Gå til innhold

Skal begynne å strikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har strikket 1 par tøfler og 1 lue tidligere og vil nå finne noe annet å strikke. Jeg er ingen reser i strikking, mister jeg ei maske så sitter jeg fast til noen hjelper meg derfra. Jeg kan rett og vrang og en ting til som jeg ikke vet hva heter. (det er nesten så ille) :fnise: Jeg har en drøm om å bli veldig flink til å strikke så jeg kan strikke til mitt knøtt i magen. Er det noen der ute som har noen tips til oppskrifter?

Hadde tenkt babyteppe, men alt ser jo så vanskelig ut. Og de "enkle" er ikke så pene igjen.. :gjeiper:

All tips tas imot med åpne armer og stor takknemlighet! :jepp: Om det er gode strikkesider eller nettsider dere finner inspirasjon fra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er heller ingen raser, synes mange oppskrifter blir vanskelige å forstå, men jeg har strikket flere slike til små knøtt:

http://ufostrikk.blogspot.com/2011/02/spiralsokker-til-baby.html

Jeg bruker pinne 2,5 og alpakkagarn fra drops. Legger opp 48 masker i stedet for 36 som det står i oppskriften.

Stikker fort en sokk på en kveld, så det er et overkommelig prosjekt. :)

Skrevet

Jeg hadde vel cirka samme kompetansenivå som deg, da jeg igjen fant frem strikkepinnene for et års tid siden. Da begynte jeg faktisk med et babyteppe!

Dette teppet er veldig enkelt, og krever ikke mer enn rett/vrang-kunnskap. Det ser kanskje ikke så fint ut på bildene, men både jeg og mottakeren av teppet var veldig fornøyde når det var ferdig :)

Lykke til, uansett hva du ender opp med :)

Skrevet

Tusen takk for svar damer. :jepp: Teppet var jo kjempesøtt, må ærlig si at det så avansert ut om en ser på resultatet. :P Men skal nok prøve meg på det en dag. :)

Etter å i det hele tatt prøve meg i dag på strikking så ser jeg at jeg er helt elendig.. Blir sjokkert. Den "undertråden" på strikkingen, altså den tråden som henger mellom maskene blir bare lengre og lengre jo mer jeg strikker, så etter nesten en runde er den kjempelang! Har aldri opplevd dette før, enda jeg i fjor strikket både lue og tøfler. Skjønner ikke hva jeg gjør galt, om jeg legger opp maskene feil eller hva det er, jeg må få noen til å hjelpe meg med de første radene i hvert fall, for dette går ikke.. :fnise::sjenert:

Skrevet

Pickles siden har de også veldig mye fint, både enkle og litt mer avanserte oppskrifter, så ta deg en tur på nettsiden dems å se :)

Lykke til!:)

Skrevet

Pickles siden har de også veldig mye fint, både enkle og litt mer avanserte oppskrifter, så ta deg en tur på nettsiden dems å se :)

Lykke til!:)

Var inne å så på de teppene bla men det så aaalt for avansert ut. Jeg får ikke en gang til å legge opp masker og strikke de første rekkene riktig en gang. :fnise:

Skrevet

Tusen takk for svar damer. :jepp: Teppet var jo kjempesøtt, må ærlig si at det så avansert ut om en ser på resultatet. :P Men skal nok prøve meg på det en dag. :)

Hehe, det er kanskje fordelen med det teppet? Det ser litt avansert ut på resultatet, men så lenge du kan strikke frem og tilbake, og i tillegg kan både rett og vrang, så er det easy peasy. Hvis du ser på mønsteret nederst, så er det jo faktisk bare helt vanlig rett og vrang. Ikke noe "sett pinner på hjelpepinne bak arbeidet", "strikk to masker sammen" eller noen av de begrepene som man kan skremmes litt av, hehe.

Jeg hadde i hvert fall ikke gjort annet enn å strikke to skjerf og et par lappetøfler i hele mitt liv før jeg begynte å strikke på det pleddet, så så leng du får hjelp til å strte (som du sa du slet med), har jeg stor tro på at du skal få det til med glans :)

Generelt har jeg lært emg at man ikke skal la seg skremme av at oppskrifter ser vanskelige ut. Jeg har prøvd og feilet masse det siste året, og nå har jeg akkurat startet å strikke min første genser - det hadde jeg aldri tross jeg noensinne skulle gjøre! :)

Skrevet

Hehe, det er kanskje fordelen med det teppet? Det ser litt avansert ut på resultatet, men så lenge du kan strikke frem og tilbake, og i tillegg kan både rett og vrang, så er det easy peasy. Hvis du ser på mønsteret nederst, så er det jo faktisk bare helt vanlig rett og vrang. Ikke noe "sett pinner på hjelpepinne bak arbeidet", "strikk to masker sammen" eller noen av de begrepene som man kan skremmes litt av, hehe.

Jeg hadde i hvert fall ikke gjort annet enn å strikke to skjerf og et par lappetøfler i hele mitt liv før jeg begynte å strikke på det pleddet, så så leng du får hjelp til å strte (som du sa du slet med), har jeg stor tro på at du skal få det til med glans :)

Generelt har jeg lært emg at man ikke skal la seg skremme av at oppskrifter ser vanskelige ut. Jeg har prøvd og feilet masse det siste året, og nå har jeg akkurat startet å strikke min første genser - det hadde jeg aldri tross jeg noensinne skulle gjøre! :)

Jeg får kjøpe inn litt garn og ta det med meg bort til svigermor så hun får vise meg hvordan jeg skal starte rett og slett.

Oppskrifter.. Jeg har mye å lære :fnise:

Skrevet

Jeg hadde vel cirka samme kompetansenivå som deg, da jeg igjen fant frem strikkepinnene for et års tid siden. Da begynte jeg faktisk med et babyteppe!

Dette teppet er veldig enkelt, og krever ikke mer enn rett/vrang-kunnskap. Det ser kanskje ikke så fint ut på bildene, men både jeg og mottakeren av teppet var veldig fornøyde når det var ferdig :)

Lykke til, uansett hva du ender opp med :)

Det var jo et kjempefint teppe, å enkelt å strikke :)

Skrevet

Du må jo utfordre deg selv litt! :) Du kan strikke veldig mye dersom du kan seks ting:

- legge opp masker

- felle av masker

- strikke rette masker

- strikke vrange masker

- øke maskeantall

- minke maskeantall

Ikke noe av dette er spesielt vanskelig, og det greier du fint å lære deg selv, og enda bedre om du har noen til å vise deg. Du trenger ikke lære alt på en gang, ta en ting om gangen. I stedet for å starte rett på et prosjekt, lag deg øvelapper.

Og ang. oppskrifter og vanskelighetsgrad - ting ser ofte mye mer komplisert ut enn det det er. Øv deg først, så velger du deg ut en ting du vil prøve å strikke (jeg anbefaler Pickles jeg altså, de har også merket oppskriftene sine med nybegynner/litt øvet osv). Bare følg oppskriften, et og et skritt om gangen. Jeg er helt, helt sikker på at du fikser det! :)

• 4 uker senere...
  • 5 uker senere...
Skrevet

Tusen-tusen takk for tips alle sammen! :)

Åh, de kaninene var søte. :rodmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...