Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på lektorutdanningen i nordisk til høsten og gleder meg stort til å komme i gang med studiet. Mitt store dilemma nå er bare om jeg skal søke meg til Bergen eller Trondheim. Synes dette er kjempevanskelig, da jeg ikke har bodd i noen andre byer i Norge enn Oslo. Det eneste jeg er soleklar på er at jeg skal komme meg vekk fra Oslo og prøve å bo i en annen by de neste fem årene mens jeg studerer.

Noen som kan fortelle meg litt om de forskjellige byene? Studentmiljø? Kulturliv? Jeg ønsker også å gjenoppta dansing (jazzballett), noen som vet om dette er mulig i Bergen(har funnet jazzballett for voksne i Tr.Heim, men ikke i Bergen da jeg søkte på nett)? Hvordan universitetene er og studiet på de forskjellige universitetene? Hvordan boforholdene er (lett å få seg leilighet, prismessig osv)... Lett å bli kjent med folk(har jo hørt at det ikke er lett å bli kjent med folk når man studerer på universitet kontra høyskole)?

Alle innspill tas i mot med et stort takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg går på mitt andre år på lektorutdanningen i nordisk i Bergen. Jeg vil anbefale Bergen på det sterkeste som studentby. Det er mye som skjer her og det er gangavstand til det meste. Sentrumskjernen er veldig koselig og det er lett å føle seg hjemme.

Jeg er relativt fornøyd med selve utdanningen, og synes at opplegg og oppfølging er veldig bra. Vi har gode og engasjerte forelesere som vet hva de snakker om. Studiet er veldig spennende og utfordrende, men du må virkelig brenne for faget om du skal klare å holde deg motivert. Det er svært mye å lese og veldig mye tung litteratur, men om du synes slikt er spennende og er motivert for det så er det bare å kjøre på.

Jeg eier leilighet så jeg vet ikke helt hvordan leiemarkedet er, men jeg tror ikke det skal være så ille.

I forhold til det sosiale så har vi det veldig fint på lektorutdanningen. Du blir svært godt kjent med de du studerer sammen med, da alle forelesningene og kollokviene/seminarene er med de. Det er et ganske kompakt og tett fagmiljø som hele tiden arrangerer store og små ting, og du vil garantert finne deg mange gode venninner.

Bare spør om du lurer på noe mer.

Skrevet

Tusen takk for et utfyllende svar, AnonymBruker :)

Det høres veldig bra ut utifra hva du forteller. Hvordan er det med forelesninger med tanke på jobb? Er det mulig å jobbe ved siden av studiene, eller er det forelesninger hver dag? Om ikke det er hver dag, er det faste dager i uken eller er det litt hipp som happ?

Jeg var innom tautdanningsmessen i Oslo idag, og hadde først Bergen som mål (etter å ha lest hva du skrev her), men ble møtt veldig dårlig på standen til UIB. Gikk så til NTNU, møtte en veldig hyggelig trønder som fortalte meg masse spennende om studiet og Trondheim som en studentby. Ble mer gira på Trondheim, men tenkte jeg skulle gi Bergen en sjanse til så gikk tilbake. Der møtte jeg denne gangen en hyggelig Bergenser (ikke fullt like flink til å reklamere for byen sin som trønderen, men akk så bra) og ble dermed like usikker som jeg i utgangspunktet var før jeg gikk inn på messen ;)

Det skal ikke være lett å velge studieby nei. Vil jo gjerne velge riktig, for jeg binder meg vel til fem år i byen jeg velger!?! Er 30år når jeg er ferdig da, og vil jo gjerne trives i byen jeg bor i...

Så kom gjerne med flere innspill om dere har noen! :)

Skrevet

Vi har 4 forelesninger og 2 kollokvier i uken. Det er faste dager så man kan fint planlegge med jobb. Slik det er dette semesteret er forelesningene og kollokviene jevnt fordelt i løpet av uken. Man har gjerne forelesning 12.15 - 14.00 og så ingenting mer den dagen. Jeg har jobb utenom studiene, og føler at det går sånn passelig greit.

Håper ikke en litt kjip bergenser gjorde et såpass dårlig inntrykk av at du ikke velger Bergen av den grunn. Jeg elsker byen og stortrives virkelig her. Nå har jeg aldri vært i Trondheim, så det kan godt hende det er like koselig der.

Skrevet

Med Bergen og Trondheim som alternativene får det vel ikke blitt så helt feil uansett. Det er to flotte byer.

Det eneste måtte være at Bergen har enda dårligere vær enn Trondheim :fnise:

Skrevet

Jeg studerer nordisk (ikke lektor dog, men bortsett fra PPU er det jo samme fag) i Trondheim og trives veeeldig godt. :)

Jeg skal være ærlig å si at noe av det faglige kunne vært bedre. De fleste fagene er veldig spennende og blir undervist godt i, men det er et par fag av typen som er obligatoriske og går år etter år som det er tydelig at fakultetet ikke bryr seg om å forbedre og studentene bare vil ha overstått. Men sånn jevnt over er jeg fornøyd.

Jeg synes det er lett å bli kjent med folk, selv om jeg ikke er den som umiddelbart knytter meg til folk. I fadderuka blir en jo med i en gruppe som man henger med i to uker, i tillegg til at en ser de samme folka på skolen, så det detter raskt på plass. Mitt beste tips er å være med på mest mulig i fadderuka.

Om du mot formodning ikke skulle klikke så godt med faddergruppa er det mange andre muligheter, feks: linjeforening, samfundetgjeng eller andre studentgrupper som ikke er direkte knyttet til instituttet eller samfundet. De fleste slike grupper er veldig "på'n" med å rekruttere nye medlemmer, og de fleste har stands og går aktivt inn for å fortelle flest mulig folk hva en tilbyr, så alene blir du nok ikke. :)

Studentmiljøet er fantastisk bra. På samfundet skjer det ting hele tiden, og om du er medlem eller gjengmedlem vanker det veldig bra priser på konserter, samfundsmøter, foredrag eller bare øl. Det meste av synlig kulturliv i byen skjer i forbindelse med studentevents.

Jeg vil anbefalle deg å sjekke ut samfundet.no, uka.no, http://www.sit.no/trening/, http://rissblogg.wordpress.com/, http://org.ntnu.no/gengangere/

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg studerer lektor i engelsk på NTNU. Som lektorstudent vil du ha ex.paed første semester, som er en innføring i pedagogikk. Det fungerer veldig godt som sosial katalysator, og jeg fikk de fleste vennene jeg henger med nå gjennom ex.paed. og Humstart, som også er skolerelatert.

Jeg jobber også i SiT Bolig, og har inntrykk av at de fleste trives på hyblene sine. Om du er villig til å dra litt utenfor allfarvei, kan du bo relativt rimelig.

Været i Trondheim har også sine sider - om du kommer hit, ha med paraply, støvler og brodder! Da er du klar for vinteren :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk alle sammen :)

Ja, jeg har litt å tenke på skjønner jeg. Det virker jo så bra begge deler :)Er sant at det er to hyggelige byer, så kan nok ikke bli altfor galt uansett nei ;)

Med tanke på utvalget av tilbud for studenter (tenker da på idretter som dans etc), er det nok Trondheim som leder for min del. Men det er jo selvfølgelig ikke alt. Så jeg får krype inn i tenkeboksen litt til. Har jo heldigvis litt god tid fortsatt.

Bare å fortsette å komme med erfaringer og synspunkter om ønskelig :)

Skrevet

Takk for gode linker, AnonymBruker :) Skal sette meg ned å titte på de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...