LovelyMonroe Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Hei. Jeg har lenge lurt på om jeg har noen form for matintoleranse, jeg spiser sunt og variert og har kuttet ut hvitt sukker i kosten min, har ikke vanlig hvitt mel hjemme heller. Men jeg har egentlig være dårlig de siste årene, sånn uten å vite hvorfor... dårlig mage, mye luft, humørsvigninger, er liksom noe hele tiden føler jeg. Gikk også opp i vekt for noen år siden, men veier nå 59, så jeg er slank nå. Men jeg lurer litt på noen ting angående matintoleranse. Når dere tar en test, tar dere blodprøve med stikk i armen da, eller slik i fingeren? Jeg er IKKE intr i gastroskopi, og vet man kan finne dette ut via blodprøve. Vil helst unngå fastlege/almennlege om det er de som tar litt svakere tester. Vil ta en ordentlig test. * Hvordan taes testen? * Hvor kan man ta denne? * Hva ligger prisen på? * Din erfaring? Håper på svar fra noen som vet
Henkelpenkel Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Du får en test for glutenallergi på apoteket. Mener å huske at den lå på rundt 170 kronasjer. Testen var veldig enkel: man stikker et hull i fingeren med en vedlagt nålesak og blander blodet med en væske som følger med, deretter stikker man en "målepinne" ned i vesken og resultat kan avleses etter ca 10 minutter. Om testen er positiv bør du ta en tur til lege. Andre matallergier lurer jeg på selv, siden jeg fikk negativt resultat på testen og lurer fortsatt på hva som feiler meg.. Har lest at man kan teste laktoseallergi hos legen ved å drikke en laktoseblanding, men det høres helt jævli ut...jeg er ikke såååå plaga.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Du får en test for glutenallergi på apoteket. Mener å huske at den lå på rundt 170 kronasjer. Testen var veldig enkel: man stikker et hull i fingeren med en vedlagt nålesak og blander blodet med en væske som følger med, deretter stikker man en "målepinne" ned i vesken og resultat kan avleses etter ca 10 minutter. Om testen er positiv bør du ta en tur til lege. Andre matallergier lurer jeg på selv, siden jeg fikk negativt resultat på testen og lurer fortsatt på hva som feiler meg.. Har lest at man kan teste laktoseallergi hos legen ved å drikke en laktoseblanding, men det høres helt jævli ut...jeg er ikke såååå plaga. Yes, det er faktisk noe av det kvalmeste jeg har gjort (og jeg har itillegg gjort det med fruktose og en gang for å sjekke blodsukker). Du må faste fra dagen før slik at du kommer på tom mage til legekontoret. Så må du inn å drikke noen dl vann blanda ut med MASSE fruktsukker eller melkesukker - det smaker skikkelig ille. Deretter må du sitte i evigheter (2-3-4 timer) på legekontoret/sykehuset mens de måler verdiene dine så og så ofte. På melkesukker tror jeg det var med blodprøve og på fruktsukker var det pusteprøve.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Jeg synes ikke laktoseintolleransetesten var så ille. Først stikker de deg i fingeren, så må du drikke noen desiliter med vann og melkesukker i løpet av noen minutter, for så å sitte en halvtime/ time. Deretter stikker de deg i fingeren igjen. Hvis du ikke er intolerant sender de deg hjem, hvis du slår ut på testen må du drikke mer..... Cøllaki testes ved en blodprøve, det samme gjøres for å teste for andre allergier. Men jeg slo ikke ut på noen av prøvene..... Selv om jeg vet at jeg ikke tåler melk, får diaré hver gang... Og jeg som elsker melk....
yoga Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Hei. Jeg vet de tar slike tester ved ulike private klinikker, bla Balderklinikken og Arena klinikken i Oslo. For ikke så lenge siden tok jeg en test der hvor de tester meg for 44 ulike matvarer. Testen er dyr; 1700 kroner. Men finner de ut noe, og de følgende tiltakene kan hjelpe er det virkelig verdt det, tenker jeg.. Jeg er veldig spent på å få resultatet. Denne testen var en enkel blodprøve på et av deres laboratorier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå