AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Noen som vet hvor det står hvor mye jern ulike kornsorter inneholder? Jeg vet hirse er rikt på jern, men det er jo også uten gluten så nå ønsker jeg å bruke litt andre typer grøt også slik som spelt og havre (kjøper Holle og de er jo ikke tilsatt jern). Hva er det mest jern i av havre og spelt? Og hvor mye forskjell er det fra f.eks. hirse? Hilsen mamma som vil være sikker på at jenta får i seg nok jern (uten å kjøpe Nestle) (og ja jeg vet det er jern i annen mat også og hun spiser b.a. brokkoli eller tørket aprikos nesten daglig, men middager med kjøtt er ikke så populært enda...)
Yoshi Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 (endret) Det som er vel så viktig er å kombinere jern med c-vitaminer og at melkeprodukter hindrer opptak. Havre har en del jern, bland inne noe frukt med c-vitamin i grøten f.eks. Poenget er at det skal være i samme måltid. Endret 14. februar 2012 av Yoshi
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Du kan jo supplere med leverpostei også, i tillegg til å gi c-vitaminholdig frukt i grøten. Det er ikke enorme mengde de trenger når de er små heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå