Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er gravid i uke 20 ++ nå og nå flyger tiden bare i fra oss her.

Hører mye ting og tang om at man kan få støtte fra nav for innkjøp av utstyr til baby. Og lurer virkelig om det stemmer?

Har seg slik at det er bare jeg som tjener en inntekt nå og frem 1 1/2 år til at typen blir ferdig med utdanninga. Sitter ikke igjen med så mye overskudd til å kunne kjøpe vogn osv for øyeblikket..

Noen som har fått dette før? Hvordan fungerer det iallefall? Og når kan man få det?

Endret av nabie
Skrevet

Om du egentlig ikke har råd til en unge er det kanskje dumt å bli gravid i utgangspunktet :nei:

• Liker 8
Skrevet

NAV gir engangsstøtte til de som ikke har opparbeidet permisjonsrettigheter, men det er jo noe helt annet. Likevel er det det eneste jeg kan tenke meg matcher med det du sier om støtte til "ting og tang", i og med at man får utbetalt en større engangssum.

Vanligvis får man kun barnetrygd. Jeg har i alle fall aldri hørt om noen støtte til innkjøp av utstyr.

Skrevet

Nokre kommunar gir ein viss sum i støtte til dei som ønsker å nytte tøybleier. Det går jo an å sjekke ut dersom det er aktuelt.

Skrevet

Har du inntekt er det ingenting å hente hos Nav nei.

Engangsstønaden før kun de som ikke har opptjent rett til foreldrepenger.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om noen som har fått støtte til innkjøp, men det er kanskje engangsstønaden du tenker på? Beløpet er på rundt 35 000 kr, og gis til de mødre som ikke har arbeidet nok til å få betalt permisjon. Men ut fra ditt innlegg virker det som om du jobber? Om det er tilfellet vil det jo mest sannsynlig være mer lukrativt å søke om permisjonspenger.

Mitt råd til deg må være å bruke så lite penger som overhodet mulig frem til fødsel, spar dere opp til en buffer på 2-3 månedslønninger hvis dere ikke har det. Og kjøp utstyret billig på finn.no, eventuelt arv av bekjente hvis dere har muligheten.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=33124949

Man kan tydeligvis får en fin bagvogn for veldig lite penger :)

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er ikke noe støtte ut over barnetrygden, men du får jo samme lønna som før under permisjonen (opp til en viss grense), så om dere klarer dere nå så går det nok fint også etter fødselen.

Det er ikke så dyrt med baby hvis du planlegger godt og kjøper brukt :) Fin vogn får du for en tusenlapp på finn.no. Du får også kjøpt esker med brukte babyklær, hvis dere ikke har noen å arve fra. Gå for tøybleier, så sparer du enda mer penger. Strikk ullklær selv eller få hjelp fra besteforeldre. Det trenger absolutt ikke å koste masse penger å ha baby, og det er jo bare 1 1/2 år til dere har to inntekter. (Vi er i samme situasjon, og det går helt fint.)

• Liker 4
Skrevet

Trur kanskje din samboer har rett på stønad fra lånekassen. Sjekk lånekassen.no

:)

• Liker 1
Skrevet

Trur kanskje din samboer har rett på stønad fra lånekassen. Sjekk lånekassen.no

:)

Ja, det er et foreldrestipend på omtrent samme summen som barnetrygden, mener jeg. :)

Skrevet

Med mindre du tenker på det som i gamledager ble betegnet som "å gå på sosialen". Men det er vel max 2000 kr og skal dekke akutte behov når kassen er helt skrapa. Virker ikke som du kvalifiserer siden du har inntekt.

Skrevet

En full inntekt og en student? Isåfall burde dere ha nok penger.

• Liker 1
Skrevet

Om du egentlig ikke har råd til en unge er det kanskje dumt å bli gravid i utgangspunktet :nei:

Spar deg.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, det står ingenting om at engangsstøtten må utbetales til mor (hvis hun er den som er i jobb og har krav på penger under permisjon, det vil ikke være smart av henne og søke pga hun har krav på den og det kan føre til trøbbel med hvor lenge hun kan ta seg ut lønnet permisjon), men faren som er student kan søke, men det krever at dere er registrerte samboere da.

Skrevet

Nei, det er ikke noe støtte ut over barnetrygden, men du får jo samme lønna som før under permisjonen (opp til en viss grense), så om dere klarer dere nå så går det nok fint også etter fødselen.

Det er ikke så dyrt med baby hvis du planlegger godt og kjøper brukt :) Fin vogn får du for en tusenlapp på finn.no. Du får også kjøpt esker med brukte babyklær, hvis dere ikke har noen å arve fra. Gå for tøybleier, så sparer du enda mer penger. Strikk ullklær selv eller få hjelp fra besteforeldre. Det trenger absolutt ikke å koste masse penger å ha baby, og det er jo bare 1 1/2 år til dere har to inntekter. (Vi er i samme situasjon, og det går helt fint.)

Takk for svar :)

Var noen som sa at nav ikke brukte å gi ut info om denne støtteordningen. Men siden ingen har hørt om det så er det sikkert bare den engangstøtten ja :)

Skrevet

Vel, det står ingenting om at engangsstøtten må utbetales til mor (hvis hun er den som er i jobb og har krav på penger under permisjon, det vil ikke være smart av henne og søke pga hun har krav på den og det kan føre til trøbbel med hvor lenge hun kan ta seg ut lønnet permisjon), men faren som er student kan søke, men det krever at dere er registrerte samboere da.

Det viste jeg ikke,takk.

Takker for svar til de som svarte på spørsmålet istedet for å anta ting.

Blir mer undersøkelser hos de på nav istedet tror jeg.. Blir bare forbannet av svaret øverst.

Annonse
Skrevet

Men det står at du får støtten per barn du føder. :gjeiper:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Engangsst%C3%B8nad+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Er rimelig sikker på at man ikke får begge deler, altså. Engangsstønaden er jo for de som ikke får permisjonspenger.

• Liker 1
Skrevet

Her er loven om engangsstønas.

Ser ikke ut som far har rett på engangsstønaden i dette tilfellet.

Gjest "gjest"
Skrevet

Men det står at du får støtten per barn du føder. :gjeiper:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Engangsst%C3%B8nad+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

Er rimelig sikker på at man ikke får begge deler, altså. Engangsstønaden er jo for de som ikke får permisjonspenger.

Her er loven om engangsstønas.

Ser ikke ut som far har rett på engangsstønaden i dette tilfellet.

Vel, dere kan ike det der med å skrive en søknad, forstår jeg. ;)

Skrevet

Vel, dere kan ike det der med å skrive en søknad, forstår jeg. ;)

Hvis du kan greie å skrive en søknad som gir ts samboer rett til engangsstønad til tross for at han helt klart IKKE har det, så vil jeg gjerne se den! :kaffekopp:

*venter i spenning*

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det TS har hørt om ang støtte til utstyr er den støtten enslige gravide kan få. De kan få 11000,- (ikke helt sikker på om beløpet er rett) i forkant av fødselen til å kjøpe nødvendig utstyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...