Gå til innhold

Når mener dere barna er for store til å sitte i barnevogn?

Når slutta dere å bruke barnevogn?   

26 stemmer

1. 1. Da barnet var:

• Mellom Ett-To år
      3
    • Mellon To-Tre år
      11
    • Mellom Tre-Fire år
      10
    • Senere
      2
    • Tidligere
      0

Anbefalte innlegg

Gjest happy_me
Skrevet (endret)

Ja, tittelen sier vel egentlig det meste :)

Endret av happy_me
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo være veldig individuelt. Men vår eldste som nå er 3 år går stort sett selv når vi er på tur.

Skrevet

Sånn til daglig sluttet jeg vel med vogn før eldstemann ble tre, men skulle vi på langtur eller heldagsshopping hendte vi at vi hadde med vona helt til han fylte 4.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen fasit, men snuppa nektet å sitte i vogn før hun fylte to, som egentlig er litt tidligere enn hva vi som foreldre skulle ønske. Hun ville dessuten ikke sitte i bæretøy, så vi hadde ikke det alternativet, heller.

Skrevet (endret)

Ca tre år, men som sagt over her: vi har beholdt vogna til langturer.

Men det varierer nok en god del fra barn til barn.

Edit: altså trille. Den "ordentlige" Simoen sluttet vi å bruke før hun var to.

Endret av Okusan
Skrevet (endret)

Lillejenta har vokst ut av vogna si (Bugaboo Cameleon), så den er jo grei. Det skjedde i sommer, da hun var snaut 2,5 år. Hun er lang for alderen. Men vi bærer fortsatt hvis det trengs (i meitai/Manduca/ringslynge). Har egentlig aldri brukt vogna like mye som diverse bæretøy. Hun går som regel et godt stykke selv når vi er ute, men på hjemturen blir det ofte bæretøy, ettersom hun blir sliten etter hvert. Synes det er helt greit å bære henne (selv om det blir mannen som bærer nå om dagen, for min del er ikke bæring helt forenelig med voksende mage), jeg forventer ikke at hun skal orke å gå like lenge som oss i en alder av 3 år.

Edit: Kan jo legge til at vi bor i Oslo og har gangavstand til veldig mye - butikker, postkontor, lokalsenter, bibliotek, helsestasjon... Men altså ofte sånn at det går greit å gå én vei for lillejenta, litt for langt å gå begge veier, særlig om hun har løpt fra seg litt der vi har gått til, også. Barnehagen ligger så nærme at å bruke vogn dit ville vært rimelig latterlig. ;)

Endret av *Joyce*
Skrevet

Min slutta da han var temmelig nøyaktig tre år. Han slutta med bleie og vogn samtidig, for da hadde han blitt "stor"!

Skrevet

Min er 2,5 år, og vognen brukes kun til soving. Dvs, jeg har med vognen dersom jeg regner med at hun kommer til å ville sove, og så leverer jeg henne med vogn i barnehagen mandager. Det er egentlig noe herk, nå har jeg en unge som vil "sitte skuldrene", samtidig som jeg er nødt til å drasse med vognen! ;)

Skrevet

Jeg synes det er greit med barnevogn så lenge en har behov for det. Dersom en ikke har bil kan det være ganske slitsomt å gå frem og tilbake til barnehagen med en trøtt og trassig 3-4 åring hvis det er et stykke å gå, da er det vel bedre for barnet å få sitte i vogn.

Ser litt verre ut å gå rundt på matbutikken eller kjøpesenteret med store barn i vogn, men det kan jo være ulike grunner til at folk gjør det også.

Gjest happy_me
Skrevet

Skjønner. Her i heimen er ikke vogna brukt. Den står ute i gangen og samler støv. For er gutten med på butikken så sitter han jo i handlevognsetet, eller i en sånn bil de har på kjøpesenter.

Og på barnehagen sover han i seng.

Jeg tenker at barnevogn er mest for de som bor i by og går mye til og fra, og ikke kjører bil dit de skal.

Ellers her så brukte vi vogna da han var baby og ikke kunne å gå. Fra han begynte å gå så har vogna stått :)

Skrevet

Ingen av våre har brukt vogn etter at de lærte å gå. Har nektet plent, ville bare gå selv :-)

Skrevet (endret)

-sletta-

Endret av Lassie
  • Liker 1
Skrevet

På 17.mai var det godt å ha med barnevogn da barnet var 4-5 år, så på sånne dager har jeg alltid barnevogn, men rundt skolealder tenker jeg det er greit å slutte.

Det må forresten være opp til hver enkelt, syns jeg, da noen slutter tidlig og noen slutter sent.

Det værste jeg vet er forledre som liksom vet best, og sender store barn som sitter i barenvogn stygge blikk uten å vite grunnen.

Skrevet

Jeg vet at det er individuellt og situasjonsbetinget.

Men på senteret jeg jobber på, ser jeg OFTE barn som kan slepe beina i bakken fra vogna. DA er de uansett for store!:roll:

Skrevet

Fra hun var ca 1 1/2, har vi stort sett bare brukt trilla. Hun sover uansett ikke i vogna (og trilleryggen kan evt legges ned). Sover duppen sin i seng hjemme, og på madrass på gulvet i barnehagen.

Jeg synes det er mye lettere å ta med trilla på tur, enn den store vogna. Nå er hun litt over to år, og vil bare av og til sitte i vogna (når hun er sliten av å gå).

Skrevet

Bruker vogna mest som sovevogn til halvannet åringen. Og bæretøy i situasjoner der det trengs mer kontroll over barnet, eller det blir for mye å gå.

Eldste sluttet med vogn i 2 års alder, men ble båret mye etter dette.

Men vi har i enkelte tilfeller brukt vogn på både 2 og 3 åring. Synes det er avhengig av situasjon mer enn alder, egentlig...

Skrevet

Syns ikke det er for lenge å bruke vogna når man er 3-4 år om det blir mye gåing, f.eks 17.mai, i dyreparken osv, eller om man skal være ute lenge. Det er godt for små ben å hvile uten å måtte sitte på armen. Men å bruke den "hele tiden" når de er så store håper jeg å slippe, det syns jeg ikke noe om. Barn har bare godt av å få gå mye selv. Min er 13 mnd nå, og går selv, men vimser fortsatt mye og er ikke så flink til å gå i sko ennå, så han bruker vognen mye.

Skrevet

Eldstemann sluttet i praksis med vogn da han var 20 mnd gammel. Da kom lillebror til verden og overtok vogna. Vi kjøpte søskenvogn i tillegg, men den ble lite brukt, bare av og til når vi virkelig skulle gå tur for å gå tur. Han gikk selv til og fra butikken og lekeplassen, og alle andre steder er det for langt å gå selv for voksne så da blir det bil eller sykkel med sykkelhenger.

Minsten er nå 20 mnd gammel, og bruker vel egentlig bare vognen til å sove i i helgene. I bhg sover han i seng. Men kommer ikke til å kvitte oss med vogna helt enda, altså. Men det er jo forferdelig kjedelig å sitte stille i vogn når man allerhelst vil leke og løpe og klatre og herje!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...