AaaaK Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Har de siste årene bare trent kondisjon, da mest jogging, først på tredemølle, og det siste året i skog. Men nå har jeg meldt meg inn på et treningssenter i byen jeg bor (ikke noe fint utejoggeterreng her. Asfalt er kjedelig ), og fått øynene opp for styrke med maskiner. Gjør det uten også, men foretrekker maskiner og vekter. Men som sagt; veldig lenge siden dette var en del av treningen jeg hold på med, så jeg er litt redd for teknikk og også hvilke øvelser som gir resultat er. Kanskje noen kunne hjulpet meg litt? Jeg legger lista lavt nå til å begynne med, så prøver å trene skikkelig minimum 3 ganger i uka; 1 x 1t kondisjon, 2 x 1,5t styrke. Mål; trives forsovit helt ok med vekta, ikke at jeg ønsker å gå opp akkurat, men å gå ned i vekt er ikke målet. Målet er rett og slett å stramme opp det er som er der allerede. Har ikke noe problemer med det som er der, men mer at det er utrent (hvis det ga mening?). Problemområder: Som mange andre jenter/damer så har jeg mage, overarmer og frykten for ryggvalker som problemet. Jeg er enda ung (20) men ser at kvinnene i familien min legger på seg der når det kommer. Kompleksene ligger jo da også evt i disse områdene, så jeg ønsker altså å fokusere på overkropp. Som sagt trives jeg best med maskiner, men kan bruke egen kropp også. Men jeg vil jo gjerne ha det gøy når jeg trener da, så mest maskin. Litt vondt; ja, men gøy. Noen tips? Hvilke øvelser? Hvilke maskiner? Hvor mange repitisjoner? Hvordan nå målet? Med frivekter; hvordan? Et annet spm, er jo også; er kondisjon egentlig bedre for å nå målet? Eller virker tanken jeg allerede har ok?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Kroppsvekt har begrenset verdi, siden det i mange øvelser blir for lett. Apparater er mye bedre, men det beste er vekter (altså vanlige, løse vekter som ikke er festet i en eller annen slags maskin). Disse trener nemlig støtte- og kjernemusklaturen i tillegg til de store musklene, noe som gir deg en sunnere og mer funksjonell kropp. 1,5 time styrke høres mye ut. Du bør uansett se mer på øvelsene og antall repetisjoner enn på tiden det tar å gjøre dem. Sats på baseøveser som knebøy, benkpress og markløft, som trener mange, store muskler på én gang. Gjør f.eks. 10 x 3 repetisjoner, med såpass tunge vekter at du kun hadde klart én eller to repetisjoner til om du skulle forsøkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå