jerod Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Jeg sykla på treningssenteret i dag og den viste at jeg hadde forbrent 440(!) kcal på 15 min. Det kan jo ikke stemme??
antibac Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Jeg sykla på treningssenteret i dag og den viste at jeg hadde forbrent 440(!) kcal på 15 min. Det kan jo ikke stemme?? Var det det som stod på sykkelen? Det er ikke vits å stole på, så du har helt rett - det stemmer ikke Få deg en pulsklokke!
tøydokka Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Nei, stemmer ikke. Mission impossible å brenne så mye så raskt..
jerod Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2012 Det sto på sykkelen ja. Kan ikke skjønne at det skal så lite til å forbrenner så mye! Takk for svar
Tullamore Dew Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Tja, kanskje hvis du hadde sprinta for livet gjennom den styggeste opp og ned krattskogen du kan tenke deg, men ellers tvilsomt.
Harmonics Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Kaloriforbrenning er mer komplisert enn at det kan beregnes fra en aften. HæLvetet, nå håres jeg som Ludvig i skomakergata.
jerod Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2012 (endret) Hehe:) man vet jo aldri. Jeg kan ikke så mye om sånt! derfor er det så kjekt med KG! Endret 13. februar 2012 av jerod
Geparden Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Jeg sykla på treningssenteret i dag og den viste at jeg hadde forbrent 440(!) kcal på 15 min. Det kan jo ikke stemme?? Nei, det går ikke. Sikker på at det ikke sto 440 kcal/time? Dvs at hvis du hadde holdt på en time hadde du forbrent ca 440 kcal. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Jeg bruker å sykle i en time, og da forbrenner jeg litt over 500kcal.....så 400 på 15min høres merkelig ut! Kjøp deg pulsklokke!!
apekatt1 Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Pulsklokke er bare tull for energiberegning. Det som funker er å gå på vekta; går du ned for fort spiser du litt mer, går du opp eller holder vekta spiser du mindre. Trenger ikke bruke sinus i tangens opphøyd i fjerde kvadrat for å gå ned i vekt. 1
antibac Skrevet 14. februar 2012 #12 Skrevet 14. februar 2012 Pulsklokke er bare tull for energiberegning. Det som funker er å gå på vekta; går du ned for fort spiser du litt mer, går du opp eller holder vekta spiser du mindre. Trenger ikke bruke sinus i tangens opphøyd i fjerde kvadrat for å gå ned i vekt. Hvis man er en av de som holder seg til et visst kalorinivå hver dag, er pulsklokke et ypperlig verktøy for å beregne sånn cirka hvor mye man forbrenner under en treningsøkt. Det har hjulpet meg til å presse meg enda mer, og dermed gå ned mer i vekt også.
apekatt1 Skrevet 15. februar 2012 #13 Skrevet 15. februar 2012 Det er bare psykisk, isåfall. Pulsklokke kan bomme på forbrente kalorier med opp til 300 kcal på en time. Et godt eksempel er type sirkeltrening/Elixia-treninger, hvor du egentlig forbrenner lite (pga lavt literforbruk av o2 pr min), men hvor pulsen er høy. Pulsen kan være høy pga varme, nervøsitet eller bare en ekstra kopp kaffe. Forbrenner du plutselig dobbelt så mye da? Siden puls verken måler slagvolum, oksygenopptak eller effekt vil dette problemet oppstå. Gitt at pulsklokken bommer med 300 kcal om dagen, antall kalorier du egentlig skulle vært i underskudd, da står vekta stille. Ikke sant. Som treningsmotivator er pulsklokken kanskje et godt hjelpemiddel, men for å beregne kalorier er den nærmest ubrukelig. Gå på vekta; put in, shit out. Det er den eneste måten å gjøre det skikkelig på.
Supraspinatus Skrevet 15. februar 2012 #14 Skrevet 15. februar 2012 Hvis man er en av de som holder seg til et visst kalorinivå hver dag, er pulsklokke et ypperlig verktøy for å beregne sånn cirka hvor mye man forbrenner under en treningsøkt. Det har hjulpet meg til å presse meg enda mer, og dermed gå ned mer i vekt også. Jeg er ikke helt enig at det er godt verktøy. Det gir deg en indikasjon på energi forbrukt, men en treningsøkt er relativt lite energiforbruk totalt sett over 1 ukes tid. (Med mindre du sykler i TdF eller løper vanvittige distanser). Kroppen er jo utstyrt med en funksjon som skal kunne regulere dette uten pulsklokke. Sult. Hvis du spiser når du er sulten, spiser sunt og ikke spiser overdrevet mye eller overdrevet ofte så vil kroppen automatisk regulere seg. Nå er det faktisk ikke helt riktig. Slik som et er i dag med alle de fristelsene rundt oss er det vanskelig å bare la seg styre av sult dersom man er en slave av blodsukkeret. Har du levd på høyglykemiske karbohydrater lenge vil man bli noe lurt av sultfølelsen. Men som apekatt1 nevner, pulsklokke er en ypperlig motivator. Skal man på død og liv bruke kcal-funksjonen så kan jo man bruke den til å spare seg opp energi til premier f.eks. 100 000 kcal = nye treningsko eller tilsv. I tillegg er den grei til å hjelpe til med å ligge i riktig sone dersom man skal trene rolig. Det er faktisk vanskeligere enn man skulle tro!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå