Gå til innhold

Kirken ett sted..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal gifte oss på et lite sted der jeg har vokst opp. Vi har ikke lyst til å ha festen der etterpå da det eneste alternativet er i den gamle, slitne gymsalen. Så da sitter vi igjen med å kjøre et lite stykke etter vielsen.

Vi kan kjøre i 20 min og feire et sted vi synes er helt okei. Ellers så må vi kjøre i 45-60 min alternativt 90 minutter for de neste stedene som er aktuelle. Er det helt håpløst? Har dere vært borti problemstillingen? Da må altså alle sette seg i bilene og kjøre det stykket. Til gjengjeld vil det være i nærheten av hotel så når man først har kjørt dit blir vi der. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å leie en buss til gjestene? Vet ikke hvor mange dere skal ha, men det er jo en mulighet? Da kan man jo ha en en på bussen som "underholder" litt og evt servere noe å drikke eller noe. Lage reisen til en liten del av festen, og ikke bare kjedelig transport liksom.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å leie en buss til gjestene? Vet ikke hvor mange dere skal ha, men det er jo en mulighet? Da kan man jo ha en en på bussen som "underholder" litt og evt servere noe å drikke eller noe. Lage reisen til en liten del av festen, og ikke bare kjedelig transport liksom.

Vi skal ha mellom 50 og 70 gjester, så da blir det kanskje voldsomt med buss? Og dyrt?

Skrevet

Vi skal ha mellom 50 og 70 gjester, så da blir det kanskje voldsomt med buss? Og dyrt?

Den kostnaden må du regne med om du velger annet lokale enn det 20 min unna. Buss til og fra lokalet der dere skal ha festen for gjestene.

• Liker 1
Skrevet

20min høres ihvertfall greit ut, men jeg hadde ikke reagert på om det var en time å kjøre heller.

• Liker 2
Gjest happy_me
Skrevet

Jeg synes det høres tungvint ut. Men må man så må man. Jeg synes ikke dere skal feire bryllupet deres i et lokale dere ikke er fornøyd med. En gifter seg jo (forhåpentligvis) bare en gang, og for min del ville jeg prøvd å få det så perfekt som mulig.

En trenger jo ikke å leie buss for å få til dette. Bare man få organisert på forhånd så alle har skyss med noen dit, er jo ikke sikkert alle gjestene har bil.

Viss dere velger buss, så er jo det fint for gjestene selvfølgelig, men prisen kan jo bli høy, spesielt viss dere må leie inn busssjåfør også.

Skrevet

Jeg synes det høres tungvint ut. Men må man så må man. Jeg synes ikke dere skal feire bryllupet deres i et lokale dere ikke er fornøyd med. En gifter seg jo (forhåpentligvis) bare en gang, og for min del ville jeg prøvd å få det så perfekt som mulig.

En trenger jo ikke å leie buss for å få til dette. Bare man få organisert på forhånd så alle har skyss med noen dit, er jo ikke sikkert alle gjestene har bil.

Viss dere velger buss, så er jo det fint for gjestene selvfølgelig, men prisen kan jo bli høy, spesielt viss dere må leie inn busssjåfør også.

Du peker på hovedproblemet der, ja. Vi vil jo gjerne ha et sted vi er 100% fornøyde med. Samtidig er det ikke aktuelt med en annen kirke da jeg er ganske knyttet til denne! Buss høres dyrt ut. Jeg hadde selv ikke brydd meg om jeg måtte kjøre et lite stykke så lenge jeg visste om det på forhånd.

Skrevet

Jeg hadde ikke kjørt en halvtime eller mer fra kirke til festlokale. Da hadde jeg droppet vielsen. For øvrig pleier jeg ikke å kjøre på slike sammenkomster uansett. Enten er jeg tilreisende uten tilgang på bil, og offentlig transport eller taxi er alternativene, eller jeg blir kjørt dit jeg skal. Og om det da er langt mellom kirke og feststed reiser jeg rett på festen. Med mindre det er satt opp busskommunikasjon mellom festlokale og kirke tur/retur.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke TS skal ta sorgene på forskudd, men heller ringe å høre ang pris på leie av buss(er) og sjåfør. Kanskje det ikke er så dyrt som man tror, og utgiftene til et bryllup er uansett ganske store, så det kan bli "en dråpe i havet" for å få det bryllupet de selv ønsker seg; dvs. kanskje utgiftene med buss er verdt det :-)

En rask telefon vil ihvertfall gi en pekepinn på om det i det hele tatt er aktuelt.

Som gjest til en slik type bryllup ville jeg garantert satt mer pris på å få transport enn å måtte alliere meg med noen for å få plass i en bil. Siden det er snakk om overnatting så regner jeg med at det er noen tilreisende, og det er ikke sikkert de har bil alle sammen.

I mine ører klinger det litt bedre hvis det er satt opp organisert transport slik at jeg som gjest ikke behøver å tenke på det, samt at bussturen jo kan bli en del av festen, og ikke minst et sted en kan løsne opp stemningen og folk kan bli litt kjent (hvis de ikke alle kjenner hverandre fra før da).

Om man da sitter 40 eller 90 min på bussen er egentlig det samme vil jeg tro.

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Jeg har vært i to "bussbryllup", og det var veldig vellykket.

Begge steder ble det gjort på grunn av mange tilreisende, og vanskelige bussforbindelser.

I det første var det buss fra kirken til selskapslokalet, nettopp fordi avstanden var 30-40 minutter.

I det andre var det først buss fra sentralstasjonen i nærmeste større by til kirken i det lille tettstedet 3-4 mil unna, der bryllupet skulle holdes, og deretter fra kirken til festlokalet.

Hadde det ikke vært satt opp buss i disse selskapene, ville jeg ikke reist dit. Taxi ville blitt alt for kostbart, offentlig transport var mer eller mindre utelukket, og til det siste stedet måtte jeg (og mange andre gjester) ta fly. Derfor hadde vi heller ikke mulighet til å kjøre egne privatbiler.

Søk og finn så mange turbusselskaper som mulig i ditt nærområde og spør om pris. Dersom dere har 70 gjester, ville jeg tatt sjansen på at en buss for 50 stk holdt. Noen vil alltid kjøre selv.

Endret av Spinell
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt ann på hvor folket skal sove. Man bør ende opp på et sted der folk har mulighet til å komme seg hjem på kvelden, etter litt alkohol, uten å bruke mange hundrelapper på taxi.

Jeg har vært med i flere vielser der kirken er et stykke unda festlokalene, men da er festlokalne sentralt i byen, eller på samme sted som hotellet der de fleste gjestene sover. Er dette festlokalet langt unna overnattingsstedet må du sette opp buss, dersom avstanden er mer enn ca 20-30 minutter kjøring, det er kostnaden du må betale for å velge akkurat det lokalet du vil.

Dersom folk kommer seg greit hjem fra festlokalet ser jeg ikke problemet med at de kjører egne biler hit. Jeg ønsker i alle fall å ha med meg bil i størst mulig grad, og kjører alltid tur/retur kirke i bryllup. Alkohol kommer jo først senere på dagen. I et bryllup regner jeg med at de aller fleste er voksne nok til å ha bil, og at de fleste med bil kommer to og to. Da bør en person få ansvar for koordinering av kjøring, slik at de som ikke har noen å sitte på med kan ta kontakt med denne personen for å bli matchet med en sjåfør.

Skrevet

Jeg har vært i bryllup med ca. 50 min biltur mellom kirke og festlokale. Det var ikke noe problem. De fleste hadde bil, og de som ikke hadde bil fikk sitte på med noen som hadde. :)

Gjest badeand1
Skrevet

Men da må man vel ha en buss som går tilbake til der de gifta seg?

Med tanke på de som har kjørt dit og sånn?

Skrevet

Men da må man vel ha en buss som går tilbake til der de gifta seg?

Med tanke på de som har kjørt dit og sånn?

I det bryllupet jeg var i lå kirken litt avsides, og man var avhengig av bil for å komme seg dit. Når det gjalt å komme seg fra festlokalet var det noen som valgte å være edru, mens andre hadde hotell i nærheten av festlokalet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...