Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med dere og søvn under graviditeten?Jeg har ikke en eneste natt hvor jeg sover spesielt godt. En ting er at jeg er oppe på do minst 3-4 g per natt, men jeg sover så utrolig lett i tillegg. Masse drømmer, mareritt og våkner hver gang jeg snur meg og lignende. Er dette vanlig tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen gravide som sover særlig godt. Det er litt av en anstrengelse å endre liggestilling, så da våkner man gjerne hver gang kroppen vil flytte på seg. Jeg er oppe ca en gang i timen hver natt, pga ryggsmerter, må på do, får halsbrann eller må snu meg.

Hvis du har mulighet til det, så ta deg en lur på dagtid! Trolig vil du ha noen perioder som er bedre enn andre. Ikke gi opp. Legg deg til å sove igjen selv om du vet at du snart må stå opp på ny. Gravide kan aldri få nok søvn. :)

Skrevet

Det er ganske vanlig, ja. Rare drømmer, blære som ikke vil samarbeide, og hvis du er så heldig at du i tillegg har et bekken som skrangler og gjør vondt...Å du milde skaper! Så jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Her er jeg heldig om jeg finner en sovestilling som bare gir LITT smerter. Da får jeg sove en stund,før jeg våkner av at det gjør vondt og så skal man snu på seg(omstendelig og smertefullt) for å finne en ny stilling som bare gjør litt vondt...og slik går nettene.

Trøsten min er at jeg bare har 9 uker igjen og at jeg skal til manuellterapeut i neste uke.

Skrevet

Jeg har sovet dårlig fra jeg var omtrent halvveis i begge svangerskap.

Jeg har ikke gått spesielt mye på do, men har bare våknet uten grunn, våknet og ikke fått sove igjen, etterhvert også fordi det er vanskelig å finne en god stilling, leggkramper, halsbrann, aktiv baby osv.

Skrevet

Litt trøst i å vite at det er flere som har det slik. :)

MErker også at bekkenet holder på å stivne, vagger mer enn jeg går på do om natta. Har litt problemer med å sovne igjen etter at jeg har vært på do, og blir liggende å stresse med å sovne igjen, fordi jeg tross alt skal opp igjen klokka sju! Og jeg er bare halvveis i svangerskapet ennå. Verre skal det tydeligvis bli ...

Skrevet

Litt trøst i å vite at det er flere som har det slik. :)

MErker også at bekkenet holder på å stivne, vagger mer enn jeg går på do om natta. Har litt problemer med å sovne igjen etter at jeg har vært på do, og blir liggende å stresse med å sovne igjen, fordi jeg tross alt skal opp igjen klokka sju! Og jeg er bare halvveis i svangerskapet ennå. Verre skal det tydeligvis bli ...

Det KAN bli bedre også! Trøst deg med det! :klemmer:

Skrevet

Huffameg :( Her hadde jeg ikke så store søvnproblemer. Det hjalp mye å sove med min lange, myke ammepute langs siden og mellom beina når magen begynte å bli stor. Og når magen ble virkelig stor, så hjalp det med to store, luftige puter under overkroppen. Gaviscon var også en trofast følgesvenn når jeg hadde halsbrann. Jeg var oppe og tisset 4-5 ganger per natt, men fikk jo sove igjen etterpå - hadde ingen bekkenplager, så det var jeg heldig med :)

Fikk imidlertid en svært urolig baby som gråt mye og sov særdeles lite, og nesten ingenting på nettene de første 2-3 månedene. H*n hylskrek i både trillevogn og bil, og jeg var fullstendig isolert i månedsvis; med 2-3 timer søvn per døgn. Gikk rett i kjelleren etter 6 mnd; har aldri vært så utmattet i hele mitt liv. Så jeg vil anbefale dere vordende mødre - hvil ALT dere kan! Kos dere masse, bedriv litt egenpleie, husk å få koselig kjærestetid! Om bekkenet verker, så tenk hvertfall at dere får ligge og hvile; ta et bad eller be kjæresten om fotmassasje. For snart kommer en nydelig liten gullklump som kanskje krever dere med hud og hår.

Stoooor klem

Skrevet

Jeg sov vel ikke en hel natt fra jeg var ca halvveis. Jeg var aldri oppe og tisset, var ikke plaget av halsbrann og lå stort sett komfortabelt. Men jeg hadde en baby som likte å ta seg en fest nattestid:) Så jeg våknet titt og ofte av sparking og romstering. Etter hvert våknet jeg også av at jeg lå på ryggen, noe som ble ubehagelig for korsryggen mot slutten. Men de siste ukene sov jeg overraskende godt. Da var babyen roligere pga mindre plass.

Jeg hadde for øvrig nytte av en pute mellom beina når jeg lå på siden etter hvert (lå på rygg og mage en god stund). Og helt mot slutten dyttet jeg denne puta halvveis under magen også.

Men det mest irriterende jeg leser er råd om å passe på å sove som gravid fordi man ikke får sove etter fødselen. Det er jammen ikke mye hjelp når man ligger søvnløs nattestid. Og så skal man tenke på at det blir verre etter fødselen i tillegg. Ikke særlig oppløftende og ikke nødvendigvis noe som hjelper på oppgittheten over å ikke få sove. (I tillegg kan det jo være man får en sovende baby og dermed ender med å sove mer etter fødselen.)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var faktisk mer uthvilt som spedbarnsmor enn som høygravid. Så sånn var det. :gjeiper:

Skrevet

Jeg sliter også med søvnen. Er bare halvveis, men må opp på do flere ganger, har halsbrann og tett nese. Magen er ikke så stor enda, og bekkenet levelig, men allikevel sliter jeg så veldig. Nå har jeg en ekkel hoste i tillegg, det gjør ikke ting bedre.

Noen netter våkner jeg helt gjennomvåt av svette. Men er for kaldt utenfor dynen. Blir bena kalde, får jeg kramper..

Babyen er ikke så aktiv, og har en morkaken som demper godt, men h*n blir jo bare større.

Skrevet

Her nytter det ikke å hvile på dagtid heller, selv om jeg er sykmeldt, fordi bekkenet gjør minst like vondt da. Så jeg får rett og slett ikke sove på dagtid. Så da blir det til at nettene er urolige med mange oppvåkninger, men at jeg sover til ut på formiddagen. Våkner gjerne hver time, halvannen, men det går på et vis.

Gjest frøken am
Skrevet

Jeg var faktisk mer uthvilt som spedbarnsmor enn som høygravid. Så sånn var det. :gjeiper:

Da er vi to :gjeiper:

Sov DÅRLIG da jeg var gravid, men med ei frøken som sover fra 12 til 12 blir det ofte mye søvn på a mor :jepp:

Skrevet

Jeg sov så dårlig mot slutten av første og tredje svangerskap at jeg måtte få medisiner for å få sove...

Skrevet

Ubehagelig søvn her også. Rygg, bekken og mage er vonde, og med halsbrann og dobesøk i tillegg blir det dårlig med søvn.

Prøver å trøste meg med at belønningen er verdt ubehaget. :)

Gjest Mahareth
Skrevet

Ja, jeg merker at jeg sover vesentlig dårligere nå enn før jeg ble gravid. Har fortsatt 16 uker igjen til termin, og regner ikke med det blir bedre før det.

Dobesøk er vel ikke hovedårsaken her, men heller at jeg sover lettere enn før. Jeg våknet ofte av at mannen min snorker, eller at katten mjauer, eller at jeg har vondt et sted når jeg skal snu på meg, eller at babyen sparker mye.

Heldigvis har jeg nesten alltid arbeidstid etter kl 10, så om jeg legger meg før midnatt så får jeg nok timer til å fungere sånn nogenlunde om dagen :)

Gjest Trøffel
Skrevet

Men det mest irriterende jeg leser er råd om å passe på å sove som gravid fordi man ikke får sove etter fødselen. Det er jammen ikke mye hjelp når man ligger søvnløs nattestid. Og så skal man tenke på at det blir verre etter fødselen i tillegg. Ikke særlig oppløftende og ikke nødvendigvis noe som hjelper på oppgittheten over å ikke få sove. (I tillegg kan det jo være man får en sovende baby og dermed ender med å sove mer etter fødselen.)

Jeg hadde satt stor pris på å få dette rådet faktisk :) Jeg trodde nemlig at alle nyfødte sov opp mot 20 timer i døgnet, for det gjorde alle mine tre tanteunger som jeg passet mye. Så jeg fikk bra sjokk når min lille nyfødte tulle ikke sov mer enn 2-3 timer i strekk, våkna hvis magen min rumla, og hadde all sin våkentid på natta.. Da angret jeg litt på at jeg ikke lå med beina til værs og hvilte, i stednefor å gå raske turer/vaske hus for å prøve å fremskynde fødselen :fnise: Her sov jeg godt på nettene selv som høygravid, hvis jeg passet på å ikke spise for mye på kveldene (magen ble fort stinn og øm på kveldene), og lå høyt med overkropp og føtter :sovne: Så sikkert ut som en hval, hehehe!

Skrevet

Jeg synes også det er merkelig at man blir oppfordret til å hvile. For det første antar jeg at de fleste legger seg tidlig eller på annen måte gjør det de kan for å få den hvilen de trenger. For det andre hjelper det fint lite at man sov masse før fødsel hvis man får lite søvn etterpå, man kan jo ikke akkurat lagre opp noe for senere bruk ;)

Skrevet

Jeg sliter også med å få sove om nettene nå. I natt sov jeg tre timer og var helt ødelagt på jobb. Har sovet generelt dårlig de siste ukene.

Så derfor lurer jeg på om akupunktur kan hjelpe?

Og har noen noen å anbefale i Fredrikstad/Sarpsborg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...