AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Ser at det mange steder kreves vandelsattest for å få en jobb og det jeg lurer på er hva som blir tatt med i en vandlesattest? Feks. har jeg hørt at om man søker i barnehager er det seksuelle overgrep det går på, men blir ingenting annet tatt med? Grunnen til at jeg spør er at jeg fikk 90 dagers betinga dom da jeg ble tatt med narkotika for en stund tilbake. Prøvetiden min er over nå og jeg har heller ikke rørt narkotika på flere år... Så det jeg lurer på er om noen vet hva som blir tatt med i en vandelsattest til hvilket yrke? Feks. barnehage, helsefagarbeider, nattevakt på bensinstasjon og lignende.
Gjest Thessie! Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Jeg kan bare svare for barnehage, og der er det kun saker som gjelder kriminelle handlinger overfor barn som blir tatt med. Regner med at det er slik i andre yrker også. At det kun er saker som kan relateres til yrke som blir tatt med.
Gjest NozMonster Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 ja, sånn har det vært lenge thessie- men jeg lurer på om det er noen nye regler ute å går... at alt eller det meste kommer på vandelsattesten.. jeg er snart ferdig som barne og ungdomsarbeider, og plutselig er det mange i klassen min som sliter, siden mange ikke har rent rulleblad, og når det gjelder de fleste, så er det dop-relatert..
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 I helsevesenet så er det overgrep, vold og dop som kommer opp på vandelsattesten. Men det er bare ting man har blitt dømt for.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 ja, sånn har det vært lenge thessie- men jeg lurer på om det er noen nye regler ute å går... at alt eller det meste kommer på vandelsattesten.. jeg er snart ferdig som barne og ungdomsarbeider, og plutselig er det mange i klassen min som sliter, siden mange ikke har rent rulleblad, og når det gjelder de fleste, så er det dop-relatert.. Hmmm... Må jo kunne gå an å finne ut av det! Søkt på Google og sånn, men ikke no kommer frem! Litt kjedelig å søke på jobber og så ikke kunne ta den pga. vandel =/
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 En bekjent søkte på jobb som noe securitaslignende, med 2 dommer på vandelsattesten, en stor og en liten... Begge var kjøring og rus, men han fikk jobben siden det var flere år siden handlingen/dommen skjedde og den var ikke "relatert" stillingen han måtte fremvise attesten til..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå