Gå til innhold

KAttunge om natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kattunge (hatt den i ei uke) og jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med den om natten. Når vi har den på soverommet blir det helt texas og den løper overalt, klorer og angriper og vil leke. Lukker jeg soveromsdøren står katten utenfor og mjauer og høres trist ut, og da får jeg dårlig samvittighet.. What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vi gjorde med vår første var å ha han på soverommet, med døren åpen slik at han kunne gå hvor han ville. Men han ville jo selvfølgelig bare være med oss. Ikke alltid like lett å få sove, men å stenge den ute eller inne på et annet rom syns jeg ikke noe om på en helt ny kattunge, da kontakt er veldig viktig for de søte små.

Prøv å lek masse med katten på kvelden før dere skal legge dere, slik at den ikke ligger å sover på kvelden og er oppe om natten. Katter er mye aktiv om natten, men det er mulig å vri litt på det. Det blir litt det samme som ha barn. Er de aktiv på kvelden så sover de bedre om natten. Det er en overgang. Katten vil roe seg etterhvert som den blir eldre.

• Liker 2
Skrevet

Hos oss har vi ikke katter på soverommet, og vi har også vært av den meningen at det å lære kattunger dette er en uvane.

Det er riktig at små kattunger trenger mye nærhet og trygghet, så å stenge dem ute fra dag en er ikke greit. Når de akkurat har kommet til nytt hus har de nettopp blitt tatt fra mammaen sin,og er ukjent i sine nye omgivelser. Men det er også feil at katten skal holde dere våken, enten ved å herje på soverommet eller ved å mjaue utenfor.

Vi har, med begge våre katter, løst det slik at katten har adgang til en begrenset del av huset på natta. (utrolig hva kattunger klarer å rote seg bort i). Det avsperrede området har heller ikke gått helt bort til soverommet, så har det vært klaging har vi ikke hørt det. De første 1-2 ukene har en av oss sovet på gjesterom med åpen dør slik at katten har nærhet så lenge den fortsatt ikke er kjent med sitt nye revir. Deretter har vi gradvis gått tlbake til å sove på soverommet.

Dette har gitt to glade og trygge katter, og ingen forstyrrelser for oss om nettene.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg burde vel helst holde snuten min her.... :sjenert:

Men, jeg må innrømme at da "Frøken Fryd" var bitteliten kattunge på 7 uker.. så la jeg dyner rundt sengen slik at det ikke skulle bli så hardt et nedslag dersom hun mistet balansen og endte opp nede på gulvet..

- det er ikke premie til dem som gjetter hvor hun sov, og hvis føtter hun jaktet på til enhver ukristelig tid natten igjennom :fnise:

Sengen er fremdeles hennes hoved-åsted for kos. Da henter hun meg, hopper opp i enden på sengen, tar på seg "truge-potene" (sprer tærne på potene slik at hun ikke synker så langt ned i dynen) og så skal det koses :rodmer:

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Skrevet

Begge mine katter sov ved siden av hodeputen min da de var nye kattunger i huset :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Kattungen roer seg med tiden. Jeg husker min var helt vill de første månedene - jeg fikk ikke sove sammenhengene en hel natt. Selv når vi lekte om kvelden, så var det fullt kaos på rommet. Han SKULLE klatre, leke, bite, klore, ødelegge og bare være kattunge.

Nå, 8 mnd gammel, er han en nydelig liten pus som legger seg når matmor legger seg. Det begynte for litt over en mnd siden :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Kattungen roer seg med tiden. Jeg husker min var helt vill de første månedene - jeg fikk ikke sove sammenhengene en hel natt. Selv når vi lekte om kvelden, så var det fullt kaos på rommet. Han SKULLE klatre, leke, bite, klore, ødelegge og bare være kattunge.

Nå, 8 mnd gammel, er han en nydelig liten pus som legger seg når matmor legger seg. Det begynte for litt over en mnd siden :rodmer:

Gjør ikke det ennå jeg! :fnise:

Ikke fordi hun skal leke, men hun skal under dyna og oppå magen, så oppå dyna (for varmt sikkert), så skal hun ligge med hodet på puta og kroppen under dyna, og sånn går nå natta, og når det er morgen våkner jeg som oftest i fødestilling med en katt på tvers mellom knærne! :skratte:

Hun tar seg turer ut på verandaen i løpet av natta og, og der kommer dynetrikset til Lille-pus sterkt inn i bildet. Bortsett fra at her er det ikke Pusina som ikke skal få for hardt nedslag, men matmor som (om mulig) skal kunne sove seg igjennom nedslagene. Hun deiser nemlig ned i parketten som en potetsekk! :ler: Det hjelper ikke særlig mye, for hun kommer straks tilbake med ispoter som skal varmes.. :rolleyes:

Finner meg i alt sammen jeg (selv om jeg er en "lett sover"), bare fordi jeg knapt vet noe bedre enn å sovne med en varm, myk, malende puseskrott i armkroken.. Våkner jeg og hun ikke er der, må jeg smiske henne inn igjen, og om nødvendig hente henne for uten får jeg simpelten ikke sove igjen! :tellesauer: Avhengig? Ja! :biggrin:

• Liker 4
Gjest happy_me
Skrevet

Vi stengte pusen inne på badet, men kattedoen, maten og vannet. Gikk fint det. Men det var bare i starten selvfølgelig. Etterhvert fikk hun gå fritt i hele huset, men vi hadde lukket soveromsdør, fordi hun hadde en tendens til å komme oppi ansiktet på oss da vi sov, og slikke oss på nesa xD

Skrevet

Gjør ikke det ennå jeg! :fnise:

Ikke fordi hun skal leke, men hun skal under dyna og oppå magen, så oppå dyna (for varmt sikkert), så skal hun ligge med hodet på puta og kroppen under dyna, og sånn går nå natta, og når det er morgen våkner jeg som oftest i fødestilling med en katt på tvers mellom knærne! :skratte:

Hun tar seg turer ut på verandaen i løpet av natta og, og der kommer dynetrikset til Lille-pus sterkt inn i bildet. Bortsett fra at her er det ikke Pusina som ikke skal få for hardt nedslag, men matmor som (om mulig) skal kunne sove seg igjennom nedslagene. Hun deiser nemlig ned i parketten som en potetsekk! :ler: Det hjelper ikke særlig mye, for hun kommer straks tilbake med ispoter som skal varmes.. :rolleyes:

Finner meg i alt sammen jeg (selv om jeg er en "lett sover"), bare fordi jeg knapt vet noe bedre enn å sovne med en varm, myk, malende puseskrott i armkroken.. Våkner jeg og hun ikke er der, må jeg smiske henne inn igjen, og om nødvendig hente henne for uten får jeg simpelten ikke sove igjen! :tellesauer: Avhengig? Ja! :biggrin:

Jeg angrer litt på at jeg skrøt på meg denne rolige katten min. Jeg har ikke fått sove noe i natt. Han har bestemt seg for å kalle på meg. I hele natt. Hvorfor vet jeg ikke. Når han kom inn, skulle han under dyna, ikke under dyna, oppå, under, over..... Supertrøtt eier og pus som er forvist på verandaen nå :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Vi stengte pusen inne på badet, men kattedoen, maten og vannet. Gikk fint det. Men det var bare i starten selvfølgelig. Etterhvert fikk hun gå fritt i hele huset, men vi hadde lukket soveromsdør, fordi hun hadde en tendens til å komme oppi ansiktet på oss da vi sov, og slikke oss på nesa xD

Det gjorde jeg, også. Litt varme i golvet, svak belysning. Ja, jeg vet at katter ser godt i mørket... :fnise: Det var mest for at den ikke skulle gå bananas, hun elsket å herje i mørket.

Nå er hun åtte måneder og har lenge hatt fri tilgang til hele huset om natta - bortsett fra soverommene. Hun klager aldri, men kommer og skraper på døra mi fem minutter før klokka ringer. :)

Skrevet

Vi har katten på kjøkkenet om natta, med kjøkkendøra lukket... Der er det lunt og varmt, har mat, vann og kattedo. Fikk katten da hun var 13 uker, var verdensvant fra første dag i huset vårt, ikke engstelig i hele tatt! Klasket t.o.m den nysgjerrige berner sennen-dama vår på snuten og satte seg i respekt først som sist :fnise: Nå er kattefrøkena 9mnd, og holder enda til på kjøkkenet om natta.....ligger som oftest langstrak på kjøkkenbordkanten som er inntil veggen, over radiatoren, godt og varmt..

Kan ikke ha den løs i huset etter at barna har lagt seg, for de har soveromsdøra på gløtt, og da plager katten vettet av jentene....går på tåjakt under dyna, kverker kosebamser, vasker ansiktet på jentene osv....

De helgene jentene har sovet hos besteforeldrene har katten blitt stresset i rundt 19.30, som er den tida minstejenta legger seg og katten blir tatt inn på kjøkkenet......går og traver rundt, liksom "skal jeg ikke legge meg snart da???"....

Skrevet

Er redd du har fått en slektning av villbassen min.. Hun er 5 år, og her er det texas hver natt! :filer:

I tillegg til å rive ned alle løse gjenstander, løper hun sidelengs (ja, med alle fire fote først) fram og tilbake på stua til hun til slutt kæsjer i døra for å lage mest mulig lyd. Hun kan også å åpne dører, så her kan ingen sove trygt. Vi var dumme nok til å slippe henne inn på soverommet og opp i den varme lune senga da hun var kattunge. Siden den gang har senga vært hennes territorium. Det hjelper ikke å låse dørene lengre. Hun har nemlig fått en "partner in crime" i hår-ballen vi kaller for en hund. Vær bidige gang katten river ned noe, kræsjer i veggen eller åpner døra er hunden på pletten og bjeffer som ett udyr fram til katten har funnet ett mer respektabelt sted å sove. I værstefall må vi opp 5 ganger for natten å hysje, slippe katten ut/inn og evt. lukke ytterdøra (i -20 grader :jepp: )

Så lykke til! Du kommer til å ha flere våkenetter enn nybakte foreldre i tiden framover :lur:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Et bilde sier mer enn 1000 ord. :fnise:

Haha! Ja der har du det! :skratte: Det var meg og eksmannen tatt på kornet, da jeg for noen år siden hadde 6 livredde og vanskjøttede kattunger i pleie, som jeg for mitt bare liv ikke hadde hjerte til å la være uten kroppskontakt og varme en hel natt.. :sjenert: Ikke plass til fyren gitt! :fnise: Det er kanskje på sin plass å nevne at han er katteelsker selv, og at det ikke bidro til at vi gikk hvert til vårt. Men jeg har jo vært singel i mange år siden da.. Hmm.. :sjenert:

Skriveleif

Endret av Aurora M.
Skrevet

Jeg angrer litt på at jeg skrøt på meg denne rolige katten min. Jeg har ikke fått sove noe i natt. Han har bestemt seg for å kalle på meg. I hele natt. Hvorfor vet jeg ikke. Når han kom inn, skulle han under dyna, ikke under dyna, oppå, under, over..... Supertrøtt eier og pus som er forvist på verandaen nå :fnise:

Kanskje han snek seg innom og leste om Pusina mi og bestemte seg for ikke å være dårligere han heller... :lur:

• Liker 1
Gjest happy_me
Skrevet

Katten min begynner å rope på meg (HØYT) i 5-6tia om morgenen, for det er da jeg vanligvis står opp. Hun bryr seg fint lite om at hun vekker både guttungen og meg, også i helgene.....

Jeg tror hun kjeder seg fordi det er kaldt ute, og hun helst vil være inne i varmen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...