Gå til innhold

Hvordan få tid til trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg er mamma til to små barn.

Tenkte nå å begynne å trene, men hvordan får man tid i en hektisk hverdag? og er treningssener noe for barnefamilier?

Blir glad for tips, erfaringer og meninger rundt trening i en hektisk hverdag. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den gang mannen min fremdeles trente (vi har gitt opp nå, pga tidspress), pleide han å kjøre bort til treningssenteret etter at barna var i seng et par kvelder i uka. Funket fint det, det var vel mest TV-tittinga det gikk utover, og det er jo ingen krise :)

Skrevet (endret)

Jeg trener etter barnets leggetid. Det går på bekostning av tv-titting/ kvalitetstid med mannen.

Om det er noe for barnefamilier?

Absolutt! Jeg er avhengig av å trene for å ha overskudd i hverdagen:)

Endret av effy
  • Liker 1
Skrevet

Jeg går til bhg/jobb med barn og hund (40 min hver vei) også trener meg og mannen styrke i kjelleren tre kvelder i uka, etter at jenta vår har lagt sdg. Turer med hunden kommer i tillegg.

• Liker 1
Skrevet

Mange treningssentere har barnepass :) Evt kan du dra og trene på kvelden, etter at barna har lagt seg? Evt en joggetur tidlig om morgenen før barna står opp, eller kjøpe en ergometersykkel og treningsmatte å ha hjemme; da kan du spare mye tid :)

Skrevet

Prøv å føre et aktivt liv om det går :) Kan du sykle til og fra jobb f eks? I helgene kan dere sammen dra på sykkeltur med barna i sykkelhenger, på skitur med barna i pulk (aner ikke hvor gamle de er?), eller på tur i skog og mark med barna i bæremeis. Dra på badeland, og avløs hverandre som foreldre, slik at begge får trent en halvtimes tid med lengder i voksenbassenget. Dra på lekeland og bli med barna i hinderløypene; man blir bra svett av å følge med der, det kan jeg skrive under på :) Er det slalombakke i nærheten hvor alle kan få stå på ski?

Så overfører dere forhåpentligvis gleden av aktivitet over på barna :) For det er vel bedre med en familie som er aktiv sammen, enn en mor med veldefinerte triceps? :klemmer:

Skrevet

Takk for fine svar:)

Hvilke treningssenter liker dere best, og hvorfor?

Hvordan holde inspirasjonen til å trene oppe?

Dere som ikke trener, hva skulle til for at dere ville begynt?

Skrevet

Takk for fine svar:)

Hvilke treningssenter liker dere best, og hvorfor?

Hvordan holde inspirasjonen til å trene oppe?

Dere som ikke trener, hva skulle til for at dere ville begynt?

Har prøvd både SATS og Fresh. Veldig fornøyd med SATS, men Fresh var mye billigere og dermed får man ikke så dårlig samvittighet hvis det ikke blir trening så ofte... :)

Vi skal begynne å trene igjen når vi får bedre tid. Nå har hele familien så mye på timeplanen, at hvis mannen og jeg skulle trene hadde det gått utover andre gjøremål og blitt altfor slitsomt. Men det står på ønskelista, og særlig mannen min savner det overskuddet man får av trening, og det å føle seg i god form. Tror det er godt å få trent hvis det overhodet er mulig, det fører mye positivt med seg :)

Skrevet

Jeg er også mamma til to små og for min del blir det litt for mye styr å dra til trenings-senteret (her hvor jeg bor så er de ikke så flinke med å tilby barnepass og slikt). Dermed trener jeg hjemme!

Om morgenen så drar jeg frem gym-matta, vektene og setter på "motivasjons-musikk". Minsten (5 måneder) sitter i vippestolen og titter interessert, mens den eldste (2 1/2) skal gjøre "som mamma"! Dermed blir det hver vår tur på matta, og mens jeg løfter på vektene så løfter han på et par klesklyper :fnise:

Hvis jeg skulle finne på å mangle motivasjon så kan jeg være sikker på at eldste-mann, han mangler ikke!

- Mamma, trening! Mamma, trening!

Og da blir det bare å trene da! :gjeiper:

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil anbefale å prøve barnepassen på treningssenter. Mange velger å dra å trene sammen med mannen, da får man jo litt tid med partnern sin også. Jeg har selv jobbet i barnepass da jeg utdannet meg til pedagog. Jeg vil si at de som jobber der absolutt er til å stole på, og dersom noe skulle skje så er jo foreldre i samme bygg.

• Liker 1
Skrevet

Mor mi har fem ungar. Dei fekk ho jamt over ca annakvart år frå ho var 22 til 32, og heile familien har alltid levd eit aktivt liv. Noko av det viktigaste, slik eg ser det, er at vi ungane heile tida har blitt inkludert i aktivitetane. Vi har altså ikkje blitt plassert i barnepassen på studio, eller vore lagde for kvelden medan mamma og pappa drog ut og trente.

I sommarhalvåret gjekk vi alltid mykje i fjellet. Ungane har likt å gå sjølv, og sjølv om det har gått treigt iblant, så har foreldra fått ekstra trening når bæremeisa måtte ta over for slitne toåringbein. Vi har heller ikkje hatt for vane å belønne med sjokolade og kakao for kvar einaste tur (slikt sparte vi til heildagsturane i helgene).

Om vinteren var vi i skiløypene og alpinbakken frå før vi lærte å gå. God trening for vaksne, mykje leik og moro for born.

Etter kvart som vi vart store nok, deltok vi på ulike organiserte greier. Eg gjekk på turn/turnleik frå toårsalderen, og den timen eg var der kunne mamma nytte til eigne aktivitetar medan pappa tok seg av dei minste. I tillegg har begge foreldra mine teke sin del av trenaroppdrag for barneaktivitetane, og der òg ligg det mykje god trening for dei vaksne, berre dei gidd å flytte på seg i staden for å stå og sjå på.

No skal det nemnast at mamma var i permisjon under store delar av oppveksten min, og den tida ho ikkje var det, var ho jo stort sett gravid. Ho jobba som instruktør i aerobic, body pump, body combat og diverse anna i mange år (i tillegg til hennar vanlege revisorjobb), og utanom dei faste timane ho instruerte brukte ho mykje tid på å øve inn rutiner heime i stova. Vi ungane brukte å følge med på treninga så godt vi kunne, og som ni-tiåring var eg ofte med under timane ho instruerte.

Eg set uendeleg stor pris på at vi fekk ein så aktiv oppvekst, og at vi (nesten) alltid vart inkludert i dei vaksne sine aktivitetar. Trening har aldri vore noko som berre dei vaksne driv med, og det har ikkje vore ei plikt (sjølv om eg i periodar absolutt var lei). Mykje treng ikkje eingong å koste pengar sjølv om heile familien skal delta.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er alene med to barn, og trener på formiddagen i helgen jeg har dem, da er den minste med på lekerommet, den eldste er hjemme. Ellers så har jeg 10 dager barnefri i mnd, så da trener jeg også. Det får holde, har et stramt nok program fra før.

Skrevet

Jeg har kjøpt inn ergometersykkel, vekter, rockering og pilatesmatte. Står opp 1.5t før jeg må opp, og trener da. Når det er joggeføre ute så tar jeg en joggetur på morgenen før resten av familien står opp. Liker egentlig best å trene om morgenen, for da er det liksom unnagjort....

Jobber turnus, og ikke 100% stilling, så de dagene jeg har fri så tar jeg meg en tur på treningssenteret og trener der (Sats), synes gruppetimer er gøy:-) Da jeg var hjemme i mammaperm så tok jeg med minsten på barnepassen, så fikk hun leke med andre barn.

Prøver å få til 4 treningsøkter i uka pga av en skade i ryggen som trenger jevn trening for å holde seg i sjakk.

Ellers så er vi generelt aktiv på helg med mye turer i skog og mark, fisketurer, skiturer osv....

Har og hund, der er det som oftest mannen som går morgentur, og jeg som går kveldstur. Hvis jeg er hjemme fra jobb så tar jeg en langtur før barna kommer hjem fra skolen ( hunden trenger 3 turer om dagen).

Dessuten så tar alltid mannen bilen til jobb, så jeg sykler eller går til min..

• Liker 1
Gjest vestland
Skrevet

da jeg fikk mini valgte jeg treningssenter etter barnepassen, og folkene som var der. er superfornøyd, de er flinke til å leke med barna, og kommer det mange barn, så kommer det flere barnepassere, de har oxo egne timer til de mellom 3 og 4 år, og de 4-6 år. Mini på 2 år var lei av barnepassen forrige uke, så da gikk han med resepsjonisten å ryddet i salen i stede. nå har det også blitt slikt at selv om jeg egentlig ikke orker å trene, så kommer jeg meg opp, fordi jeg vet at mini har veldig godt av å komme opp å leke med andre barn!

Skrevet

Man trenger ikke å dra til ett treningssenter for å trene ;)

Skrevet

Stå opp tidligere og tren på morran.

Der jeg trener er det hvertfall barnepass, slik at folk kan dumpe ungene der. Så får de lekt med andre unger mens noen av de som jobber her passer på.

Skrevet

Det viktigste for om du skal få til trening er at selve treningssenteret ligger lett tilgjengelig. Jeg hadde valgt tilgjengelighet framfor kjede/type treningssenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...