Gå til innhold

Katter på avveie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg nå har bodd de siste årene kryr det av katter, bor mer eller mindre i by, så noe udyr vil såklart forekomme.

Problemet mitt er kattefaener som miger overalt - på trappa, verandaen, vindusposter, kjellertrappa, veden osv.

Det er snakk om umerkede katter som kommer til alle døgnets tider(eierløse?), det er de samme 8-10 som oppholder seg rundt huset.

Jeg er ingen sadist, ingen dyr skal altså lide, så å låse de inne i boden ved en passende anledning og sånt er ikke aktuelt, kan heller ikke begynne å skyte i nabolaget her.

Problemet skal løses på en human og enkel måte, men det hadde vært gøy og hørt katteeires meninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrebeskyttelsen bruker å ha fyllt opp med hjemløse katter, men har du vurdert å ringe dem og høre om de kanskje kan ta seg av noen likevel?

Skrevet

Jeg har innekatter som har stor luftegård ute på dagtid på sommeren ;) Problem løst! :)

• Liker 1
Skrevet

Om du har tenkt å avlive villkatter på human måte - gjerne det. Men da skal du vite hva du gjør og ikke minst - HVEM du gjør det mot. Du bør være helt fullstendig sikker på at den katten du tar av dage er en av de villkattene som ingen eier, og ikke en fin familiekatt som er på tur blant de ville.

Hvordan du har tenkt å sjekke dette er heller vanskelig, men du bør minst sjekke hvorvidt kattene er microchippet/øremerket, samt forhøre deg om noen eier dem. Katter kan vandre langt. Å ta noens kjæledyr av dage er rimelig jævlig gjort. Men det vet du nok, om du er glad i/has respekt for dyr.

Jeg mener forresten ikke å være krass. Villkatter har det grusomt, og bestanden må ned enkelte steder for kattenes egne beste. At noen vil ta ansvar for dette, synes jeg er beundringsverdig.

Men jeg ville nok før ha sjekket med dyrebestyttelsen som evt kan sette ut feller og avlive hos vetrinær ETTER å ha sjekket om der finnes eiere.

• Liker 4
Skrevet

Kontakt Dyrebeskyttelsen og Mattilsynet, du bør ikke ta geværet i egne hender, for å si det sånn.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er katteeier selv, og skjønner deg veldig godt.

Før du eventuelt går til det steg å ta livet av kattene, bør du få de sjekket for chip hos dyrlege.

Denne kan du ikke se da den ligger under huden.

Heng gjerne opp lapp på oppslagstavlene på butikkene om at du har katter fast hos deg, og ser på det som et problem.

Be enhver som savner kattene sine om å sjekke ut om de er hos deg, da neste steg er avliving.

Da har du ihvertfall gitt katteeierne en advarsel.

Om dette er villkatter mener jeg det er bedre å avlive de, enn at de går for lut og kaldt vann.

• Liker 1
Skrevet

Først: Du er en dust.

Så litt mer konstruktiv kritikk:

Kontakt mattilsynet hvis du mener kattene lider.

En katt blir ansett som folks eiendom og skal ikke skades/drepes av privatpersoner.

Skrevet

Phew, glad pusen min er merket :gjeiper:

Skrevet

Phew, glad pusen min er merket :gjeiper:

Glad jeg har innekatter jeg...

• Liker 1
Skrevet

Glad jeg har innekatter jeg...

Min pus er også forsåvidt 90% innekatt.. Hun kan snike seg ut på sommeren om alt er lagt til rette for en luftetur :)

Gjest badeand1
Skrevet

Så det skyte..? :) greiene i overskrifta var bare tull?

Sure hope so!

Skrevet

Hvordan vet du at kattene ikke er merket? Har du tatt med deg alle kattene og fått de scannet hos dyrlege?

Min katt er merket, men det vet du ikke før du får fysisk sjekket ham (altså holdt ham og sjekket tatoveringen i øret - som forøvrig blir delvis skjult av pelsen hans, ergo må du helt innpå og "brette" ut øret hans). Heldigvis (?) er min katt såpass sky for fremmede at han ikke er lett å få tak i.

Og jeg skal love deg, jeg sitter gladelig 21 år i fengsel for katten min - jeg knerter GLADELIG den som engang ser på ham med onde hensikter.

-----------------------------

Om dette er et problem for deg, hell ut noen bøtter med salmiakkvann i det området på eiendommen din hvor kattene ferdes. Det holder dem unna i 99% av tilfellene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...