Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste uke skal jeg ha egg uttak for 2. gang. Første gang fikk jeg kun 2 paracet, en slags morfinliknende tablett man ble susete i hodet av og 2 kvalmestillende. Er det noen som vet om dette er det eneste7 vanligste å få? Jeg hadde intense (STORE!!) smerter under uttaket og 3-4 dager etterpå. Jeg klarte ikke å gå på do på 3 dager, og måtte ta en paralin forte samme kveld.....

Under selve uttaket hadde jeg store smerter, og isteden for å skrike ut, spente jeg alle musklene i hele magen/ brystet- noe som resulterte i at jeg hadde ekstra vondt (ekstrem stølhet) og i dagene etterpå.

Jeg har hørt at noen får lokalbedøvelse?

Når jeg leser rundt om i forum så virker det som om noen har hatt litt ubehagelige uttak, men har kommet seg relativt kjapt etterpå, er det bare jeg som har vært uheldig? Kan man spørre om å få mer smertestillende?

Forsøket ble avbrutt, da jeg kun fikk ut 1 egg, men jeg lurer på om det ikke hadde blitt det, da hadde det jo sikert vært smertefult å sette inn igjen siden jeg var så øm og hadde kjempevondt 2-3 dager etterpå.

Jeg var ved sykehuset i Haugesund, og kjenner at jeg gruer meg veldig til neste ukes uttak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har nok fått lokalbedøvelse, uten å bli informert om det (eller husker det). Alle gir dette. Det skjer etter vasking, noen minutter før de stikker nåler for å hente ut egg.

Dosen de gir av morfin er standarddose, men de kan øke den noe dersom du opplevde store smerter. Utover å øke morfindosen pleier de ikke å gjøre noe annet for de som opplever store smerter. Ulempen med større mengde morfin er at du blir dårligere etterpå. Diskuter dette med legen ved UL på stimuleringsdag 9 i forbindelse med neste forsøk. Men uansett hva de gir under uttak hjelper det ikke på smertene i etterkant.

Ellers oppleves forsøk forskjellig fra gang til gang. min erfaring er at det er vondt (som i at jeg skriker og klemmer i stykker handen til mannen) når de setter lokalbedøvelsen og når de stikker nålen inn i eggstokkene. Deretter tar jeg to paracett når jeg kommer hjem, og to før jeg legger meg samme kveld, da er jeg nærmest smertefri, kun kraftige "mensmurringer" og ubehag ved bevegelse. Jeg er støl i magen i 2-3 dager etterpå, men ikke såpass at jeg tar smertelindring utover uttaksdagen.

Innsett gjør ikke vondt i det hele tatt, det kilte litt når de vasket livmortappen, ellers kjente jeg ikke at de holdt på der en gang. Det var bare en fin opplevelse for meg og mannen.

Edit: Og ja, magen er et problem... Drikk store mengder vann, og spis sunt og grovt, så hjelper det mye. Mange trøstespiser nok junk, sjokolade og brus, det gjør vondt værre, og gir på toppen av alt elendige forhold for det lille embryoet som skal settes inn.

Endret av Athene
Skrevet

Hei.

Jeg hadde egguttak for 3.gang i dag på Rikshospitalet. Har hver gang fått smertelindring intravenøst i armen. Er støl og har kraftig mens ubehag pluss føler jeg går som en 90-åring, men har foreløpig ikke hatt behov for paracet. Pleier å ta en når jeg legger meg til kvelden for å være sikker på å få sove. har vært flittig bruker av sofaen i dag.

Min erfaring fra tidligere er at ubhaget gir seg etterhvert. Stølheten kan nok sitte i noen dager hos enkelte. Jeg opplevde selve uttaket som ubehagelig , men ikke smertefullt. Jeg kjente ikke stikket inn i folliklene, mer er kraftig press i underlivet når legen skulle finne fram Fikk ekstra påfylling under mitt 1.forsøk, og har siden det bedt om å få ekstra hver gang. Det har jeg fått.

Håper du får en bedre opplevelse denne gangen, og at formen blir bedre.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg hadde mitt første forsøk på Ullevål for noen år siden. Da ga de bare paracet og lokalbedøvelse. Jeg hadde så vondt, jeg vred meg i stolen og hylte! Det brydde de seg lite om. Jeg klarte omtrent ikke å gå resten av dagen og hadde store smerter de neste 3 dagene.

I tillegg til ekstremt samlebåndsfølelse så valgte vi å bytte sykehus.

I Porsgrunn ga de også Petidin intravenøst i tillegg til lokalbedøvelse, paracet og vival. Det var mye bedre! Etter den gangen som gikk bra så gruet jeg meg ikke så mye til tredje gangen.

Mitt råd er å be om mer smertestillende, snakk med dem om det.

Skrevet

Jeg syntes også uttak er veldig vondt,har hatt fire uttak, fått morfin inn i veneflon hver gang, samt kvalmstillende. Har hendt jeg har fått en tablett etterpå også, før hjemreise. Alle får lokalbedøvelse. Be om mer smertestillende, det bør de da høre på?

Masse lykke til!! Håper du får ut noen flott egg

Skrevet

Første uttak hos meg var nesten uten ubehag og smerter, uttak nmr to så kjente jeg lokalbedøvelsen og når de stakk etter egg på den ene siden!

Jeg fikk beskjed om at hadde jeg hadde hatt et veldig ubehagelig nmr 1 så kunne jeg bedt om mere smertestillende.

Gjør det du :)

Og prøv og jobb med avslappningsteknikker, det hjalp meg veldig.

Masse lykke til.

Skrevet

Jeg kjenner noen som slet og hadde ekstremt vondt ved hvert av sine 3 uttak, der hjalp det ikke at de økte dosen smertestillende heller dessverre :sjenert:

Selv visste jeg at jeg kom til å trenge mye smertestillende da jeg hadde erfaring fra andre inngrep ol. på forhånd. Og mens noen fikk 5mg morfin fikk jeg 15, det minket mine smerter relativt bra, men det krevde desto mer kvalmestillende i etterkant for å komme på bena igjen :)

Lykke til, det er dessverre ikke alltid optimal smertelindring for alle i dette opplegget :lete:

• 1 måned senere...
Skrevet

Ved mitt egguttak fikk jeg beskjed om å ta 4 paracet på forhånd. Fikk også morfin og kvalmestillende + noe som skulle drikkes (de sa det smakte ekkelt, men jeg bare hellte det ned og skyllte ned med vann, så smakte det egentlig ikke). Etter at jeg var kommet inn satte de en lokalbedøvelse på hver side, og de kjente jeg bra, men det varte bare et par sekunder.

Etter det kjente jeg egentlig svært lite. Hadde ingen smerter når de stakk igjennom til egglederne, og heller ikke når de sugde ut eggene på første siden de tok. På andre siden merket jeg litt smerte når de tok ut de siste eggene, men ellers gikk det overraskende bra.

Etter at jeg var kommet hjem derimot, og bedøvelsen forsvant fra kroppen, da fikk jeg mye smerter. Hadde fortsatt vondt ved innsetting, og de sa da at jeg var litt overstimulert, så det var grunnen til smertene som jeg fortsatt hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...