Gå til innhold

Kjønnsvorter: Vortemiddel på samme dag som frysing eller vente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt første behandling med frysing av kjønnsvorter. Skal tilbake for ny frysing om noen uker. I mellomtiden skal jeg smøre på et middel i noen dagem så vente noen dager, så noen dager med middelet osv. Men glemte å spørre om jeg skal starte å smøre på middelet allerede i dag som jeg har hatt frysingen, eller om jeg må/bør vente noen dager. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det wartec eller condyline? Linement eller salve?

Uansett, alle har samme virkemiddel og virker ganske irriterende. Du skal ikke smøre det på såra etter frysingen. I utgangspunktet skal frysingen ta knekken på den aktuelle vorta. Smør middelet på først etter at "skorpa" har detti av, og huden har helet seg tilstrekkelig, forutsatt at vorta ikke har "dødd" enda. Lykke til. Bare spør hvis det er noe.

Hilsen erfaren vortefighter.

Skrevet

Det er condyline linement. Hadde ganske mye vorter overalt, så fikk en frysing i dag, og skal få en til om 3 uker. I mellomtiden måtte jeg være flink å smøre på det middelet jeg fikk. Hvor lang tid går det før skorpa detter av? Vortene ser like ut nå som før frysingen, ikke noe sår eller skorpe som har falt av. Hvis jeg må vente til skorpa har falt av og huden har helet seg litt, så rekker jeg jo ikke å bruke middelet før neste frysing. Og måtte jo være flink å bruke det.

Skrevet

Altså, hvor har vortene vært? Området hos meg blir først lett rosa, så blir det helt blått/svart før det "preller" av. Det tar ca en uke. Du bør absolutt vente. Faktisk synes jeg det er litt rart at legen din har sagt at du skal smøre de allerede fryste vortene, for om du kommer tilbake med irritert hud (etter bruk av liniment) som skal fryses, så vil det være utrolig smertefullt, og det vil ta lengre tid før huden heler. Dessuten tar frysing som regel knekken på vortene for en tid.

Uansett, kombinasjon av liniment og frysing er bra, men da er det best å fryse de store, og smøre de små.

Forresten, så vil jeg anbefale deg wartec framfor condyline. Wartec har blitt tilsatt blå farge, sånn at du lettere ser hvor og hvor mye du tilfører. Husk å vaske deg godt før bruk - det har alt å si.

Skrevet

Har ganske mange vorter, og det er mest på kjønnsleppene, pluss noen i skjedeinngangen og i rumpa. Nå en dag etter frysing ser de fortsatt like ut som før. Er en vorte som kanskje er litt mørkere, ellers er alle like. Men da venter jeg i noen dager og ser an, så håper jeg de blir svarte og dekker av så jeg kan begynne å smøre på middelet. Og hvis huden blir så irritert av det tror jeg at jeg dropper å smøre på det dagene før neste frysing også, så det ikke blir så vondt.

Skrevet

Har de vært store? Rett etter frysning så pleier legene å pensle med en konsentrert type condyline/wartec (en du ikke får på resept) - denne ber de deg ofte vaske av etter noen timer. Du får se an, om området du har fryst blir ømt og mørkere, så ville jeg ikke penslet på før skorpen har detti av, og irritasjonen har gått bort.

Det siste du sier, tror jeg er veldig lurt. All sånn behandling irriterer og klør veldig. Det beste du kan gjøre mot dette er å skylle med varmt vann.

Ellers vil jeg anbefale deg et multivitamintilskudd og omega-3 - husk at det er immunforsvaret ditt som trenger å styrkes.

Skrevet

Tror de er store ja, er iallefall noen utstikkende vorter. De har fortsatt ikke forandret seg noe etter frysingen. Det er heller ikke vondt eller klør. Er det bare å kjøre på å smøre på middelet?

Skrevet

Nei, men da har legen din vært forsiktig med frysinga (det vil si at han ikke har holdt "strålen" så lenge om gangen). Det kan jo være bra det. Da ville jeg ha pensla. Den letteste måten å gjøre det på, er å rive av "ulla" fra en q-tip og bruke det til å tilføre væska med. Q-tippene som følger med gjør at flaska går tom på null komma niks, dessuten er de ganske upresise. Husk å vaske deg godt (jeg har brukt lano) før hver påføring. Prøv å ikke klø deg så mye. Og forresten, jeg vet ikke om legen din har sagt det, men barbering sprer smitten veldig, så det bør du ikke gjøre. Du kan "klippe" kjønnshårene dine.

Skrevet

Og forresten, neste gang ber du om å få Wartec liniment. Den tilsatte blå fargen gjør det mye lettere å påføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...