Gå til innhold

Trener jeg for lite, eller holder det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå for tiden trener jeg ca en gang i uken på et treningssenter. Det jeg gjør, er å jogge 30 min med 9 km/t, hvor etter de 30 min spasserer med fart på ca 6,5 km/t fram til jeg når 5 km. Deretter tar jeg 3x10/15 på beinpress, samt noen andre apparater. Avslutter med såkalt strikktrening og armvekt(vet ikke hva det heter :rodmer:), med 5 kg, for så å avslutte med å holde vekter på 3 kg i 90 graders vinkel (altså armene rett ut til siden). Ser jo folk som er der når jeg kommer, og de samme er der fremdeles når jeg går. Bruker litt under 1 time på alt dette. Trener jeg for lite, eller er det veldig individuelt? Grunnen til at jeg ikke trener mer er at jeg jobber ganske mye, og på jobben min går jeg i underkant av 10000 skritt per arbeidsdag (har pulsklokke). Er ofte sliten etter jobb, så trener kun når jeg har fri. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ja, jeg er typen som kan sitte i samme stilling i mange timer og bare se på tv og være på data uten å flytte meg fra sofaen. Men dette gjelder kun etter jeg har vært på jobb, er ofte trøtt da.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Litt trening er bedre enn ingen trening :) Tren når du har mulighet, du!

• Liker 1
Skrevet

Om du skal få noe særlig utbytte av styrketreningen (dvs styrkemaskiner og vekter) bør du skaffe deg et overblikk på hvilke muskelgrupper som finnes, hvilke øvelser som trener dem, og hvordan det best gjøres.

Alt er selvsagt bedre enn ingenting, men for helsas og utseendets skyld bør du helst gå frem litt mer målrettet og effektivt enn å bare løfte litt vilkårlig på et par vekter.

• Liker 1
Skrevet

Hver muskel bør belastes minst 2 ganger i uken for å ha god utbytte av treningen så du kunne øke med flere dager.

Men som nevnt, litt trening er bedre enn ingenting.

Skrevet

Veldig bra at du trener og har en aktiv jobb. Jeg ville nok prøvd å få inn en økt til i uka, og i tillegg trene litt mer effektivt, spesielt på styrketreningen. Tren store muskelgrupper med øvelser som markløft, knebøy, benkpress, nedtrekk osv. Å stå med manualer i hendene og holde dem ut til siden er lite hensiktsmessig og funksjonellt.

1 time er grei lengde på en økt, men gjør den så effektiv som mulig!

• Liker 1
Skrevet

1 time i uka er vel det som regnes som vedlikehold. Så om du er fornøyd slik du er nå, så er det jo bare å fortsette slik. Vil du ha framgang bør du legge til 1-2 timer til.

Skrevet

Det merker du selv, TS. Hva er motivasjonen din til å trene? Er det å vedlikeholde kroppen din slik den er, unngå plager som feks. vond rygg? Merker du at kroppen din forblir slik den er av den type trening du holder på med nå, og at du ikke har noen kroppslige plager? Da vil jeg si at du trener nok.

Dersom du feks. vil ned i vekt eller bygge muskler mener jeg at det er for lite trening. Da ville jeg gjort dette minst tre ganger i uken, og lagt til mye mer styrke :)

Skrevet

Jeg synes 1 gang i uka høres litt lite ut.

3 ganger i uka eller mer er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...