Redbull Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Er fortsatt mange år til her i huset, men uansett. Hvordan løser dere med skolebarn ferie problemet? Her har SFO åpent om det er nok søkere, noe det aldri er. TO MND ferie er mye det!!...
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Pappa'n min er lærer , så visst jeg må jobbe passer pappa mine små og drar på fjellet med de, pappa e 66 år og sprek som en ung mann:) Så når jeg, mamma, broren min og mannen min får ferie kommer vi opp og tilbringer hele ferien der:)
Redbull Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2012 Pappa'n min er lærer , så visst jeg må jobbe passer pappa mine små og drar på fjellet med de, pappa e 66 år og sprek som en ung mann:) Så når jeg, mamma, broren min og mannen min får ferie kommer vi opp og tilbringer hele ferien der:) Det høres koslig ut!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 I vår by er det forskjellige aktivitetstilbud for barn om sommeren - det koster litt, men ikke hårreisende, og da får ungene være en uke på et museum e.l. Dagene er litt korte, så det erstatter ikke SFO - men man slipper i hvert fall å ta helt fri alle ukene, og barna opplever noe litt annet. Men hvis du bor på et lite sted, er det ikke sikkert det finnes noe sånt.
Gjesten Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Jeg vokste opp med en lærermamma som hadde ferie samtidig med oss, og jeg har faktisk lurt litt på hvordan andre får til det der. I normale jobber kan man jo ikke ta seg fri i to måneder midt i året
Rosalie Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Vi ble sendt på besøk til farmor og farfar som drev gård i et par-tre uker. Dritkjedelig, så med en gang vi klarte å overbevise folka om at vi var store nok til å være hjemme på dagtid selv (8-årsalderen, tenker jeg), så var vi nettopp det. Var jo en haug andre unger å henge med i skolekretsen, foreldrene klargjorde frokost og lunsj før de dro på jobb, og om det var noe fikk vi ringe til mamma på jobb, telefonnummeret lå ved siden av fasttelefonen på stua. Endret 15. februar 2012 av Rosalie
Mamma1 Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Jeg er heldigvis lærer. Hadde ikke hatt sjans om jeg måtte jobbe i feriene.
Gjest pysepusen Skrevet 15. februar 2012 #8 Skrevet 15. februar 2012 Jeg er heldigvis lærer Så her skal han alltid ha lange ferier fra barnehagen også! Gleder meg Ellers så bor vi et sted hvor SFO er åpent! Da jeg var lita var jeg med mamma eller pappa på jobb, eller så var jeg hos tanter/besteforeldre etc.
strawberry Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Nå har ikke jeg barn, men når jeg hadde sommerferier når jeg var yngre, var vi ofte hos besteforeldre. Nå har jeg også eldre søsken, så når vi var gamle nok til å være hjemme alene, var vi det. I tillegg jobbet ikke mamma hver dag, og hun hadde av og til kveldsvakter på grunn av arbeidet sitt. Har ofte lurt på hva folk gjør dersom beggge jobber fullt og ikke har mulighet til å ta seg fri.
Stinelin Skrevet 15. februar 2012 #10 Skrevet 15. februar 2012 Vi driver gård, så her er det "alltid" noen hjemme. Så får ungene være med å legge silo, eller melke ku på setra. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #11 Skrevet 15. februar 2012 Vi må dele opp ferien vår, så det blir ikke ferie sammen. Vi har ingen som kan ha barna.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2012 #12 Skrevet 15. februar 2012 Vi bruker SFO for alt det er verdt. Barnehagen er stengt 3 uker, så de tre ukene har vi ferie sammen. Den fjerde uka tar vi hver vår, jeg og mannen, så ungene har tilsammen 5 uker ferie på den måten. Vi har heller ingen som kan komme og passe barna mens vi er på jobb. Dersom man ikke har SFO-mulighet, og barnet er såpass lite at det ikke kan gå alene om dagene (dvs. under 8-9-10 år), så må man jo søke arbeidsgiver om permisjon uten lønn i skoleferien. Lovgivninga er slik at arbeidsgiver så langt det er mulig skal ta hensyn til arbeidstakers omsorgsoppgaver overfor barn under 10 år. Fra 10 års alder er det forventet at barnet kan klare seg selv uten tilsyn.
Gjest Mandalas Skrevet 15. februar 2012 #13 Skrevet 15. februar 2012 Ifjor hadde sønnen fem uker ferie og var resterende uker på sfo. Jeg og samboeren hadde bare den midterste av de fem ukene sammen. Nå til sommeren aner jeg ikke hva vi skal gjøre! Sønnen hater sfo, og går bare en dag i uka nå, i en times tid. Samboeren studerer, så vi må nesten prøve at han jobber de dagene jeg har fri (jobber turnus). Men ser ikke heeelt hvor han skal få en jobb der han kan velge og vrake så mye i vakter..
Anglofil Skrevet 15. februar 2012 #14 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Da jeg var liten tok mamma og pappa ut ukene slik at to av dem falt samtidig, og da pleide vi å reise utenlands de to ukene, mens de også hadde en uke hver seg med meg alene. Jeg reiste også i tillegg alltid bort en uke hos min farmor og farfar (det har jeg gjort siden jeg var baby), og da jeg begynte på skolen var jeg alltid en uke på speiderleir/Hudøy eller lignende. De resterende tida var jeg mye hos min bestefar eller tante. Mvh Yvonne Endret 15. februar 2012 av Yvonne
Fanta Exotic Skrevet 15. februar 2012 #15 Skrevet 15. februar 2012 Hos oss har vi alltid vært på SFO, rideleir, hos mormor/morfar eller hos tante (lærer)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå