Gjest döderlein Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Tenk du er student og bor i en hybel/leilighet med en venn du går på skole med. Hvor mye vil du da synes det er greit at at den du bor med har besøk av kjæresten sin? Dersom du er singel, vil du synes det er naturlig at det burde betales noe for strøm osv. hvis kjæresten til den du bor med er der mye? Noen som har vært i lignende situasjon? Hvordan opplevde du det, lot du det bare gå sin gang eller er det vanlig at den ene betaler ekstra fordi det blir større utgifter med en til som nærmest bor der?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Hmm, vanskelig. Typen min bodde i kollektiv på en annen kant av landet det første året vi var sammen. Så da ble jeg fort en uke eller to om jeg dro oppover. Og da falt ihvertfall meg veldig naturlig å bidra med mat, dopapir og sånne ting. Strøm og sånn var det aldri snakk om, men tror ikke akkurat jeg brukte så mye av det uansett Det var 5 stykker der fra før, og dusjen var aldri ledig, så jeg dusjet kanskje hver fjerde dag når jeg var der. Ikke vasket jeg klær o.l. heller. Men når dere er to stykker og stort sett en tredjemann så blir det vel uansett en litt annnen sak.
Porcelain Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 2 ganger i uka er absolutt maks, en gang i uka er kanskje optimalt.. Det bør også gis beskjed om (og avklares) på forhånd, av typen "Er det greit at kjæresten min kommer i morra?". Dersom noen er der mer enn 2 dager i uka(sover over, dusjer etc) bør den personen ha vett nok til å spytte i litt, enten på strøm eller ved å iallfall bidra med sånt som dopapir, såpe på badet, etc. 1
Gjesten Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Jeg synes det kommer an på bosituasjonen. Hvis kjæresten er der 5 dager i uken og de sitter og kliner i fellesstua, så er det åpentbart at det ikke er greit. Hvis de derimot holder seg for det meste på rommet til den du bor med, synes jeg i grunnen han kan være der akkurat så mye som han vil. Så lenge det ikke er noen belastning for deg at han er der, ved at han stadig er i dusjen når du trenger den, eller bruker TV-en når du trenger den, eller er der når romkameraten din ikke er der osv., synes jeg ikke du har noen grunn til å stikke nesen din i hvordan din romkamerat velger å tilbringe tiden sin. Når man har en kjæreste har man lyst til å tilbringe tid sammen, og det må være greit, synes jeg. Angående å betale for seg, så synes jeg ikke det er naturlig. Det er ikke mye ekstra strøm som brukes ved at han er der. De setter ikke på sterkere lys eller mer varme enn hun ville gjort hvis hun var hjemme alene, tvert imot har man vel faktisk litt lavere varme i rommet når man er to i sengen. Hvis han praktisk talt har flyttet inn (er der 5 dager i uken eller mer), synes jeg det er naturlig at han spytter inn sitt til varmtvann og toalettpapir o.l. Hvis hun er like mye hos ham som han er hos henne, kan du jo tenke deg at du sparer inn igjen det han bruker på varmtvann o.l. hos dere fordi hun er mye hos ham også og følgelig dusjer der. 9
Gjest döderlein Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Hvis hun er like mye hos ham som han er hos henne, kan du jo tenke deg at du sparer inn igjen det han bruker på varmtvann o.l. hos dere fordi hun er mye hos ham også og følgelig dusjer der. Hun er nærmest aldri hos han.
Gjesten Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Hun er nærmest aldri hos han. Ok. Da synes jeg som sagt det kommer litt an på hvor mye han er hos dere og hvor mye han dusjer. Det er vel der "utgiften" ligger, på varmtvannet. Tar han et par 5 minutters dusjer hos dere i uken, synes jeg det er smålig å kreve noe for det. Står han i dusjen 20 minutter hver dag, synes jeg det er naturlig at han betaler litt. Får dere spesifisert strømregning? 2
Anglofil Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Må si meg enig med Gjesten her. Hvis de for det meste er på rommet til den du bor med og ikke forstyrrer deg ser jeg ikke problemet. Synes det virker smålig at han skal betale for seg, med mindre han bruker mye ekstra vann eller spiser av f.eks din mat. Mvh Yvonne 2
Gjest strykebrett Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Utgifter er en ting, men jeg kan godt forstå at det er irriterende når et husrom som er ment for to plutselig er bebodd av tre, uten at det er avtalt. Det blir jo mer rot, oftere opptatt på badet, trangere i kjøleskapet og så videre. Syns at man bør se det an i hvert enkelt tilfelle, og ta det opp med den det gjelder ansikt til ansikt på en ordentlig måte. Finn ut på forhånd hva det er man ønsker å oppnå med å ta det opp (f. eks at de er mer til han, at han ikke bruker badet om morgenen), så man ikke bare ta det opp for å si det, men har noe konstruktivt å komme med. Prøv å ta det før irritasjonen har gått for langt
Gjest döderlein Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Må si meg enig med Gjesten her. Hvis de for det meste er på rommet til den du bor med og ikke forstyrrer deg ser jeg ikke problemet. Synes det virker smålig at han skal betale for seg, med mindre han bruker mye ekstra vann eller spiser av f.eks din mat. Mvh Yvonne Er egentlig ikke penger som er problemet, lurer mer hva som er vanlig "praksis" når man bor sammen på denne måten. Skulle bare ønske de ikke bråkte så mye og snakker høyt til langt på natt, ligger oppå hverandre i sofaen hele kvelden og at de kunne vært litt hos han også.
Gjesten Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Er egentlig ikke penger som er problemet, lurer mer hva som er vanlig "praksis" når man bor sammen på denne måten. Skulle bare ønske de ikke bråkte så mye og snakker høyt til langt på natt, ligger oppå hverandre i sofaen hele kvelden og at de kunne vært litt hos han også. Alle disse tingene er helt rimelige, og er ting du kan ta opp med hun du bor med 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Jeg synes egentlig ikke man skal ha besøk veldig ofte og lenge i kollektiv, med mindre det er avklart at det er helt greit for alle. Når jeg flytter inn i et kollektiv med to andre, så forventer jeg at det er to andre jeg bor med, ikke tre. Jeg forventer ikke at badet, kjøleskapet, kjøkkenet, tv'en og andre fellesarealer skal deles av fire til sammen når det kun er tre som betaler leie. Jeg synes det er ganske frekt å nærmest flytte inn halvparten av tida uten å offisielt bli beboer og betale for seg. da kan vel heller det forelska kjæresteparet finne seg en egen, felles leilighet å bo i?? 3
Gjest döderlein Skrevet 15. februar 2012 #12 Skrevet 15. februar 2012 Jeg synes egentlig ikke man skal ha besøk veldig ofte og lenge i kollektiv, med mindre det er avklart at det er helt greit for alle. Når jeg flytter inn i et kollektiv med to andre, så forventer jeg at det er to andre jeg bor med, ikke tre. Jeg forventer ikke at badet, kjøleskapet, kjøkkenet, tv'en og andre fellesarealer skal deles av fire til sammen når det kun er tre som betaler leie. Jeg synes det er ganske frekt å nærmest flytte inn halvparten av tida uten å offisielt bli beboer og betale for seg. da kan vel heller det forelska kjæresteparet finne seg en egen, felles leilighet å bo i?? Ja, er egentlig det jeg forventer også. Men de er vel egentlig ikke kjærester enda, veldig nyforelska. Våkna av høy latter klokka seks i dag. Koselig for dem, men kjedelig for meg som aldri får sovet ordentlig. Men kan jo hende det dabber mer av etterhvert?
Gjesten Skrevet 15. februar 2012 #13 Skrevet 15. februar 2012 Ja, er egentlig det jeg forventer også. Men de er vel egentlig ikke kjærester enda, veldig nyforelska. Våkna av høy latter klokka seks i dag. Koselig for dem, men kjedelig for meg som aldri får sovet ordentlig. Men kan jo hende det dabber mer av etterhvert? Det gjør det nesten helt sikkert. Men jeg synes du kan ta det opp med romkameraten din på en pen måte. At det hadde vært fint hvis de ikke bråkte så mye, for det forstyrrer deg.
Rosalie Skrevet 15. februar 2012 #14 Skrevet 15. februar 2012 vanlig praksis er at man har så mye besøk man bare ønsker det, men at man gjør mest mulig for ikke å forstyrre de(n) andre som bor i bofellesskapet, ved at man holder til på soverommet/hybelen til den som har besøk mest, ikke okkuperer kjøkken og bad morgen, middag og kveld, at besøket og at man unngår å bråke til ugudelige tider. Den som har mye besøk kjøper naturligvis inn ekstra av fellesvarer, som toalettpapir og vaskemidler.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #15 Skrevet 15. februar 2012 Da jeg bodde med et par venner/medstudenter, hadde en av dem kjæresten på besøk hver dag hele uka. De var for det meste på rommet sitt, men det var allikevel irriterende å ha en "fripassasjer". Selv om en til ikke utgjør så stor forskjell med tanke på strøm, er det et irritasjonsmoment å ha en til som skal dusje, en til som skal fikse seg på badet om morgenen, en til som skal ha alle skoene sine i gangen, en til som skal ha maten sin i kjøleskapet. Synes det er helt rettferdig at en som i praksis bor der, betaler for seg. 1
aliata Skrevet 15. februar 2012 #16 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Ja, er egentlig det jeg forventer også. Men de er vel egentlig ikke kjærester enda, veldig nyforelska. Våkna av høy latter klokka seks i dag. Koselig for dem, men kjedelig for meg som aldri får sovet ordentlig. Men kan jo hende det dabber mer av etterhvert? Kan du ikke bare si det? "Jeg våknet klokken seks i dag av dere, det føltes litt unødvendig tidlig, kjente jeg..." Hvordan kan de i det hele tatt vite at du synes det er dumt han er der så ofte? Endret 15. februar 2012 av aliata 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #17 Skrevet 15. februar 2012 I tillegg til de andre rådene som du har fått: skaff deg ørepropper. Det kan spare deg for mye irritasjon. Anbefaler disse: Min lenke
Gjest nemorosa Skrevet 15. februar 2012 #18 Skrevet 15. februar 2012 (endret) Jeg har akkurat samme problemet..de oppholder seg for det meste på rommet sitt, men jeg merker utrolig stor forskjell på støynivået i leiligheten nå i forhold til det som var før han "flyttet inn". Ettersom rommene våre ligger vegg i vegg er det ofte vanskelig å få sove på kvelden siden det er ganske lydt og de ofte er våkne mye lenger enn meg, men har funnet ut at ørepropper hjelper greit på den verste støyen. Men jeg teller ned dagene til sommeren når jeg endelig kan flytte ut for å si det slik! Edit: Jeg har ikke krevd at de skal betale noe ekstra for at han også bor her, ettersom jeg ikke regner med at det brukes nevneverdig mer strøm eller noe..men det har fristet litt å si fra til huseier, da leiligheten vår er liten og ment for to personer og ikke tre. Det skjer også ofte at han er hjemme når ikke hun er her også..og det irriterer meg litt, ettersom han heller kunne vært i sin egen leilighet. Endret 15. februar 2012 av nemorosa
Gjest döderlein Skrevet 15. februar 2012 #19 Skrevet 15. februar 2012 Jeg har akkurat samme problemet..de oppholder seg for det meste på rommet sitt, men jeg merker utrolig stor forskjell på støynivået i leiligheten nå i forhold til det som var før han "flyttet inn". Ettersom rommene våre ligger vegg i vegg er det ofte vanskelig å få sove på kvelden siden det er ganske lydt og de ofte er våkne mye lenger enn meg, men har funnet ut at ørepropper hjelper greit på den verste støyen. Men jeg teller ned dagene til sommeren når jeg endelig kan flytte ut for å si det slik! Edit: Jeg har ikke krevd at de skal betale noe ekstra for at han også bor her, ettersom jeg ikke regner med at det brukes nevneverdig mer strøm eller noe..men det har fristet litt å si fra til huseier, da leiligheten vår er liten og ment for to personer og ikke tre. Det skjer også ofte at han er hjemme når ikke hun er her også..og det irriterer meg litt, ettersom han heller kunne vært i sin egen leilighet. Ja, er støynivået jeg også merker veldig godt, for er vegg i vegg her også. Skjønner godt du irriterer deg. Er litt vanskelig å sette grenser når det er to som bor sammen sånn, og ikke familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå