Gå til innhold

Rettighet som vikar - mulighet for å tvinge forlenging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si at jeg er vikar i en bedrift. Jeg har tilmålt stilling, var først sommervikar og fikk deretter utvidet etter noen som var langtidssykmeldt og deretter forlenget til etter jul.

Bedriftet trenger trolig flere folk på andre avdelinger, man får jo med seg litt av hvert når man er på jobb. Jeg har ikke inntrykk av at jeg er ønsket til å søke på andre avdelinger.

Kan bedriften la meg gå på fastsatt dato for å deretter hente inn helt nye vikarer til ny stilling? Har jeg rett på å gå foran i køen?

Noen faste har sagt opp og startet i annen type jobb. Vi er flere vikarer og noen av oss vil trolig få tilbud om fast. Om de går på ansenitet, så stiller jeg jeg langt bak i køen til fast stilling. Men tror de trenger flere vikarer også, men har fått nei på å forlenge vikariatet mitt. :tristbla:

Økonomien er rimelig stram, så jeg jobber gjerne et sted selv om jeg frykter de ikke liker meg der. Hvordan kan jeg beholde?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Utlyser de ikke stillingene da? Enhver bedrift med respekt for seg selv utlyser stillingene - ihvertfall internt.

Dersom du er vikar for person X og deretter for person Y har ikke du krav på noen ny periode når behov for vikar for person X eller Y er opphørt.

Med mindre du har jobbet i bedriften fryktelig lenge, har du heller ikke noen slags fortrinnsrett til ny stilling.

Dersom du har gjort en god jobb, og er kvalifisert vil det være naturlig at du søker på en av de ledige stillingene - det er det som normalt er prosessen. For de aller fleste bedrifter er det et gode å finne kvalifiserte søkere internt - man slipper da en god del opplæring.

Skrevet

Stillingene blir ofte headhuntet internt hos oss. Avdelingsleder A trenger 1 ny person og sier fra til Avdelingsleder B og C. B og C foreslår kandidater, gjerne blant vikarer de liker og vil anbefale som deretter blir "pushet" eller headhuntet til å søke på jobben.

Jeg har ikke fått noen sånne signaler, og fikk vel egentlig signal om at det ikke kom til å skje når jeg fisket etter det...

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Stillingene blir ofte headhuntet internt hos oss. Avdelingsleder A trenger 1 ny person og sier fra til Avdelingsleder B og C. B og C foreslår kandidater, gjerne blant vikarer de liker og vil anbefale som deretter blir "pushet" eller headhuntet til å søke på jobben.

Jeg har ikke fått noen sånne signaler, og fikk vel egentlig signal om at det ikke kom til å skje når jeg fisket etter det...

Hvorfor tar du ikke en prat med avdelingslederne selv da? Eller legger inn CV? Du må vel ikke la det at din leder kanskje ikke liker deg få ødelegge.

Jeg hadde laget en kort søknad med navnet mitt på der jeg hadde skrevet at min kontrakt i avdeling X er gått ut, men jeg trives her og håper å komme i betraktning dersom din avdeling søker folk. Se vedlagte CV.

Du kan jo umulig få noe mer enn nei. :)

(Jeg kan legge til at for ikke så lenge siden var jeg med å "headhunte" en som tydeligvis ikke gikk godt overens med sin sjef og derfor ikke fikk fornyet engasjement etter kontraktutløp. Denne gode medarbeideren var helt uten jobb og allerede sluttet da vi hentet vedkommende. På spørsmål om hvorfor vedkommende ikke hadde søkt hos oss fikk vi vite at vedkommende hadde spurt om vi skulle ansette, og om det i så fall kunne legges inn et ord. Sjefen hadde svart tvert nei, på tross av at vedkommende VISSTE det motsatte. Snakk meg om råtten adferd. Og snakk meg om "in yer face" da de møttes igjen på personalfest)

Endret av Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...