Gå til innhold

slipe/pusse lakkert trapp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trappa i tre fra første til andre etasje er full av hakk, jeg tenkte jeg kunne slipe av lakken men jeg kan da ikke slipe ned hakkene, da blir det tynt???

går det an å bruke et middel for å dekke disse hakkene? hvordan blir det finest mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få noe du kan ha i hakkene, ja. Husker ikke hva det heter, du får spørre i en byggvareforretning. Fikk tips om det da hunden vår laget dype merket nederst på et hjørneskap i mahogni.

Gjest Badabing
Skrevet

Man får tak i en slags masse man kan ha nedi. Skal du male, lakke eller olje trappa? Jeg brukte den massen da vi klarte å få et stygt hakk i kjøkkenbenken. Siden den bare oljes ble det ikke helt fint, men man ser det ikke ved første øyekast.

Jeg gjorde det samme da jeg malte loftstrappa, og da ble det fint. Rubbet lett og brukte gulvmaling.

Skrevet

Er det formtre som kan fylles i dype hakk? blir det greitt?

har pusset litt på ene trinnet i dag bare for å se hva som skjer, det ble faktisk ikke så ille, ser ut som hakkene ligger mest i lakken, så kanskje jeg er heldig.

Jeg har tenkt å lakke trappa etter at den er pusset, men jeg lurer litt på om den blir glatt? så er jeg usikker på matt eller halvmatt lakk??

Skrevet (endret)

Her er noen tips for å fjerne merker i treverk :)

Merker i treverket :

Legg en våt klut dyppet i vann på fordypningen.

Bruk varmt vann - ikke vri opp kluten.

La den ligge der til fordypningen er borte.

Dype merker :

Bruk vannkoker, og hell litt kokende vann ned i fordypningen.

La det ligge litt, tørk bort når det er avkjølt og hell i på nytt. Gjenta behandlingen til merket er borte.

Kombiner gjerne med den første metoden.

Dype hakk :

Bruk strykejern og en våt klut.

Fukt kluten ofte og stryk over med sterk varme slik at du får presset damp ned i hakket.

Når det kommer til behandling, ville jeg ha oljet trappen, da lakk er farlig glatt.

Pluss at olje er lettere å jobbe med, og lett å etterbehandle.

Endret av Trigger
Skrevet

Her er noen tips for å fjerne merker i treverk :)

Merker i treverket :

Legg en våt klut dyppet i vann på fordypningen.

Bruk varmt vann - ikke vri opp kluten.

La den ligge der til fordypningen er borte.

Dype merker :

Bruk vannkoker, og hell litt kokende vann ned i fordypningen.

La det ligge litt, tørk bort når det er avkjølt og hell i på nytt. Gjenta behandlingen til merket er borte.

Kombiner gjerne med den første metoden.

Dype hakk :

Bruk strykejern og en våt klut.

Fukt kluten ofte og stryk over med sterk varme slik at du får presset damp ned i hakket.

Når det kommer til behandling, ville jeg ha oljet trappen, da lakk er farlig glatt.

Pluss at olje er lettere å jobbe med, og lett å etterbehandle.

super informasjon! dette skal jeg forsøke

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei,

Alternativet ditt er å legge i formtre der du har hakk og deretter slipe den når den er tørr. Når formtre tørker så blir den like hard som vanlig treverk. (sliper bort lakken før du legger i formtre) Alternativet er jo å bruke slipestøv (helst slipestøv uten lakk) og lage en blanding med trelim og legge i. Tror kanskje det gjør at de hakkene blir fargemessig mest likt trappen som du har. Det blir også slitesterkt. Når det er tørt så er det bare å slipe over for å få det slett og så er det bare å lakkere over igjen.

Skrevet

trappa er nedslipt og da lakken forsvant var ikke hakkene så dype, det lå nok mest i lakken heldige meg. Noen steder pusset jeg litt mer enn andre.

Resultatet; vel det ble skjærings med

slipemaskin med beholder istedenfor uttak til støvsuger... støv over hele huset :tristbla:

Andre strøket med lakk, ga kornete overflate, skjønner ikke hvorfor dette skjedde.

På butikken sa de at 3 stjernes lakk ikke luktet så ille, fyttiæsj, lurer på hvor lenge jeg må leve i lakkstanken.

2 strøk var nok, jeg brukte 5 før det så noenlunde bra ut.

Trappa ser ut som en furutrapp uten hakk og grå/skitten kanter, men jeg lærte vel noen lekser.

Skrevet

Takk for at du oppdaterte. :)

Da vet jeg hva jeg ikke skal gjøre. *ser bort på den forhatte furutrappa*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...