AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Jeg blir litt forvirret over all informasjonen som finnes på nettet, og forsøker derfor å få noen gode svar her. Jeg trener for tiden i et forsøk på å gå ned i vekt. Er rundt 110 kilo, 164 høy. Skal ned i alle fall 40 kilo. Jeg trener 4 ganger i uka. 2 x sykling 1 times varihet hver gang. 2 x styrke hvor jeg trener hele kroppen. Det er styrketreningen jeg lurer på. Noen sier at man skal ha 12 repitisjoner på øvelser, andre sier 8 og noen sier 5. Hva er riktig? Målet mitt er å bli mindre vektmessig, men ønsker likevel å bli sterkere enn det jeg er. Hva bør jeg satse på? 12 repitisjoner eller færre.
volvo22 Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Beklager at jeg ikke svarer på sp.målet ditt.. vil bare si at du må huske på at du er fin sånn som du er 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Beklager at jeg ikke svarer på sp.målet ditt.. vil bare si at du må huske på at du er fin sånn som du er Hun er sikkert fin i enkeltes øyne, men det forandrer ikke det faktum at hun er usunt overvektig og nå ønsker sette igang noen supre tiltak for å bedre helsen sin. Hvilket jeg synes er beundringsverdig! Når det gjelder antall repetisjoner, er det fornuftig med et sted rundt 8-10 repetisjoner pr omgang (3 omganger er fint, dvs f.eks. 10x3). På sikt bør du løfte såpass tungt at du ikke orker mer enn én til to repetisjoner ekstra når du er ferdig med de siste settet, dersom du skulle prøvd å løfte mer. Men nå som du er såpass fersk med treningen, kan du godt løfte litt lettere. Det er viktig å bygge seg opp en grunnleggende styrke, spesielt i støttemusklaturen (velg derfor vanlige vekter, ikke maskiner), og ikke minst må teknikken på plass (YouTube er et fint sted å lære seg teknikker). 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Takker for svar. Da skal jeg heller kjøre 10x3 serier. Vil legge til at styrketrening er super artig. Storkoser meg, spesielt når jeg kan øke belastnigen. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Beklager at jeg ikke svarer på sp.målet ditt.. vil bare si at du må huske på at du er fin sånn som du er Takk for det! Men nå skal kroppen bli mindre, det fortjener den:)
volvo22 Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Takk for det! Men nå skal kroppen bli mindre, det fortjener den:) Da ønskewr jeg deg masse lykke til med det! Synes bare jenter med former er så fint. Men du må jo trives med det selv 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Da ønskewr jeg deg masse lykke til med det! Synes bare jenter med former er så fint. Men du må jo trives med det selv Tusen takk!
volvo22 Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Sier bare hva jeg mener alt for få setter pris på runde,kvinnelige former som hos deg Vær stolt av kroppen og formene dine!!
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Ta en titt på ryp! Supert program. https://www.tn.no/ryp
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Ta en titt på ryp! Supert program. https://www.tn.no/ryp Takk. Supert!
Spøkelse Skrevet 14. februar 2012 #12 Skrevet 14. februar 2012 Når du velger antall repetisjoner og serier du skal gjøre, så husk at du må justere vekta etter antall belastninger. La oss si du trener skulderpress og du skal ta ti repetisjoner. Da må du velge en vekt som når du tar den tiende repetisjonen føles tung. Du skal ha "maks" to ekstra repetisjoner inne når du utfører siste repetisjon. F. eks gjør du skulderpress med 1kg så vil det være alt for lett Så om du skal gjøre fem repetisjoner må du ha mye mer vekt enn om du skal gjøre ti, fordi det da skal være ENDA tyngre når du kommer på siste repetisjonen. Grovt regnet så er 1-5 repetisjoner for styrke, 6-10 er for volum, og over det er utholdende styrketrening. Supert at du liker styrketreningen og gjør begge deler, bare fortsett sånn så når du målet ditt til slutt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå