Gå til innhold

Få fri fra skolen i mer enn to uker

Anbefalte innlegg

Gjest Rosenknopp
Skrevet

Vi har planer om en lengre ferie på våren/forsommeren neste år, vi håper å være borte i fire uker. Skolen gir kun permisjon i to uker, utover dette risikerer man å miste skoleplassen. Vi har allikevel tenkt å prøve å få fri i fire uker, mot at vi kombinerer ekstraarbeid på forhånd og noe arbeid mens vi er borte. Jeg tenker at barna kan sende oppgaver på mail til læreren, og kanskje få egne oppgaver om stedet vi skal til. Begge barna er skoleflinke og burde ikke ha noe problem med dette.

Problemet er hvis skolen sier at de ikke kan garantere at minstebarnet får igjen plassen sin når hun kommer tilbake. Jeg mener jeg leste for en tid tilbake om en familie som hadde klart å gjennomføre det vi gjerne vil ved å vise til en eller annen lovhjemmel om hjemmeundervisning. Jeg vet at det er lov til å bruke hjemmeundervisning ved lengre utenlandsopphold, men kan ikke helt se for meg hvordan det kan være med på å garantere skoleplassen til barnet?

Er det noen som vet noe eller kan hjelpe på noe vis? Noen som har vært borti noe lignende? All hjelp mottas med stor takk! :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.. Hvorfor ikke reise i fellesferien og deromkring, istedetfor å risikere skoleplass til barna?

• Liker 10
Skrevet

Man har ikke krav på å få igjen plassen etter å ha hatt ungene ute mer enn 2 uker, nei. Det poengterte jo kronprinseparet også da de reiste på den lange reisen sin, men de regnet med at det skulle gå bra, da skolen deres barn går på er langt fra full.

Jeg har ikke sansen for å gjøre slik dere planlegger. Ungene har faktisk 8 uker fri på sommeren, så da kan dere bruke av den ferien til langreisen deres. Det handler ikke om barna er skoleflinke eller ei, men at de skal lære respekt for at man har ferie på gitte tidspunkt, også jobber eller går man på skolen resten av året. Ikke reiser bort over 1/10 av skoleåret i tillegg til all annen skolefri.

• Liker 12
Skrevet

.. Hvorfor ikke reise i fellesferien og deromkring, istedetfor å risikere skoleplass til barna?

Det er faktisk ikke alle av oss som har "fellesferie"

• Liker 3
Skrevet

Da er det faktisk noe dere må ta med i beregningen når dere planlegger ferieturer. Man bør ikke lære ungene sine at verden er til for å bli tilpasset deres behov til enhver tid.

• Liker 17
Skrevet

Det er faktisk ikke alle av oss som har "fellesferie"

Skolen har fellesferie, jo. Og det er den man er ment å bruke når man reiser. Selv om det er himla dyrt å reise når det er skolefri.

Jeg har ingen tips, og jeg må glatt innrømme at jeg heller ikke har sansen for å ta seg fri når det passer en selv. Det er et klassemiljø å ivareta, og det fører til merarbeid for lærer, og i det hele tatt. Det har vært slått opp flere ganger at ekstraferie er et stort problem, særlig i Osloskolen.

• Liker 11
Skrevet

Jeg har ikke sansen for å gjøre slik dere planlegger. Ungene har faktisk 8 uker fri på sommeren, så da kan dere bruke av den ferien til langreisen deres. Det handler ikke om barna er skoleflinke eller ei, men at de skal lære respekt for at man har ferie på gitte tidspunkt, også jobber eller går man på skolen resten av året. Ikke reiser bort over 1/10 av skoleåret i tillegg til all annen skolefri.

Må bare få kommentere på denne, for eg er så enig. No jobber eg i mykje høgre alderstrinn (etter videregående), men er ansvarlig for et fag med obligatorisk lab. Og det er utrulig mykje arbeid med alle som bare må på ferie midt i året. Dei tar det tydeligvis for gitt at det er heilt ok og virker ikkje å skjønne kor mykje arbeid det er å tilrettelegge slik at dei får tatt igjen for alt fraværet. Det er utallige dagsverk det er snakk om kvart semester. Og slike holdninger antar eg er resultat av at en (fra ung alder ?) er vant til å reise når som helst uten å måtte tenke på når det egentlig passer. For det er ikkje spørsmål om det er ok, men forespørselen er som regel noe slikt: Eg blir borte neste uke pga ferie. Regner med at det er ok og at eg kan ta laben når eg er tilbake. :kjefte:

• Liker 9
Skrevet

Jeg vet at dette har blitt gjort tidligere. En venn av meg gjorde dette på barneskolen. Foreldre dro på ferie og var borte rundt 2 mnd. Da gikk vel barna i 3., 5. og 7. klasse. Alle ungene var kjempeflinke på skolen, og foreldrene underviste barna mens de var borte. Riktig nok jobbet moren på skolen, men hun var bare assistent, og var ikke utdannet lærer.

Du bør uansett snakke med skolen før du bestiller, for jeg også om de som har fått avslag på langt kortere ferieturer enn det.

Gjest Rosenknopp
Skrevet

TS her.

Nå var ikke jeg ute etter å skape en diskusjon om dette er moralsk riktig eller ikke. Faktum er at det er flere grunner til at det er helt umulig for oss å gjennomføre dette i fellesferien, ellers hadde vi selvsagt gjort det - vi har jo ikke lyst til å gjøre det vanskeligere for oss selv!

Tips anyone? :)

• Liker 2
Skrevet

Skolen har fellesferie, jo. Og det er den man er ment å bruke når man reiser. Selv om det er himla dyrt å reise når det er skolefri.

Jeg har ingen tips, og jeg må glatt innrømme at jeg heller ikke har sansen for å ta seg fri når det passer en selv. Det er et klassemiljø å ivareta, og det fører til merarbeid for lærer, og i det hele tatt. Det har vært slått opp flere ganger at ekstraferie er et stort problem, særlig i Osloskolen.

Ja, skolen har det. Men man er vel avhengig av foreldre som skal være med på tur også? Selv om de aller fleste foreldre har fellesferie, så finnes det de av oss som må holde hjulene igang, selv om det er juli, sol og skolefri for andre.

Skrevet

Hvis dere skal reise på så lang ferie utenom skoleferiene må dere skrive barna ut av skolen og håpe på at det er plass til dem når dere kommer tilbake, noe det sikkert er. Dere kan f.eks. høre med skolen om det har vært noen problemer med dette tidligere.

Hvis dere ikke er sikker nok på at barna får plass på skolen igjen må dere vurdere å droppe ferien eller korte den ned til to uker eller mindre.

Til en annen gang kan det være lurt å planlegge i såpass god tid at man får lagt lange ferieturer til barnas sommerferie/juleferie. Da går ikke barna glipp av undervisning, og dere slipper å tenke på og bekymre dere over slike situasjoner.

• Liker 2
Skrevet

Ja, skolen har det. Men man er vel avhengig av foreldre som skal være med på tur også? Selv om de aller fleste foreldre har fellesferie, så finnes det de av oss som må holde hjulene igang, selv om det er juli, sol og skolefri for andre.

Det er vel få, hvis noen, bedrifter som ikke kan gi noen av de ansatte ferie som sammenfaller med skoleferien.

Jeg mener også at man bør tenke på barna og deres skolegang og utdannelse. Man ikke dra på fireukers ferie, i alle fall ikke når det ikke sammenfaller med skoleferien. Et skoleår består av 190 dager undervisning. Er barna borte i fire uker går de glipp av mer enn 10% av skoleåret, noe som er veldig mye.

• Liker 11
Skrevet

Det er vel få, hvis noen, bedrifter som ikke kan gi noen av de ansatte ferie som sammenfaller med skoleferien.

Jeg mener også at man bør tenke på barna og deres skolegang og utdannelse. Man ikke dra på fireukers ferie, i alle fall ikke når det ikke sammenfaller med skoleferien. Et skoleår består av 190 dager undervisning. Er barna borte i fire uker går de glipp av mer enn 10% av skoleåret, noe som er veldig mye.

Hva med selvstendig næringsdrivende? Mange ser på det som å være sin egen sjef som å være en dans på roser. At man bare kan ta seg en måned fri om det skulle friste, men det er jo helt omvendt.

Om TS har evne og lyst til å ha undervisning for barna på ferie så ser jeg ikke noen grunn til at hun ikke kan ta med barna på tur. Det kan være mange grunner til at de vil være borte lengre, det er bedre å få tid til å se/gjøre det man vil når man først er på ferie. Istedet for å omtrent måtte pakke ned mens man pakker opp.

Fravær er uansett uvesentlig, men mindre du går yrkesrettede studier, og skal rett ut som lærling etter endt skolegang. Så lenge det ikke blir såpass lenge at barnevernet blir innkoblet, men det skal en del til, og uansett så skjer ikke det om skolen har fått beskjed om ferie.

Skrevet

Finnes det noen arbeidstakere i Norge som må jobbe hver eneste skoleferie? Tror jeg neppe. Da ville jeg ringt Arbeidstilsynet.

De færreste har fri hver skoleferie, det er sant, men da går det som regel på rundgang. Den største grunnen til at folk vil ta fri utenom feriene handler ikke om fri fra jobb, men om at alle billetter blir fire ganger så dyre med en gang det er skolefri.

• Liker 4
Skrevet

Finnes det noen arbeidstakere i Norge som må jobbe hver eneste skoleferie? Tror jeg neppe. Da ville jeg ringt Arbeidstilsynet.

De færreste har fri hver skoleferie, det er sant, men da går det som regel på rundgang. Den største grunnen til at folk vil ta fri utenom feriene handler ikke om fri fra jobb, men om at alle billetter blir fire ganger så dyre med en gang det er skolefri.

Arbeidstilsynet? For å ringe inn en klage på seg selv? makes sense :klaske: Snakker jo om å være sin egen sjef.

Og ja, billettprisene er mye høyere enn ellers. Mange som ikke tenker på dette før de kommenterer.

Gjest Rosenknopp
Skrevet

TS her igjen.

Fint om vi kan holde oss til det jeg faktisk spurte om. Dette er ikke en prinsippdiskusjon om det er riktig eller ikke å ta fri utenom ferier.

Noen som har noen råd? :)

Skrevet

TS her.

Nå var ikke jeg ute etter å skape en diskusjon om dette er moralsk riktig eller ikke. Faktum er at det er flere grunner til at det er helt umulig for oss å gjennomføre dette i fellesferien, ellers hadde vi selvsagt gjort det - vi har jo ikke lyst til å gjøre det vanskeligere for oss selv!

Tips anyone? :)

Om det er umulig å gjennomføre det i skoleferien, så får dere la være til ungene er så store at de ikke går på skolen lenger. For du lærer ungene dine unoter og null respekt for arbeidslivets regler. Som sagt over her: De mister faktisk over 10% av undervisningstiden ved så langt fravær.

• Liker 9
Skrevet

Arbeidstilsynet? For å ringe inn en klage på seg selv? makes sense :klaske: Snakker jo om å være sin egen sjef.

Men da må du vel holde hjulene i gang resten av året også, og tar ikke fire uker ferie uansett.

• Liker 2
Gjest Rosenknopp
Skrevet

Om det er umulig å gjennomføre det i skoleferien, så får dere la være til ungene er så store at de ikke går på skolen lenger. For du lærer ungene dine unoter og null respekt for arbeidslivets regler. Som sagt over her: De mister faktisk over 10% av undervisningstiden ved så langt fravær.

Hvis du hadde lest innlegget mitt hadde du sett at de ikke skal gå glipp av noe undervisning (noe de som er borte i de to lovlige ukene mest sannsynlig gjør). Planen er at de skal gjøre en del ekstra lekser på forhånd og så gjøre en del mens vi er borte.

Vi tenker at denne turen skal være en berikelse for barna, ikke bare en slappe-av-og-ha-det-gøy-ferie.

Vi har forøvrig også en attpåklatt som ikke har begynt på skolen ennå, men som vil ha begynt på skolen når de to største har gått ut, så hvis vi skal vente til de er så store at de ikke går på skolen lenger, må vi vente i maaaaange år til - og da vil vi vel gjerne reise med barnebarna... ;)

Skrevet

Men da må du vel holde hjulene i gang resten av året også, og tar ikke fire uker ferie uansett.

Jo, det kunne jeg jo. Jeg kunne bare ikke hatt den i fellesferien, fordi da har ALLE ANDRE FERIE. Da kan jeg ta fri når ALLE ANDRE ER PÅ JOBB, Sherlock.

Men TS, hva med å sjekke hos for eksempel elevorganisasjonen om sånne rettigheter? Mulig det er bare et tilbud for elever på vgs, men det er allikevel verd et forsøk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...