Gå til innhold

Vekt...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som vet ka normalvekten til en 5 åring er?

Noen som har barn som nettopp er fylt 5 år og som vet vekten på barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei icon_smile.gif

Min datter blir 5 år til våren, og hun veier ca 15 kg. Men hun er kanskje litt under middels; lita og sped (ikke beinete altså...)

Er det noe du er bekymret for, eller er du bare "nysgjerrig"? icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja jeg er litt beskymret for min datter,hun blir 5 i april og jeg syns hun er så tynn. Alle sier det. Hun spiser nesten ikke. Nå har hun nettopp vært syk å,så vidt hun drikker også.

Men hun er 16 kg,er lang og tynn.

Spiser hun en skive er vi overlykkelig..og hvis hun spiser opp middagsmaten sin.

kanskje jeg er litt overhysterisk,hjelper ikke når alle sier at hun er tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei icon_smile.gif

Jeg vet ikke hva "normal"-vekta skal ligge på, men jeg regner med at den er like forskjellig som hos voksne. Det er jo ikke slik at vi måler barna vår etter et bestemt skjema, vi er jo forskjellige alle sammen.

Vet ikke om du finner noe fornuftig i det jeg sier, men jeg tror du kan gå etter allmenn-tilstanden hennes. Er aktivitetsnivået som før, tror jeg ikke du skal være redd. Men du kan jo ta kontakt med helsestasjonen for å være sikker, de er der for å gi deg gode råd...icon_smile.gif

Jeg selv er ikke bekymra for min datter, hun bare er slik (pappa`n er veeeldig slank). Og ang. spisinga så er hun småspist, hun spiser som en fugl. Var ei stund bekymra for om hun fikk i seg nok næring, men de sier på helsestasjonen at hun "styrer" dette selv. Men det er viktig at hun ikke spiser seg mett på unyttig mat (godteri osv) før hun spiser "vanlig" mat.

Men ta kontakt med helsestasjonen du, så får du ro i sjelen...icon_wink.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er enig med Zafir. Ikke stress med dette alene.

Jeg har en sønn på 3,5 han veier 13,5 kg og en på 7 som veier 21 kg. Vet jo at de er litt små, men hva så. De er periodespisere, spesielt han minste. Jeg tror det er verre å presse. Da lager man ofte et negativt forhold til mat.

Men det er jo klart at man skal se til at barna ikke blir underernærte eller feilernerte. Gjør som Zafir sier. Oppsøk helsestasjon med konkret spørsmål, og gi såkalt fornuftig mat før det ufornuftigge. Pass på rikelig med drikke( men ikke rett før måltidene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Et tips for å få barn til å spise:

Alle barn (hvertfall nesten alle) liker vafler. Lag vaffelrøre m/frokostblanding i. Erstatt mel med denne kornblandingen (mulig du må ha litt meli i altså...) Dette bli litt tykke vafler, men hva så?? Hvis barnet spiser vaflene så får hun i seg en god del næring

Dette rådet fikk jeg av en kollega en gang. Hennes datter spiste nesten ikke - men, dette hjalp. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge at barnet ikke er trøtt,slapp og blek, så har vekta ingenting å si. Man skal se på allmenn-tilstanden til barnet. Vær heller glad for at ungen din er slank, for den største barne-sykdommen snart, er overvekt! Dessverre, det er kjempe-trist. La barnet selv få kjenne på kroppen, hvor mye mat hun trenger. Vekst går også i perioder, så i noen perioder vil hun nok nesten ikke spise, men så må hun ha mer mat i andre perioder. Slik har det iallefall vært med mine barn. De er veldig aktive og friske barn, men veier lite. Dette ligger til slekta. Sønnen min er 9 år og veier 22 kg, datteren min er 7 år og veier 19 kg. Ikke særlig mye, men de er som sagt friske. Fikk forøvrig masse skryt på helse-stasjonen for noen mnd.siden..de hadde akkurat passe vekt, fikk jeg fortalt. icon_smile.gif

_________________

Bakgårds-katta1212[ Dette Innlegg er endret av: Bakgårds-katta den 2002-03-09 12:30 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 2 og et halvt veier 17.5 kilo...

Og han er ikke tykk, man har tung beinbygning, og er ellers høy for alderen.

Kroppsbygningen til barn varierer jo ganske mye...

Om hun er tynn nå, så jevner det seg nok ut etter hvert. icon_smile.gif

Ellers hadde Zafir mange gode råd. Er allmenntilstanden normal, så er det nok ingen fare, men helsestasjonen er jo fin å ha. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har akkurat fylt 5 og veier 21 kg.. men høyden og beinbygningen har jo også noe å si.. og når jr. er 115 cm høy.. så sier det seg selv at han er tynn icon_smile.gif Men har fått beskjed om at så lenge han er sunn og frisk, så skal jeg ikke tenkte på vekten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dersom dere har problemer med å få i henne mat, kan fruktsalat med protein-shake over være et godt alternativ! Da får hun i seg vitaminer, fiber, karbohydrater og proteiner. Dere som foreldre får et "pusterom" -trenger ikke å bekymre dere så veldig, hun slipper mas og stress, og sannsynligheten for at hun liker dette er stor. Jeg har selv en lillesøster som var tynn som en strek, og dette fungerte bra for henne. Det finnes proteinpulver med sjokolade og jordbær-smak (f.eks), sjekk helsekost eller helsestudioer (men ikke Sats). Håper dette kunne være til hjelp. Min søsters spiseproblem (for å kalle en spade for en spade, selv om hun bare var 4-5 år) gikk over av seg selv når det ikke ble så mye press på henne for å få i seg mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...