AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Jeg ble helt satt ut i går da jeg plutselig ble hovedpersonen i en samtale på jobb, som gikk på om/at det det var egoistisk å få barn sent på året (november/desember). Vi er prøvere på barn nr 2, noe som nå ikke er hemmelig lenger da jeg glapp ut med det til feil kollega... Så igår fikk jeg da spørsmålet på jobb: "Dere tar vel en pause fra prøvinga nå da, så det stakkars barnet slipper å bli født så sent på året...?". Jeg ble helt satt ut og kom bare med et spakt nei, og ble da bombardert med kommentarer om hvor dårlig gjort det var av oss å med vilje få barn som var født sent på året, når vi hadde mulighet til å ta en pause. Det ble argumentert med at barnet var for lite når det begynte på skolen, hadde bursdag sist av alle, fikk førerkort sent, ble 18 år sent osv osv. Nå sitter jeg her med en ekkel følelse i magen om at vi kanskje burde drøye prøvinga et par måneder slik at barnet slipper å bli født så sent på året, for "sitter det" på et av de neste to forsøkene vil barnet bli født i november/desember... Det at jeg fikk mensen i går hjalp ikke akkurat... Er det noen av dere andre som tenkte på dette i prøveperioden? Noen her som er født sent på året som ikke har "varige men"?
Gjest BabyBlue Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Jeg er født på nyttårsaften, så da må foreldrene mine være bra egoistiske
Romilo Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Åherre... det er det dummeste jeg har hørt noensinne. Hva så om et barn blir født sent på året? ALLE kan ikke ha bursdag i januar heller da! Og det som skjer, det skjer. Ikke la en dum kollega på jobben bestemme det... Dette er faktisk deres valg. 17
loffen Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Herlighet hva folk legger seg opp i! Et barn er da vel like velkomment og har det like bra samme når på året man blir født. Ikke alle kan planlegge sånt i detalj! Det er da ikke bare å trykke på en knapp, så blir man gravid akkurat da... Jeg synes kollegene din er frekke og hadde ikke hørt på dem. 5
Rhiannon Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Det er det dummeste jeg har hørt. Familien min er født sent på året alle som en, og jeg kjenner flere som er født på julaften. Det har da blitt folk av dem også! 4
Gjest BabyBlue Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 Neida, helt seriøst: Det har aldri gjort meg noe. Men så ble jeg puttet i en klasse hvor jeg er eldst (er 93, resten er 94), men siden det var nye aldersregler eller noe ble det som det ble. Var også en i klassen min som var yngst, og hadde bursdag på julaften av alle dager, men bortsett fra at det er en litt kjip dag å ha bursdag går det helt greit. For å være helt ærlig synes jeg det er teit å kalle folk egoistiske pga. noe så lite viktig. Man blir jo vant til det uansett?
ekkirneh Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Barn født seint på året blir også 50 sist ;-) 29
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2012 #8 Skrevet 15. februar 2012 Egoistiske? Fordi dere ønsker dere barn? Hva er vel viktigere enn å ønske seg barnet? Hvis det er galt å få barn fordi man ønsker seg barn så insinuerer det at det er bedre å få barn når en ikke ønsker seg de. Det blir i alle fall galt! Det viktigste er at barnet er ønsket og elsket. Det er viktigere enn noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Jeg vet ikke jeg, egoistisk ville jeg nok ikke kalt det, men er jo litt kjipt da. Både jeg og søsteren min er født i desember og det har sugd innmari å være den siste som får lov til alt, og å måtte stå og se på at vennene kjører rundt eller drar på byen sammen mens jeg måtte sitte hjemme alene og vente i en evighet til, og så godt som alle bursdagsgaver blir slått sammen med julegavene sånn at man "bare" får gaver en gang i året. Så både for meg og søs har det vært dritkjipt, men det er jo klart har man lyst på unger så er kanskje ikke fødselsmåneden det man tenker mest på. 1
Gjest nilla Skrevet 15. februar 2012 #10 Skrevet 15. februar 2012 Jeg er 19 år og har bursdag veldig sent i desember:) Har aldri opplevd noen hindringer med dette! For et utrolig teit problem kollegaene dine lager. På barneskolen var det ingen forskjell på meg og de som f.eks er født i januar. Jeg lærte akkurat like mye som dem. (Men dette kan såklart være individuelt. Tror alle som er født så sent på året som meg får tilbud om å starte på skolen med årskullet etter, men dette blir opp til foreldre å bedømme) Da alle vennene mine ble 18 og jeg fortsatt var 17 var det ingen forskjell på oss og jeg følte meg aldri utenfor. Skulle jeg ha drikke kjøpte de sammen eller jeg kjøpte selv med fake legitimasjon(fyy). Nå begynner alle å bli 20, og jeg syns absolutt ikke dette er noe trist. Drar vi på 20 års utesteder kommer jeg uansett inn med de andre. Tvert imot syns jeg det er mye positivt. F.eks at jeg fortsatt kan få den billigste 30-dagersbilletten med kollektivtransporten(ruter). Det får man frem til man blir 20 :-) Pluss at jeg slapp å betale voksenbillett på bussen en periode da vennegjengen var 15/16 og vi tok mye buss. Og som jeg pleier å si når folk spør meg om det er kjipt å bli født så sent på året: Når dere blir 30 er jeg fortsatt i mine 20-år. Men spøk til side, født tidlig eller sent på året; ingen bryr seg og det utgjør ingen forskjell.. :-) 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #11 Skrevet 15. februar 2012 Jeg ser poenget til de som sa dette. Er selv født i midten av desember, og det har vært litt kjipt å være sist med alt og å ha bursdag så tett opp mot jul. Både "Vi gir deg heller større julegave, så slipper vi å kjøpe to" og "Vi kan dessverre ikke komme i bursdagen din pga juleforberedelser" har jeg opplevd, og når jeg var litt mindre var det ikke så koselig. Ikke at gavene var så viktige, men ønsket meg feiring og oppmerksomhet jeg, som alle andre. Men å gå så langt som å kalle dere egoistiske og være frekke, det syns jeg ikke noe om! Det er ikke sånn at alle kan si "NÅ skal vi bli gravide, for juli er en fin måned å bli født i!" heller. Og det blir da mennesker uten store traumer om man blir født på julaften eller 17. mai.. Jeg personlig ville ungått å prøve når man kan treffe med desember som termindato, både med tanke på alt som er nevnt, og for å slippe selv å gå høygravid og sprekkeferdig i og før jula. Men november og januar er det vel ikke noe galt med. Masse lykke til med prøvingen! 1
Gjest Nilla Skrevet 15. februar 2012 #12 Skrevet 15. februar 2012 Jeg må også legge til at jeg elsker at bursdagen min er midt i årets helligste høytid. Føler meg så heldig som alltid har familien rundt meg på bursdagen min, pluss at alle har fri fra jobb/skole og det er julestemning i hele huset :-) Å bare få gaver en gang i året gjør meg ingenting som helst. Jeg har for det første aldri opplevd noe annet, og gaver er da absolutt ikke det viktigste i livet! 4
PulsPlus Skrevet 15. februar 2012 #13 Skrevet 15. februar 2012 Jeg vet ikke jeg, egoistisk ville jeg nok ikke kalt det, men er jo litt kjipt da. Både jeg og søsteren min er født i desember og det har sugd innmari å være den siste som får lov til alt, og å måtte stå og se på at vennene kjører rundt eller drar på byen sammen mens jeg måtte sitte hjemme alene og vente i en evighet til, og så godt som alle bursdagsgaver blir slått sammen med julegavene sånn at man "bare" får gaver en gang i året. Så både for meg og søs har det vært dritkjipt, men det er jo klart har man lyst på unger så er kanskje ikke fødselsmåneden det man tenker mest på. Greit nok at det er kjipt de første 18-20 årene i livet ditt, men du har tross alt 70 år til å leve, og de resterende 70 årene er det kjekt å ha bursdag sent 9
Casall Skrevet 15. februar 2012 #14 Skrevet 15. februar 2012 Jeg ser poenget til de som sa dette. Er selv født i midten av desember, og det har vært litt kjipt å være sist med alt og å ha bursdag så tett opp mot jul. Både "Vi gir deg heller større julegave, så slipper vi å kjøpe to" og "Vi kan dessverre ikke komme i bursdagen din pga juleforberedelser" har jeg opplevd, og når jeg var litt mindre var det ikke så koselig. Ikke at gavene var så viktige, men ønsket meg feiring og oppmerksomhet jeg, som alle andre. Men å gå så langt som å kalle dere egoistiske og være frekke, det syns jeg ikke noe om! Det er ikke sånn at alle kan si "NÅ skal vi bli gravide, for juli er en fin måned å bli født i!" heller. Og det blir da mennesker uten store traumer om man blir født på julaften eller 17. mai.. Jeg personlig ville ungått å prøve når man kan treffe med desember som termindato, både med tanke på alt som er nevnt, og for å slippe selv å gå høygravid og sprekkeferdig i og før jula. Men november og januar er det vel ikke noe galt med. Masse lykke til med prøvingen! Jeg skal si deg at det er mye større fravær i bursdager når man har bursdag midt i fellesferien. 12
Belle de Jour Skrevet 15. februar 2012 #15 Skrevet 15. februar 2012 For noen hårreisende kommentarer fra kollegene dine! Ja, det er nok litt kjipt å være født sent slik at man blir gammel nok mye senere enn de andre. Men i den store sammenhengen er dette et minimalt problem. Barnet vil møte på utfordringer i livet uansett hvilken måned det er født. 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #16 Skrevet 15. februar 2012 Storesøstra mi er også født i desember og hun har syntes det har vært veldig kjedelig, har vært mye småsurv over det opp igjennom årene.
lillehval Skrevet 15. februar 2012 #17 Skrevet 15. februar 2012 Jeg forstår ikke problemet, til dine kolleger! Er det de som vil ha barn eller du ? Det er større "ulykker" i livet enn å være født sent på året Ser ikke noe egoistisk i det i det hele tatt, dere ønsker et barn Og hvis man da skal være så pirkete på det så er det egoistisk i seg selv å sette et barn til verden i det hele tatt. (satt helt på spissen den siste der altså). Og FY til dine kolleger som klarer å prestere å si noe så idiotisk. Det vil ikke gå utover livskvaliteten til barnet om det er født i november eller desember. Det viktigste er at dere ønsker det eventuelle barnet godt! Prøv videre og masse lykke til :D
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #18 Skrevet 15. februar 2012 Jeg skal si deg at det er mye større fravær i bursdager når man har bursdag midt i fellesferien. Det kan godt være, men det var like trist hver gang det skjedde, om det var en eller fem som ikke kom. Men det man egentlig kan si er at det finnes vel "negative" ting uansett hvilken måned man er født i (vinterferie, påske, 17. mai osv), og i det store og det hele spiller det liten rolle.
Grønt blad Skrevet 15. februar 2012 #19 Skrevet 15. februar 2012 For noen dumme og ikke minst frekke kollegaer du har! Ingen av de jeg vet om som er født seint på året har varige mén. Føles kanskje litt kjipt å være den siste som fyller 18, men på en annen side kan man lenger nyte godt av barnerabatt/ungdomsrabatt, og man er den som sist fyller 40. Eneste ulempen med å være født seint på året er hjernens utvikling/fysisk utvikling mtp. skolefag. Hjernen til januarbarn når stadium X nesten et år før novemberbarn når stadium X. Det kan gjøre at et novemberbarn ikke er like klar for å lære Z som det januarbarn er. Jeg har også lest at barn som er født tidlig på året i snitt gjør det litt bedre på skolen enn de som er født seint. På en annen side er det store individuelle forskjeller, og jeg kjenner flere november/desemberbarn som har gått ut med svært gode karakterer og tatt gode utdannelser, og jeg kjenner flere januar-/februarbarn som gjorde det dårlig på skolen og som ikke har noen utdannelse. En annen ulempe er at man ikke har krav på barnehageplass hvis poden er født etter 31. august(?). Jeg du skal glemme alt det dumme kollegaene dine sa og fortsette med prøvingen. Å få barn sent på året er så absolutt ikke egoistisk. Å utsette prøvingen i frykt for at barnet skal lide av å være den siste som kan kjøpe øl lovlig er ikke noe du trenger å gjøre. Man lider ikke av å bli født seint på året! Lykke til med prøvingen!
Olive Skrevet 15. februar 2012 #20 Skrevet 15. februar 2012 Det er jo like egoistisk å få barn alle de andre månedene. Man får da ikke barn for barnets skyld, men fordi vi voksne ønsker oss dem. Da spiller vel årstid ingen rolle, ettersom bursdagsfeiringer, oppkjøring og myndighetsdagen bare er små ting i den store sammenhengen. Jeg er forøvrig født i januar, er 30år og har fremdeles ikke førerkort - man vet jo aldri hva slags interesser et eventuelt barn vil ha 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå