Gå til innhold

Bryllup utenlands

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterte brullyp med noen bekjente, og nevnte at jeg vurderte å gifte meg utelands, gjerne leige et gods/gård/slott.

De mente dette ville bli altfor dyrt, med opphold til alle, mat, og flybilletter til alle sammen.

Svarte da at det er faktisk overkommelig, og billetter vil vel gjestene stå for selv?

Vi vil dekke alt annet, og tenker det vil bli mye koseligere med bare de nermeste (ca 30) en langhelg samlet, enn et stort bryllup med masse folk for bare en kveld?

Så får familiene vår god tid til å bli skikkelig kjent.

Men mine bekjente synes det var helt horribelt å forlange at gjestene skulle betale billettene selv, og gjorde litt narr av denne løsningen.

Er det så ille?

Familien vår er veldig delt, så 2 3deler må reise med fly uansett hvor vi skulle hatt det i norge (sør, midt, nord norge).

Og på denne måten blir det litt mer rettferdig?

Er det virkelig så ille?

Føler meg skikkelig dum jeg no, som nevnte dette for de.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diskuterte brullyp med noen bekjente, og nevnte at jeg vurderte å gifte meg utelands, gjerne leige et gods/gård/slott.

De mente dette ville bli altfor dyrt, med opphold til alle, mat, og flybilletter til alle sammen.

Svarte da at det er faktisk overkommelig, og billetter vil vel gjestene stå for selv?

Vi vil dekke alt annet, og tenker det vil bli mye koseligere med bare de nermeste (ca 30) en langhelg samlet, enn et stort bryllup med masse folk for bare en kveld?

Så får familiene vår god tid til å bli skikkelig kjent.

Men mine bekjente synes det var helt horribelt å forlange at gjestene skulle betale billettene selv, og gjorde litt narr av denne løsningen.

Er det så ille?

Familien vår er veldig delt, så 2 3deler må reise med fly uansett hvor vi skulle hatt det i norge (sør, midt, nord norge).

Og på denne måten blir det litt mer rettferdig?

Er det virkelig så ille?

Føler meg skikkelig dum jeg no, som nevnte dette for de.. :(

Vi skal gifte oss i utlandet, og alle vi har invitert kommer gladelig og de betaler hotell og fly selv. Har ikke fått noen tilbakemeldinger på at det er "horribelt". Det er jo helt frivillig :-). Vi står selvfølgelig for utgiftene til selve bryllupet og den dagen (mottakelsen, div aktiviteter, middag inkl drikke) som i et vanlig bryllup, men resten betaler gjestene selv.

I tillegg skal vi ha en bryllupsfest når vi kommer hjem, og her må også flere av gjestene fly (samme som TS kommer fam fra ulike deler av landet - til og med utlandet).

Jeg ser ikke helt forskjellen om gjestene flyr hit eller dit (så fremt det ikke er forferdelig mye dyrere og lengre, type Asia, USA). Det er ikke uvanlig å arrangere bryllup på slott i utlandet - mange legger det til Sverige eller UK. Synes du skal gå for det jeg :-)

Skrevet (endret)

Vi reiser til utlandet og gifter oss, var veldig spent på reaksjonene....Men de aller fleste ble kjempeglade og velger å slå det sammen med en liten ferie :) Mange måtte ha reist for å komme til oss uansett, og nå gleder alle seg masse til å oppleve byen vi har valgt som stedet vi vil gifte oss :rodmer:

Lykke til med planene deres, kanskje familien din bare trenger litt tid til å venne seg til tanken ;)

* Vi betaler heller ikke reise og opphold for gjestene...

Endret av bobbi
Skrevet

Jeg ønsker selv å gifte meg i utlandet, men der jeg ønsker å gifte meg hadde det blitt dyrt for folk å være med. Hadde derimot en av mine nærmeste giftet seg i utlandet, jeg vet ikke hvorfor men jeg antar at du mener innenfor Europa(?), så hadde jeg syntes det hadde vært stas. Innenfor Europa er det relativt lett å finne billige flybilletter, særlig om man vet om bryllupet i god tid. Og om folk synes det er så horribelt så står de helt fritt til å takke nei.

Skrevet

Puh, tenkte at vi virkelig var urimelig mtp på dette.

Vil jo ikke at gjestene skal ha så mye mer utgifter en selve billetten, og skulle vi hatt det i norge med vanlig stor fest ville de måtte stå for hotell og slikt selv.

Ble bare så satt ut av reaksjonen på disse "vennene" mine.

Tenkte jeg var veldig urealistisk her, og satt igjen med en skikkelig lei følelse etter å ha luftet ideene mine for de.

De fleste i familien er positive, utenom noen av de nærmeste som har kronisk dårlig råd. Men har på en måte belaget oss på å dekke billettene for de uansett hvor det måtte bli.

Tusen takk for svar :)

Skrevet

Er innen Europa ja, og vet man kan finne billetter som nesten er rimeligere dit en innenfor norge.

Jeg ble bare litt utafor når de gjorde narr av planene mine :/

Skrevet

Regnr med de vil synes det er fint når de får fordøyd tanken litt. Skjønner godt at du ble lei deg. Det er nå enda sånn i stor grad at om du gjør noe utenom "normalen" så vil du møte endel motstand, men om ingen gjør det vil ingenting forandre seg. Stå på!

Ser bl.a. at det blir" ramaskrik" fra mange brukere her inn med jevne mellomrom når folk gjør andre valg enn det mest vanlige, eksempler er;

- En bruker valgte en annen farge enn hvit/ivory på kjolen- da var det mye sånn "æsj", "den var stygg" osv.

- En ville gifte seg i desember- reaksjoner var da "tenker du ikke på gjestene, da er det julebord"

- En ønsket seg penger i bryllupsgave- da var det en lang rekke med hets og at de ville kjøpt noe de ikke ønsket seg på trass.

- En ønsket å pakke opp gavene selv(vanlig i endel andre land)-da tok man bort isbryteren og folk ville ikke ha noe å snakke om.

Dette er bare eksempler på debatter som det ble mye sterke reaksjoner i, det betyr overhodet ikke at folk skal få mene og uttrykke det i en nettdebatt. Det er bare at det ofte blir sterke reaksjoner når noen gjør noe utenfor det de fleste oppfatter som riktig i bryllupssammenheng. Men nye tradisjoner skapes bare gjennom forandring, og det er ikke nødvendigvis negativt.

• Liker 1
Skrevet

Våres er også i Europa - bare å sende ut innbydelsene i litt bedre tid enn vanlig kanskje, så gjestene får god tid til å planlegge inn en reise :) For noen av våre gjester blir det billigere å komme i bryllupet våres i utlandet, enn å fly dit vi bor, for vi kunne uansett ikke ha tilbydd alle gratis overnatting :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...