Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et langvarig forhold, de to siste årene har vi ikke brukt prevensjon i det hele tatt, men har ikke vært "prøvere" (unngikk å ha sex rundt el), men nå det siste året har vi forsøkt å bli gravid, uten hell...

Begynner å lure på om det kanskje er noe galt med meg.. Eller han..

Hva er symptomene på PCOS, forutenom cyster på eggstokkene??

Jeg har den siste tiden merket at jeg har mørke, lange hårvekster på det ene brystet... Det er bare snakk om 4-5 hårstrå, men de er (var - jeg har fjernet de!) rundt 3 cm lange...

Hvilke andre faktorer er det som spiller inn?

Jeg vet at medvirkende faktorer kan være manglende mens, overvekt osv.. Men jeg har en stabil syklus, og er heller ikke overvektig (men slank)..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Symptomene kan være overvekt, kraftig hårvekst spesielt på steder hvor menn har hårvekst, uregemessig mens og cyster på eggstokkene.

Du kan faktisk ha PCOS selv om du ikke er overvektig, har uregelmessig mens eller problem med hårvekst,

for det kan hende du kun har cyster på eggstokkene uten å vite det.

Det beste du kan gjør er å dra til legen og bli henvist til en gynekolog slik at de kan ta ultralyd av eggstokkene sine.

Skrevet

Sånn som du beskriver, altså kun litt hår på brystene, tror jeg ikke du har PCOS, men det er verdt å sjekke neste gang du er hos gynekolog. Du må også være klar over at ikke alle har rett. Jeg hadde en cyste på venstre eggstokk, og den mannlige gynekologen så på meg og sa at jeg hadde PCOS pga. vekten min og den ene cysten. Neste gang fikk jeg en kvinnelig gynekolog som var mye mer forståelig, og sa at det var ikke noe tegn på at jeg hadde PCOS i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Etter ett år bør dere sørge for videre utredning. Ta kontakt med fastlegen og få henvisning videre.

Ikke begynn å spekulere i hva som kan være feil. Ut i fra det du beskriver er PCOS lite sannsynlig. Symptomer er først og fremst uregelmessige/lange sykluser, deretter observeres cyster på eggstokkene, og hormonforstyrrelser påvist ved blodprøve. Symptomer som hårvekst, overvekt, dårlig hud etc er sekundere symptomer, som forårsakes av hormonforstyrrelsene, og er alene ingen indikator på PCOS.

Når kvinnen har regelmessige sykluser er det sannsynlighetsovervekt for å finne feilen hos mannen. Sørg derfor for at han leverer sædprøve før videre utredning av deg.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke spesielt overvektig eller hårete, men har fått påvist pcos likevel. Mine symptomer startet med uteblitt mens fra 22-23 års alder (har ca 2 ganger i året), og ufrivillig barnløshet. Det ble ikke oppdaget før jeg ble utredet i forhold til barneønske.

Sjekk det ut hos gynekolog, så får du svar :jepp:

Skrevet

Jeg er heller ikke spesielt hårete eller overvektig. Eneste symptom jeg har er den manglende/skjeldne mensen. Ble oppdaget ganske så mange cyster på eggstokkene ved en GU i forbindelse med at jeg ikke ble gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...