Gå til innhold

Lavkarbo + laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å begynne å spise lavkarbo, men jeg tåler ikke laktose, så jeg kan ikke spise meieriprodukter. Er det mulig å ha et lavkarbokosthold uten meieriprodukter eller vil det bli totalt umulig? Noen her som spiser lavkarbo uten meieriprodukter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke umulig å spise lavkarbo om du har laktoseintoleranse.

Nå finnes det f.eks laktosefrie meieriprodukter i nesten alle butikker, som kremfløte, matfløte og rømme. Du kan bruke kokosmelk i stede for melk og kokosolje i stede for smør til steking. Kokosolje egner seg godt til steking siden den tåler høy temperatur.

Det finnes mange alternativer, men det eneste som er vanskelig å fine en fullverdig erstatning for er ost, men siden du har laktoseintoleranse spiser du vel ikke mye ost fra før av. :)

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Okei :)

Kan ikke spise cottage cheese og kesam og sånt. Og rømme og dressigner. Det finnes det vel ikke noe alternativ for? Men det går vel greit.

Egentlig hater jeg lavkarbo, det er så kvaalmt. Men jeg "må" spise lavkarbo hvis kroppen min skal ha det bra :(

Huff. Gruer meg til å begynne, men samtidig har jeg det ikke bra når jeg spiser vanlig heller.

Skrevet

Sjekk ut lavkarbo.no og andre tilsvarende forum, og søk opp oppskrifter. Det finnes masse god lavkarbo mat uten melkeprodukter. :)

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut lavkarbo.no og andre tilsvarende forum, og søk opp oppskrifter. Det finnes masse god lavkarbo mat uten melkeprodukter. :)

Skal gjøre det :)

Gruer meg sånn til å begynne på lavkarbo nå. :( Usjj.

Skrevet

Skal gjøre det :)

Gruer meg sånn til å begynne på lavkarbo nå. :( Usjj.

Then DON'T.

Hvorfor skal du absolutt spise et kosthold du ikke vil spise?

Om du fortsatt insisterer kan du se i retningen "paleo". De spiser hverken melkeprodukter eller gluten. Og det er på en måte lavkarbo.

Skrevet

Then DON'T.

Om du fortsatt insisterer kan du se i retningen "paleo". De spiser hverken melkeprodukter eller gluten. Og det er på en måte lavkarbo.

Fordi kroppen min klikker ellers..

Men skal lese litt om paleo. Synes det så nesten ut som vanlig lavkarbo men? Blir nok ikke noe vilt fanget fisk og kjøtt, heller ikke økologisk egg osv (er student, det er dyrt)

Skrevet

Hva er det du synes er så kvalmt med lavkarbo? Kanskje noen har tips til deg som gjør det bedre. :)

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du synes er så kvalmt med lavkarbo? Kanskje noen har tips til deg som gjør det bedre. :)

Pleier å bli kvalm og utrolig dårlig når jeg spiser lite karbohydrater. Er kanskje en tilvenningsfase da.

Skrevet

En kan bli kvalm ja ,spesielt i startfasen.Smart å kutte ut karbene i rolig tempo for å gi kroppen tid til å bli vant med nye måten å forbrenne energi.

• Liker 1
Skrevet (endret)

En kan bli kvalm ja ,spesielt i startfasen.Smart å kutte ut karbene i rolig tempo for å gi kroppen tid til å bli vant med nye måten å forbrenne energi.

Tenkte først det var fordi jeg spiste for lite fett, men når jeg vet jeg får i meg nok fett skjer det og. Så det er sikkert at kroppen min er så vant til karbohydrater at den blir gæren når den ikke får det :gjeiper:

Men det er sikkert lurt å trappe ned ja, skal prøve det neste gang :)

Endret av Lilu
Skrevet

Jeg er for lavkarbo, men hvis du gruer deg til det, så synes jeg du skal lese mer om lavkarbo og hvilken retning som passer deg. Og ta det gradvis. Jeg tok overgangen over noen måneder mens jeg leste meg opp på emnet. Skulle jeg gått fra et kosthold basert på pasta, brød, ris, nudler, couscous til null av de over natta, så tror jeg også at jeg hadde blitt gal. Men nå har jeg ikke lyst til å gå tilbake en gang. Jeg føler meg så utrolig mye bedre. Overgangsperioden er tøff. Vondt i hodet og kroppen skriker etter karbohydrater. Og tarmene syntes det er uvant, så jeg var forstoppet de første ukene. Men nå er alt gullegodt.

I begynnelsen er det erstatninger alle spør etter. Brød, knekkebrød, sjokolade, chips og sånt. Etter hvert klarer man å snu tankemønsteret og se at lavkarbo ikke trenger å være en erstatning men et fullgodt kosthold i seg selv. Jeg følte at jeg måtte ha noe å ha pålegget på, så jeg spiste mye hjemmelagede knekkebrød første tiden. Nå spiser jeg "middag" til nesten hvert måltid. Men det er det jeg trives med og du må finne ut hva du trives med. Trives du med knekkebrød, så kan jeg anbefale disse.

Det vanskeligste er ikke å spise lavkarbomaten, men å snu tankegangen til at det er OK å spise "middag" til andre måltider enn middag. Og få bort fettfrykten... Men kanskje fedon passer bedre for deg? Den magiske kh-grensa ligger på ca 72g. Spiser du mindre enn det, kan du spise fett til du blir mett. Spiser du mer enn 72g kh, så må du redusere på fettet. Fedon tillater litt frukt og fullkorn.

Skrevet

På en måte? Det ER lavkarbo.

Skrevet

Jeg er for lavkarbo, men hvis du gruer deg til det, så synes jeg du skal lese mer om lavkarbo og hvilken retning som passer deg. Og ta det gradvis. Jeg tok overgangen over noen måneder mens jeg leste meg opp på emnet. Skulle jeg gått fra et kosthold basert på pasta, brød, ris, nudler, couscous til null av de over natta, så tror jeg også at jeg hadde blitt gal. Men nå har jeg ikke lyst til å gå tilbake en gang. Jeg føler meg så utrolig mye bedre. Overgangsperioden er tøff. Vondt i hodet og kroppen skriker etter karbohydrater. Og tarmene syntes det er uvant, så jeg var forstoppet de første ukene. Men nå er alt gullegodt.

I begynnelsen er det erstatninger alle spør etter. Brød, knekkebrød, sjokolade, chips og sånt. Etter hvert klarer man å snu tankemønsteret og se at lavkarbo ikke trenger å være en erstatning men et fullgodt kosthold i seg selv. Jeg følte at jeg måtte ha noe å ha pålegget på, så jeg spiste mye hjemmelagede knekkebrød første tiden. Nå spiser jeg "middag" til nesten hvert måltid. Men det er det jeg trives med og du må finne ut hva du trives med. Trives du med knekkebrød, så kan jeg anbefale disse.

Det vanskeligste er ikke å spise lavkarbomaten, men å snu tankegangen til at det er OK å spise "middag" til andre måltider enn middag. Og få bort fettfrykten... Men kanskje fedon passer bedre for deg? Den magiske kh-grensa ligger på ca 72g. Spiser du mindre enn det, kan du spise fett til du blir mett. Spiser du mer enn 72g kh, så må du redusere på fettet. Fedon tillater litt frukt og fullkorn.

Takk, skal sjekke ut den oppskriften :) Har laget lavkarbobriks før, de smakte pjuk, men lavkarboknekkebrød er sikkert bedre. Er egentlig ikke så glad i solsikkefrø-smaken da, men.

Vet ikke om det er en spesiell retning som passer for meg. Jeg må hvertfall holde meg unna melkeprodukter. Tror jeg vil satse på mest grønnsaker, egg, kjøtt, kylling og fisk. Og passe på å få i meg nok fett (energi). Mest fett fra kokosolje, rapsolje, avocado og nøtter og frø. Hva annet inneholder mye fett? Utenom fett fra bacon og sånt.

Jeg trenger ikke å gå ned mye i vekt, så kan spise litt karbohydrater, kanskje skal prøve med 60-70?

Jeg har ikke noe i mot å spise kylling til frokost f.eks., men problemet mitt er at lavkarbo-kostholdet er en del dyrere enn å spise vanlig mat. Har vanligvis 50 kr til mat hver dag :gjeiper:

---

Hvis jeg skal trappe ned, hvordan skal jeg gjøre det? Over hvor lang tid og hvor mye karbohydrater skal jeg begynne med, og hvor mye skal trappe ned for hver dag?

Skrevet (endret)

Takk, skal sjekke ut den oppskriften :) Har laget lavkarbobriks før, de smakte pjuk, men lavkarboknekkebrød er sikkert bedre. Er egentlig ikke så glad i solsikkefrø-smaken da, men.

Vet ikke om det er en spesiell retning som passer for meg. Jeg må hvertfall holde meg unna melkeprodukter. Tror jeg vil satse på mest grønnsaker, egg, kjøtt, kylling og fisk. Og passe på å få i meg nok fett (energi). Mest fett fra kokosolje, rapsolje, avocado og nøtter og frø. Hva annet inneholder mye fett? Utenom fett fra bacon og sånt.

Jeg trenger ikke å gå ned mye i vekt, så kan spise litt karbohydrater, kanskje skal prøve med 60-70?

Jeg har ikke noe i mot å spise kylling til frokost f.eks., men problemet mitt er at lavkarbo-kostholdet er en del dyrere enn å spise vanlig mat. Har vanligvis 50 kr til mat hver dag :gjeiper:

---

Hvis jeg skal trappe ned, hvordan skal jeg gjøre det? Over hvor lang tid og hvor mye karbohydrater skal jeg begynne med, og hvor mye skal trappe ned for hver dag?

Hvis du ikke liker solsikkesmaken er det jo bare å kutte ut solsikkekjerner. Knekkebrødoppskriften fungerer fint uten solsikkekjerner.

Egg har mye fett. Kokosmelk er ganske fett. Kokosmelk kan du jo fint bruke i mange oppskrifter som sier at du skal ha i fløte/creme fraiche/rømme. Hvis du tåler kasein, så kan fet ost også være en god fettkilde. Fetaost tåler du kanskje? Fetaost og oliven i salat drar opp fettandelen og så kan man jo helle noen gode kaldpressede oljer over salaten. Jeg har aldri likt kjøpedressing, så jeg lager dressing selv. Jeg har de fleste kaldpressede oljene jeg har sett. Type olivenolje, avocadoolje, macadamiaolje, valnøttolje og mange flere - og så har jeg druekjerneolje siden den er den oljen som smaker minst. Jeg har brukt når jeg har laget majones, aioli og slikt. Pesto er jo ganske fett, både grønn og rød.

Kanskje du tåler tyrkisk yoghurt? (den feteste naturellyoghurten du får kjøpt i Norge - og også den med minst sukker så vidt jeg vet). Jeg tar 1 del fløte og 2 deler yoghurt, men hvis du tåler den tyrkiske yoghurten så kan du jo ta 2 deler yoghurt og 1 del kokosmelk eller eggemelk.

Hvis du er så ømfintlig for laktose at du ikke klarer meierismør så kan du kjøpe klaret smør (det heter ghee i innvandrerbutikker) eller lage det selv. Jeg bor i ei bygd med et coop marked som bestiller alt jeg spør om. Så jeg fikk dem til å bestille inn ett 4-liters spann med klaret smør fra Tine en gang. Det holdt i flere måneder for meg som bor alene...

Her er noen meierifrie retter jeg kommer på:

Eggemelk (bare uten kaffe siden jeg ikke kan fordra kaffe) (dette er også en fin fløteerstatter for deg som ikke tåler laktose)

Bali kyllinggryte

Chili Texas Style

60-70g kh høres fint ut for deg som ikke skal ned i vekt. :jepp: Det er strengt nok til at du får utbytte av det, men moderat nok til at du kan spise nesten alt så lenge du kutter ut sukker, korn, rotgrønnsaker og frukt.

Jeg har ikke så mye erfaring med å spise på budsjett... Jeg kjøper det jeg har lyst på... Men lavkarbo trenger ikke å være dyrere. De fleste familiene sier at det er billigere på lavkarbo fordi de kjøper renere mat nå og ikke så mye godteri og sånt.

Men noen økonomitips kan jeg gi:

- Kjøp egg på gårder hvis du kan. Jeg kjøper 30 egg for 40 kr hos en eggebonde i bygda.

- Kjøp grønnsaker og krydder i innvandrerbutikker hvis du kan. Ikke et tilbud jeg har da siden jeg bor langt ute på landet og ikke på østlandet.

- Kjøp svinesteik. Svinesteik får du for 40 kr/kg. Jeg har leirgryte og langsteker svinesteik. Den blir ekstra saftig i leirgryte, men det fungerer selvfølgelig uten også. Mariner gjerne steika.

- Hvis du bor nær svenskegrensa så kan du jo ta deg handleturer over grensa.

- Det er mye billig fisk, tror jeg. Jeg er mentalt allergisk mot fisk så jeg klarer ikke å spise det.

Hvor fort du skal trappe ned er vanskelig å si. Men de sier at jo eldre, jo lengre tid skal man bruke. Jeg brukte som sagt noen måneder mens jeg leste om emnet og fant oppskrifter jeg ville teste ut. Jeg husker ikke helt hva jeg spiste da, men jeg husker at jeg spiste karboredusert. Men jeg skulle ned til 15g i starten av lavkarboen min. Hvis du bare skal ned til 60-70g, så er du rett utenfor det man regner som ketose, så jeg tror nesten du kan gå rett ned dit. Det man må være obs på er forandring i fiberinntaket. Kroppen klarer seg uten fiber, men den liker ikke store forandringer på kort tid. Men hvis du spiser knekkebrødene jeg foreslo, så får du jo i deg litt fiber så passer jo ypperlig i overgangsfasen.

Hvis det er noe mer du lurer på, så er det bare å spørre så skal jeg prøve å hjelpe deg så godt jeg kan.

Edit: var litt vel mange skriveleifer i innlegget da det ble litt langt og jeg måtte gjøre ting innimellom så jeg mistet tråden...

Endret av Supera
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for masse gode tips Supera! Jeg er ikke TS, men mistenker at laktose/melkeprodukter gjør meg også¨dårlig (har ikke sjekket, men blir ofte dårlig i magen av det). Skal lese litt ekstra nå, så får jeg teste ut "melkefritt" en stund. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...