Gå til innhold

Familieforøkelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite hjertesukk bare.... :)

Hver gang jeg ser ei gravid dame eller en liten baby, så får jeg så lyst på et lite nurk igjen!! jeg har en gutt som nettopp fylte 1 år, og som jeg storkoser meg med. Men har samtidig så lyst på babykosen igjen :)

Fornuften sier at vi burde vente litt, i og med at jeg begynte i ny jobb i høst, samtidig som ettåringen krever sitt. Han er stort sett grei å ha med å gjøre. Det største "problemet" er på nattestid, siden han våkner flere gang hver natt. Vi har egentlig blitt møkkalei av alt styret rundt det å få han til å sove i egen seng, så det ender stort sett med at vi tar han over i vår seng når han våkner om natten. Jeg synes egentlig at det er litt koselig, så jeg sliter med å finne motivasjonen til å ta opp kampen for å få han til å sove i egen seng hele natta.

Da ettåringen var baby ville han helst bare sove på meg, og hvis han sov i vogna/senga var det max en halv time. Dette innebar at han sov minst fire lurer om dagen, og for hver gang jeg skulle ha han til å sove i vogna måtte jeg bruke minst en halv time på å få han til å sove denne halvtimen. Ble veldig frustrert av dette, husker jeg :) Lurer på hvordan det skal bli om nummer to også blir slik :P

Vet egentlig ikke helt hva jeg er ute etter med dette innlegget :P

Men det hadde vært fint å høre hvilke erfaringer andre har med dette? Hva gjorde du/dere? Og hvordan synes du det gikk?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine to var ganske like når det gjaldt søvn, men samtidig ganske forskjellige...

Begge har vært litt vanskelige å få til å sove lengere strekk på dagtid. Men med første ble det aldri helt bra. Med minsten gikk det over, og han sov timer i strekk.

Men selv kunne jeg nok aldri hatt to tette. Jeg synes det er greit at den eldste er nokså selvstendig før man blir gravid og sliten igjen. Og at ungene bør ha litt avstand i alder, så begge får den oppmerksomheten de trenger når de er små.

Skrevet

Jeg har ikke egne barn, men jeg har en liten kommentar til hva Susan Sto Helit sa om at avstand mellom dem kan være bra.

Jeg ønsker meg to barn tett i tett for jeg er vokst opp i et søskenforhold hvor vi er bare 1,5 år mellom oss (et skoleår) og jeg syns det var helt fantastisk å få vokse opp med bestevennen min. Jeg tror heller ikke at foreldrene mine var noen superforeldre, men de fikk det jo til å gå rundt med to små barn og jobb samtidig. Har heller aldri følt at vi manglet noen oppmerksomhet.

Skrevet

Jeg har ikke egne barn, men jeg har en liten kommentar til hva Susan Sto Helit sa om at avstand mellom dem kan være bra.

Jeg ønsker meg to barn tett i tett for jeg er vokst opp i et søskenforhold hvor vi er bare 1,5 år mellom oss (et skoleår) og jeg syns det var helt fantastisk å få vokse opp med bestevennen min. Jeg tror heller ikke at foreldrene mine var noen superforeldre, men de fikk det jo til å gå rundt med to små barn og jobb samtidig. Har heller aldri følt at vi manglet noen oppmerksomhet.

Jeg skrev at jeg synes, og jeg føler. Og har full respekt for at det som føles rett for meg ikke nødvendigvis er rett for andre. :)

Nå blir jeg helt ubrukelig i nesten 9 mnd som gravid, så det spiller sikkert veldig inn hos oss.

Skrevet

Nå blir jeg helt ubrukelig i nesten 9 mnd som gravid, så det spiller sikkert veldig inn hos oss.

Sånn tenker jeg også. Jeg har også lyst på en til nå som jenta mi begynner å bli "stor" (det er nok bare fordi jeg har glemt hvor slitsomt det var med nyfødt :gjeiper: ), men tanken på å ha et barn som trenger hjelp til alt samtidig som jeg spyr i 9 mnd og har problemer med å gå... Den er ikke så fristende.

Nå har jeg ingen søsken som er nært meg i alder, og det synes jeg var trist da jeg vokste opp. Så jeg tror nok tette barn er fint for barna, men slitsomt for foreldrene. ;)

Skrevet

Mine gutter har blitt store nå (ni og åtte), men det er bare 1 år og 4 måneder mellom dem. Jeg synes det var litt tøft med søvn med førstemann, han ville ikke sove i egen seng om natten, men med yngste, gikk det helt fint med å sove i egen seng allerede da han var fire måneder. Det er ikke noe nyhet at det er immari slitsomt med to så tette barn, men det flotte som det har resultert er at de er bestevenner nå og vokser opp samtidig :)

Men selv om jeg prøvde mitt beste for at de ikke skulle føle sjalusi, så sitter jeg med den samvittigheten at eldstemann var sjalu da minstemann kom. Og at det førte til sin innestengthet. Men alle sier at det bare er hans personlighet å ikke noe med sjalusi å gjøre. Tross alt, de er bestevenner idag :)

Når det gjelder graviditet, er det individuelt for hver og en, så det trenger ikke være den eneste grunnen man burde ha avstand mellom barna. Personlig, var jeg ikke så syk under graviditetene og det var ikke problem for meg å ta vare på gutten min pluss alt husarbeid, da jobbet jeg ikke.

Jeg syntes at det er greit å bli ferdig med baby-periode en og samme periode, men nå etter så mange år har jeg lyst på en baby, så der har du meg ;)

Gjest sunshine
Skrevet

jeg er helt lik deg, TS! guttungen fylte 1 år i januar og jeg klarer nesten ikke vente. hihihi. men vi har en avtale om å ha litt avstand så vi begynner prøvingen til jul... altså nesten et år til.... vææææ!!!! det er så lenge!!!

og jeg må bare si en liten ting off-topic. det er ikke gitt at to tette barn blir bestevenner og har såååå mye glede av hverandre og at alt er bare fantastisk for ungene for de har jo tross alt hverandre. jeg kjenner flere, inkludert meg selv, som har tette søsken og vi er laaaaangt fra bestevenner! faktisk har jeg bedre forhold til mitt søsken som er 7 år yngre, enn det søskne som er 1,5 år eldre.

• 3 uker senere...
Gjest Supra
Skrevet

Skjerp deg. Greit nok å ha "lyst på barn" men det er ikke det samme som at du kjøper deg den nye jakka du har ønska deg. Et barn bør være mer enn noe man har lyst på....

• Liker 1
Skrevet

Jenta mi var 16 mnd da jeg ble gravid igjen. Hun var en superlett unge som sov hele natten fra hun var 7 mnd. Blid og fornøyd hele tiden.

Lillebror styrer litt mer hva søvn angår. Han sover enda ikke natten igjennom, som din. Jeg hadde nok ikke valgt å få så to tette hadde jeg fått han først.. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes veldig få andre grunner til å få barn enn at "man har lyst på".. (Dvs ønsker det, er villig til å ofre og gi.)

Hvis man skulle se på verdensbildet, økonomien, tidsklemma, overbefolkning, klima osv. ville jo ingen fått barn.

AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg. Greit nok å ha "lyst på barn" men det er ikke det samme som at du kjøper deg den nye jakka du har ønska deg. Et barn bør være mer enn noe man har lyst på....

Ut fra nysgjerrighet: hva mener du man må ha, i tillegg til "lyst"? Når man er voksne, med stabile jobber, god økonomi, god støtte fra familie etc...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 1 år og 9 mnd mellom mine. Var også veldig spent på dette med søvn.

Nr. 1 sov omtrent aldri, hehe. Hun hadde kolikk som baby og sov aldri mer enn 30 min sammenhengende. Jeg gikk rundt som en zombie de første 3 mnd=P Hun sluttet også å sove på dagtid når hun var 1,5 år, og sov egentlig lite på natta.

Nr 2 var en skikkelig sovebaby, og sov 20-22 timer i døgnet de første 3 mnd. Måtte vekkes for å få mat, og jeg var i en periode oppriktig bekymret for henne... Alt var i orden da!

Skrevet

Jeg hadde ikke taklet å ha to små barn.. Mi jente sover enda ikke hele natten, og hun er tre..

Skrevet

To tette er piece of cake. Tre tette, derimot, vil jeg ikke anbefale ;).

Gjest anonym
Skrevet

jeg hadde aldri orka to tette.når jeg mener tette mener jeg mellomrom til og med to år.men når ungen nærmer seg litt mere 3 år syns jeg det hadde vært kurant og hatt en til.vi prater selv om og få en liten en.sønnen min er 20 mnd idag.så skal vi ha en til skal vi sette igang til høsten.da er han over 2.5 og klarer litt selv når neste baby kommer og om alt går som det skal:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat to år mellom mine, syns det er akkurat passe :)

Skrevet

Hehe, jeg er egentlig litt omvendt av deg. Minien var ett år i januar og jeg er ikke klar for en til enda. Og det selv om hun alltid har sovet godt og er en fornøyd unge det er lite "styr" men. Tenker allikevel at man vet aldri hvordan nestemann blir, så det å ha to 2 "babyer" frister lite. Dessuten var jeg så plaget med bekkenet forrige gang at jeg vil hvertfall at vesla skal kunne gå før jeg evt ikke kan bære henne. Men er litt på gli nå da, så går alt etter planen blir det 2-2,5 år mellom dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...