Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

altså, min gode, fine kjæreste fridde litt før jul. Og klart jeg svarte ja!! Men frieriet var en smule spontant, og derfor har det blitt dårlig med forlovelsesring. (og så er han student, så dette kan ta litt tid :wink: )

Problemet mitt er så at jeg er litt tilbakeholden med å fortelle dette til alle og enhver, fordi jeg gjerne vil ha en ring å vise frem. Er jeg bare veldig materialistisk og rar, eller er det noen som forstår? Budskapet er jo at vi skal gifte oss, og det er jo det som er viktig, at vi har lovet oss til hverandre.. Men jeg vil gjerne ha en liten blank ring, jeg da...

Han forteller villig vekk til kamerater og ingen av dem ser ut til å bry seg så veldig om vi har ringer eller ikke.. Kanskje jeg bare omgås for mye gutter? :-? Og ringer er "viktigere" for jenter? :(

Eller kanskje jeg bare er litt forvirret.. :roll:

Caro

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok følt som deg.

Uten ring hadde jeg ikke følt meg forlovet i det hele tatt... :-?

Kanskje det er ei jentegreie, men det skal liksom skinne på fingeren når man er forlovet/gift.

Gjest som Factor
Skrevet

Mulig det er jeg som er rar, men jeg synes ikke det er viktig med en forlovelsesring. Det holder da lenge at dere skal kjøpe gifteringer....?

Er kanskje mer praktisk anlagt enn deg :wink:

Vil nok anta at det er viktigere for jenter enn for gutter å ha en ring "å vise fram".

Skrevet

For meg er det ringen som er "beviset" på at man er forlovet, men vi har ett vennepar som har vært forlovet i flere år nå - uten ring. Hun fikk en flott diamantring av ham, men hun bruker den ikke sånn til vanlig... De skal sette på ringer når de en gang gifter seg, vi beholdt forlovelsesringene våre også etter bryllupet og satte altså ikke på nye ringer.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for raske svar :D

Regner med at mange har forskjellige synspunkt på dette, men det var godt å se at andre også har vært forlovet uten ring. :wink:

Føler meg forlovet da, er elsket, trygg og kost masse med. :lol: Og får små overrakselse nå og da i hverdagen, som er superfine og søte.

Har det i grunnen ganske godt :)

Caro

Skrevet

Vi gikk også over et døgn uten ringer etter frieriet, og holdt hele greia hemmelig!

Det falt mest naturlig for oss å ha ringer å vise til! :wink:

Skrevet

Tradisjonelt sett gikk jo mannen ned på kne og spurte med ringen foran seg - og det var hun som bar ringen som et tegn på sitt løfte...

Jeg skjønner godt du vil ha en ring jeg, men nå kjøper man jo "gifteringer" når man forlover seg - og begge bruker dem, for så å kjøpe nye når man har bryllup..

:roll:

Vi gjorde det spesielt vi da.. Vi kjøpte glatte ringer til forlovelsen, graverte inn dato og et "husk" for så å gravere inn ny dato for brylluppet og et "alltid" - ikke din osv, det er for tradisjonelt

:ler:

Så fikk vi gifteringer fra Libanon med min bror i gave da - og dem har vi nå..

Men joda - jeg tror nok jenter er mer opptatt av det med ringer enn gutta er, og kanskje derfor kunne det vært greit at du gikk med en liten ring - da blir det jo ikke nødvendigvis så dyrt - dessuten.. Hvem sier at det er han som må koste hele pakka? Det er jo likestilling så.......

Skrevet

Har egentlig aldri forstått dette med forlovelse og ringer og sånt jeg.. (Men så brukte jeg da heller aldri giftering)

Det å bli enige om å gifte seg og sette en dato - og så fortelle det synes jeg må være greit nok.. Trengte aldri ring på fingeren for at det skulle kunne fortelles.

Skrevet

Har egentlig aldri forstått dette med forlovelse og ringer og sånt jeg.. (Men så brukte jeg da heller aldri giftering)

Det å bli enige om å gifte seg og sette en dato - og så fortelle det synes jeg må være greit nok.. Trengte aldri ring på fingeren for at det skulle kunne fortelles.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi har tenkt å bruke de samme ringene når vi gifter oss, og gravere inn begge datoene.

-K-, det blir nok til at vi deler på det :) , og det gjør ingen ting. Vi har jo snakket om dette, og funnet ringer.

Det er vel bare jeg som er litt utålmodig. :oops:

Caro

Gjest glamourgirl
Skrevet

Man skiller strengt tatt mellom forlovet, og ringforlovet. Dere er vel det første :D Selv synes jeg nok det ville vært greit med den ringen, men det er fordi jeg er gammeldags, og utrolig glad i alt som glitrer. Men har hatt venner som har forlova seg uten ringer, og noen som gjorde det ved at hun fikk rosa plæstic ring fra Hennes... Hver sin smak! Gratulerer, uansett!

Skrevet
Tradisjonelt sett gikk jo mannen ned på kne og spurte med ringen foran seg - og det var hun som bar ringen som et tegn på sitt løfte...

Sånn var det med oss, men selve ringen er ikke det jeg selv forbinder med forlovelse. Heller fine velvalgte ord i frieriet, enn diamantring. Ja takk, begge deler...? :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Å gi ring til sin utkårede er jo en mange tusen år lang tradisjon..

Gjest Anonymous
Skrevet

tok på oss ringer i kirka vi,hadde altså ikke ringer i "forlovelsestiden" som var i 9 mnd.

Skrevet

Men dere har vel i det minste satt en dato...?

For om gubben her hadde "slengt ut en kommentar om giftermål, ikke hostet opp noen ring og ikke giddet å sette dato" (satt litt på spissen) hadde ikke jeg heller følt meg særlig forlovet....

Men jeg er kanskje litt ekstrem andre veien, jeg ga klar beskjed om at frieri betyr foreldrenes velsignelse, ned på kne, flott ring og fastsetting av dato.....

Så han visste godt at dersom det skulle bli noe måtte kan hoste opp full pakke... :ler:

Skrevet

For meg er det naturlig å sette en ring på fingern når vi forlover oss, og hadde jeg blitt fridd til uten at han hadde en ring å gi meg så hadde jeg følt at det var noe som manglet.

Men som du sier, han har ikke så god råd, og du vet at frieriet og forlovelsen var seriøs. Ikke tenk så mye på ringen. Foreslå for han at dere sparer penger og spleiser på dem! Hvis du bare forteller han det, så forstår han nok hvor viktig ringen er for deg! :wink: Gutter er gutter, vet du...

Lykke til videre!

K

Skrevet

Gutter er gutter, ja.. Så sant som det er sagt.. :D

Vi har ikke satt noen bestemt dato, men vi har lyst til å gifte oss på høsten 2007. Og det var ikke slik at han bare hostet opp en bemerkning om giftermål :)

Men nå har vi iallefall fortalt de fleste at vi er forlovet, og det morsomme er at mens nesten alle venninnene våre spør etter ringen, så gleder gutta seg til festen.. Så det er faktisk litt forskjell der. :wink:

Så jeg koser meg som forlovet, men gleder meg alikevell til jeg blir ringforlovet :ler:

Skrevet

Fint at du koser deg, men i mine øyne er du ikke forlovet.

Løselig av tale om giftermål om tre og et halvt år,

ingen ring og ingen planer.... sorry.....

Skrevet

Men da ser vi forskjellig på det :) og det er jo lov. Er nok ganske forskjellige på dette punktet, du og jeg :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har litt problemer med konseptet "forlovelse"

det var vel opprinnelig bare det du var fra dere bestemte dere for å gifte dere til dere ble gift..

forlovelsestid på 3,5 forkom også før, men da hovedsakelig pga familier som la seg i det, økonomiske forhold osv

det å planlegge et bryllup 3,5 år i forveien er også noe uvanlig tror jeg..

jeg har ingen ring.. og får det heller ikke før vi gifter oss.. det er vårt valg.. (vi har valgt sammen, ikke bare en av oss)

vi forsøker å få satt en bryllupsdato nå.. (regner med å ha den klar innen februar.. må bare få sjekket lillesøsters eksamenstidspunkter osv)

dersom noen spurte ville jeg derfor sagt at "jo, vi er vel forsåvidt forlovet"

forlovelser i formen "se vi har kjøpt oss pene ringer fordi vi sikkert skal gifte oss en gang i fremtiden -kanskje" har jeg problemer med å oppfatte som forlovelser..

er du ikke klar for å sette dato og ha bryllupet i overskuelig fremtid (den tid du synes er passe for å planlegge... dvs alt fra 2 uker til 1,5 år), ser jeg ikke helt hva du mener med "forlovelsen" utover hva man mener med ethvert seriøst langtidsforhold mellom voksne mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...