

Til ungene, fordi brudeparet selv har alt de trenger, og ikke ønsker seg noe til seg selv. Hva ungene har med bryllupet å gjøre? De er brudeparets barn...! De har en hel del med bryllupet å gjøre vil jeg si (i vårt tilfelle iallfall). Og et bidrag til våre barns fremtid, er en flott gave til oss som foreldre. Slik tenker iallfall vi, men oss om det ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg så umiddelbart for meg at ønsket gjalt "våre fremtidige barn" og det blir feil på så mange måter... Men jeg synes bryllupsgave til eksisterende barn også er sært.

Forøvrig er jeg vant til at når det gis penger legges de ikke fram på gavebordet. Kortet settes fram, utpakkingsansvarlig noterer sum og giver til brudegavet og pengene legges på et trygt sted. Voila, ingen mulighet for snoking...

Endret av Daria
  • Liker 1
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg så umiddelbart for meg at ønsket gjalt "våre fremtidige barn" og det blir feil på så mange måter... Men jeg synes bryllupsgave til eksisterende barn også er sært.

Forøvrig er jeg vant til at når det gis penger legges de ikke fram på gavebordet. Kortet settes fram, utpakkingsansvarlig noterer sum og giver til brudegavet og pengene legges på et trygt sted. Voila, ingen mulighet for snoking...

Hehe, nei, det ville jo vært rimelig sært - barna bør jo helst allerede eksistere, for å si det sånn. Kan godt hende mange med deg syns det er sært, men for oss ville det være den beste løsningen. Vi trenger ingenting. Gjestene ønsker å gi noe. Ergo føler vi det som en god løsning at det de gir, går til barna. Men for all del, vil folk heller bare gi penger (uten formål), så må de jo gjerne gjøre det. De havner uansett på kontoen til barna ;)

I de bryllup (samt dåp og konfirmasjon for den saks skyld) jeg har vært i, blir det notert i hjørnet på kortet summen brudeparet har fått fra giverne. Dermed full tilgang til snoking. Jeg har også opplevd at enkelte er veldig opptatt av å få frem hvor mye de har gitt (da selvsagt de som har gitt med svært sjenerøs hånd). Men som sagt, for meg personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvorvidt summer kommer frem eller ikke. Har bare tatt til meg det som har kommet frem i andre diskusjoner jeg ;)

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg har skjønt at det er endel vegring mot å gi penger til "det store sluket" der ute. Jeg er helt uenig i det - men det var jo ikke det vi skulle diskutere her :-), (jeg bare fatter ikke hvorfor folk skal insistere på å gi en blomstervase eller noe annet brudeparet ikke har brukt for, hvis de ønsker seg penger til for eksempel bryllupsreise!?)

Vi er ett av disse håpløse parene som har absolutt alt vi trenger og mer til. Når man har passert 40 og har to boliger som blir en, så er det ikke måte på hvor mye "greier" man har altså! Uansett - vi ønsker oss et bidrag til en brylllupsreise vi ønsker, men for å tekkes de mest motvillige så må vi prøve å finne på noe smarte alternativer for å supplementere våre allerede fulle skap og skuffer...

Jeg synes ikke idèen var så dum jeg. Noen blir jo naturligvis aldri fornøyde, men dette var jo en diskre måte å gjøre det på. Dumme meg ser heller ikke noe galt i å ønske seg noe på vegne av barna i sitt eget bryllup heller (men det er jo galt uansett hva man gjør tydeligvis). Som jeg forstår det, så er jo dette en anonym måte å gjøre det på. Det er jo ikke så artig hvis alle kan se hvor mye penger hver enkelt har gitt; det er jeg enig i.

Det har kommet meg for øret at det vissnok er mulig å gi type VISA gavekort? Jeg har ikke hørt om det, men hvis det er mulig, så er jo dette et alternativ til å legge pengene i en konvolutt. Men med VISA må man vel nødvendigvis kjøpe noen konkret for det da...

Personlig synes jeg ikke ideen var så dum, men for de mest ihugga motstanderene vil nok alt som har med pengegaver å gjøre være helt feil. Skulle ikke forundre meg om dette ble nok en laaaang debatt :fnise:

PS en liten digresjon er dette med "presset" til å gi penger eller noe man ikke liker. Jeg har vært i bryllup hvor gavelisten besto av servise som jeg synes var helt forferdelig, og de andre tingene på listen var etter mitt syn forferdelig kjedelig. Men jeg kjøpte da deler til serviset på tross av dette. I min verden er det sånn at jeg best liker å gi de gavene som folk ønsker seg og setter mest pris på.

Vi kunne ikke vært mer på bølgelengde, Portvinpiken! :fnise:

Jeg er også redd du har rett i én ting: Uansett hva man velger å gjøre eller ikke gjøre - på alle bauger og kanter når det gjelder bryllup - så vil det alltid være noen som mener at man har gjort ting helt feil :sukk:

Og jeg som trodde at det å gifte seg skulle være en udelt hyggelig opplevelse - jammen fikk jeg meg en overraskelse - begynner nesten å angre på at jeg skal gifte meg, jeg :skratte:

Skrevet

Man må nå i det minste notere hvem som gir hvor mye, da. Summen er på en måte presenten, så å putte alle pengene i en postkasse uten å notere beløp gitt fra hvem er som å åpne alle presenter uten å notere hvem som har gitt hva.

For øvrig må man regne med en del annet gøyalt i presenter om man kun ønsker seg penger. Og nei - jeg gir da ikke penger til et brudepars barn i bryllupsgave. Da får det heller bli en serviettholder. Eller til nød gavekort på Maxbo.

Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Man må nå i det minste notere hvem som gir hvor mye, da. Summen er på en måte presenten, så å putte alle pengene i en postkasse uten å notere beløp gitt fra hvem er som å åpne alle presenter uten å notere hvem som har gitt hva.

For øvrig må man regne med en del annet gøyalt i presenter om man kun ønsker seg penger. Og nei - jeg gir da ikke penger til et brudepars barn i bryllupsgave. Da får det heller bli en serviettholder. Eller til nød gavekort på Maxbo.

For oss, ville dette være helt bortkastet. Spesielt siden vi egentlig ikke vil ha gaver i det hele tatt - men familie og venner, som insisterer på å få komme på fest, også insisterer på at de må få gi noe. Jeg klarer fremdeles ikke å forstå hvorfor "alle" bare har bestemt seg for at brudepar skal ha gaver de, om de vil eller ei. Hva slags holdning er det, sånn helt egentlig? Litt sånn: "da kjøper jeg jaggu bare et eller annet jeg syns de trenger, for gave skal dem pokker i meg ha!"

Jepp... mye bedre det, enn å enten godta at brudeparet ikke ønsker seg noe som helst, eller å gi penger til et formål brudeparet ønsker penger til. Det er helt pinne logisk det... :klaske:

(Svarte ikke på første delen, for jeg har allerede forklart hvor den tanken om anonymitet kommer fra.)

Endret av Adriane
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns også dette var en elendig ide. Ønsker man seg penger, så sier man det. De som ikke vil gi penger, gir noe annet. Man er da voksen og kan vel stå for det man har gitt! I de bryllupene jeg har vært i har det ikke vært mye snoking, men jeg hadde heller ikke brydd meg om alle hadde fått vite hvor mye/lite jeg hadde gitt. Om poenget er at ingen skal vite hvor mye penger hver enkelt gir så får noen ta ansvaret for å ta pengene ut av konvolutten også skriver man bare i en bok eller på kortet: PENGER, da vet folk hva vedkommende har gitt men ikke hvor mye. Forøvrig blir selve summen notert et sted slik at brudeparet selv vet hvor mye de har fått av hvem. Syns ikke en låsbar postkasse hører hjemme på et gavebord i et bryllup, og som nevnt over syns jeg heller ikke det er tid og sted og ønske seg penger til formål for ens eget barn.

• Liker 1
Skrevet

* Pengene telles opp på et tidspunkt, slik at brudeparet i løpet av kvelden kan opplyse om totalsummen, samt takke for alle bidragene.

Opplyse om totalsummen?! Er det en innsamlngsaksjon eller?

• Liker 12
Skrevet

For oss, ville dette være helt bortkastet. Spesielt siden vi egentlig ikke vil ha gaver i det hele tatt - men familie og venner, som insisterer på å få komme på fest, også insisterer på at de må få gi noe. Jeg klarer fremdeles ikke å forstå hvorfor "alle" bare har bestemt seg for at brudepar skal ha gaver de, om de vil eller ei. Hva slags holdning er det, sånn helt egentlig? Litt sånn: "da kjøper jeg jaggu bare et eller annet jeg syns de trenger, for gave skal dem pokker i meg ha!"

Jepp... mye bedre det, enn å enten godta at brudeparet ikke ønsker seg noe som helst, eller å gi penger til et formål brudeparet ønsker penger til. Det er helt pinne logisk det... :klaske:

(Svarte ikke på første delen, for jeg har allerede forklart hvor den tanken om anonymitet kommer fra.)

OK, to flasker vin eller andre gode forbruksvarer, da. Jeg gir naturligvis ikke bort selvlagede kjeramikklysestaker eller annet snacks bare for å jævles, men gave blir det. Ikke penger.

• Liker 3
Skrevet

Håper me får penger den gangen me gifter oss. Har det meste me trenger serviser, glassgreier, og bestikk. Er generell motstander av pyntegreier som kun samler støv. Har også ingen planer om å ha penservise eller bestikk i tillegg til det me vanlegvis brukes da eg synes det er unødvendig å lagre på dobbelt sett. Det me har er pent nok til å pyntes opp til festbord.

Måtte eventuelt blitt "parkett, vannklosett med skjult s-lås, baderomsplater, dusjkabinett, ++" :P

Synes idéen med å ønske seg penger og gje penger er ein god ting. Det bør noteres ned kor mykje folk gjev (har med å vite kva folk har gitt i gave), men dette trengs ikkje krinkastes verken som beløp i kortet eller offentleg liste. Å annonsere under feiringa kor mykje dei har fått inn synes eg dog høyrtes relativt usmakleg ut, så det hadde eg droppa.

Kusina mi ønska seg penger til bryllaupet og fekk det av oss. Viste seg at dei hadde det trangt økonomisk og venta baby, så trur dei satt pris på pengegavene dei fekk. For min del må dei gjerne bruke pengene til straumrekninga viss det er det dei har mest behov for.

• Liker 4
Skrevet

Hehe jeg må bare skyte inn at dette må være den merkeligste og særeste diskusjonen jeg har sett og tatt del i. Jeg hadde INGEN ANELSE om hvor ømtålig dette "penge-punktet" var i bryllup! Jammen lærer man noe hver dag. Det kan da umulig være flertallet som er SÅ imot å gi penger/gavekort? Jeg har aldri hørt eller opplevd at dette er et så inderlig problem. Satser også på at det ikke blir det i vårt bryllup. Får håpe vi ikke har så sære venner altså :fnise:

• Liker 3
Gjest Adriane
Skrevet

Hahaha, jeg gir opp - forslaget mitt var ment som et annerledes alternativ, basert på alle de forskjellige reaksjonene her inne ang dette med å gi penger. Og nå er det plutselig stort sett helt andre mennesker som svarer, og som svarer til dels det motsatte av det som har blitt svart i tidligere tråder av andre ihuga kritikere. Er det rart man blir litt smårar? :fnise:

Jeg kan jo også fortelle at forslaget i utgangspunktet ikke var så seriøst ment - jeg var i hovedsak spent på reaksjoner, og hvor hardt jeg ville bli slaktet. Og verken reaksjoner eller slakt lot vente på seg :popcorn: :gjeiper:

Men så, når jeg får såpass mange særdeles negative svar, så får jeg jo egentlig litt lyst til å kjøre på en variant av denne idéen :fnise: Ikke med anonyme konvolutter og låsbar postkasse eller lignende (som selvsagt ikke skulle stått på gavebordet da for svarten - får da være måte på til å tolke i dummeste mulige mening :fnise: ) - men å ønske oss penger som skal settes på konto til barnas utdanning osv. For jeg blir ikke så reint lite trassen og barnslig jeg, av sånne mennesker som nekter å gi det som faktisk er ønsket, av den som skal feires. Når jeg gir en gave til noen, så gir jeg gave for å glede den personen, eller det paret. Da er det naturlig å gi noe jeg vet personen/paret ønsker seg. Om det går på tvers av hva jeg selv mener er en mer "passende" gave, er i grunnen knekkende likegyldig - jeg gir nemlig ikke gaver for å tilfredsstille mitt eget ego :goodbye:

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...