Gå til innhold

store smerter men større problem!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hei alle sammen!

jeg lurer på en liten ting, jobber fst på en bensinstasjon like utenfor oslo, har vært ansatt i 2 år og er alltid der tidsnok og stiller alltid opp ved behov fra deres side! nå har det seg slik at jeg har jobbet idag, skal jobbe fredag lørdag og søndag, men problemet er jeg har så kraftige menssmerter at jeg har vondt for å stå oppreist og kundebehandling over en disk er kanskje ikke mitt sterkeste på denne tiden. jeg er ikke plaget av menstrasjonssmerter hver gang men noen ganger er krafigere enn andre. aldri før har jeg vært borte pga dette, men nå sitter jeg her med kramper i magen så det holder. har lite lyst å gå til jobben og med om egenmld pga dette da de gjerne må vite hva det skyldes, men lurer da på om deter respektabelt og normalt å få sykemelding for dette? samtidig kan jeg hente ut medisiner.... hva synes dere? og kan en hente ut sykemelding fra helsestasjon? jeg har nem,lig helsestasjonen så nære og det frister mer å gå dit enn å vente i hundre år hos en lege som koster mye mer også...

håper på råd og god hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Klart du kan ta ut egenmelding/sykemelding pga dette!! Jeg anbefaler egenmelding, fordi arbeidsgiver ikke har rett til å vite hva som feiler deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

så om jeg tar ut sykemelding så kan han få vite det? var det det du mente? datt litt av jeg:) mener lissom at mensstrasjonssmerter er jo et "kvinnelig" fenomen og at min mannlige sjef vil kanskej ikke ta dette som en god nok grunn... derfor tenkte jeg å få en sykemelding! men vet noen om helsestajsonene gir ut dette? altså de som er ungdomsrelatert?

Skrevet

Jeg VET ingenting, men er temmelig sikker på at en helsestasjon ikke gir ut sykemelding. Men det er jo bare å ringe og spørre.

Men du trenger slettes ikke å oppgi hva som feiler deg når du leverer egenmelding. Den leverer du når du kommer tilbake på jobb etter at du er frisk igjen. (Kan du ikke ta noe smertestillende?)

Gjest Anonymous
Skrevet

selvfølgelig kan jeg ta smertestillende, men det hjelper lite detsverre ellers hadde jeg jo vært bra allerede.....men ibux i all mass har jeg allerede klart å spise

Gjest Anonymous
Skrevet

kan hende du er bedre til helgen. Mensen varer vel ikke så lenge? Eventuelt du kan dra til legen for å få noe for det.

Mange jenter er plaget med dette, men skal alle ta ut sykemld?

hvis du blir arb.ufør i disse periodene er det på tide å ta en prat med legen.

Gjest Anonymous
Skrevet

mensen varer da en uke...... når vedkommende fikk det vet jo ikke jeg heller men er det så ille så er vel det det rette å gjøre antar jeg..det kan jo bare du kjenne:)'god bedring

Skrevet

Kjenner problemet.... Måtte ta tabbiser med en gang jeg kjente antydninger til smerter for at det skulle hjelpe litt, men det var før jeg begynte med p-piller. Det hjelper virkelig!

Selvsagt kan du ikke gå på jobb hvis du har så vondt! :trøste:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis det plager deg veldig, så snakke med en lege. Da får du sannsynligvis p-piller, og problemet løser seg. Kjenner flere som går på p-piller av den grunn, de er helt ødelagte og er hjemme minst en dag i senga ellers. Inntil du får snakket med lege, ta egenmelding. Hvis du ikke er ofte syk, vil da sjefen din tro du har halsbetennelse eller noe. Sålenge du ikke må ta egenmelding hver måned for dette, kan du regne deg for ufør.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Tips: Ledox/Neproxen funker mye bedre mot menssmerter enn Ibux og Paracet etter min erfaring. Jeg tar en med en gang jeg får mensen eller hvis jeg kjenner murringa før blødningen kommer. Hvis ikke er jeg ikke menneske den første dagen.

Gjest Anonymous
Skrevet

tusen takk for gode rå..tror det er delte meninger om akkurat dette emnet, noen mener at vi må leve med det og ikke kans ette oss ned å sutre mens andre forstår seg på smertene... men det er egentlig forståelig fra begge sider:) takk ihvertfall

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis mensen er veldig plagsom, bør du gå til legen din og få en ordentlig undelivsundersøkelse. Jeg har alltid vært plaget av sterke smerter ved både eggløsning og mens og det viste seg å være endometriose, en kvinnelidelse man kan få hjelp for.

Skrevet

Har du så sterke smerter at du ikke klarer å stå eller gå rundt, så skal du være hjemme!! :fy:

Har du en sjef som ikke takler å godta en slik "kvinne-smerte" så ikke fortell ham hva det er, spør han så si at du har sterke magesmerter el. DET er jo faktisk sant, at det er pga mens er ihvertfall mer en han trenger vite dersom han ikke godtar det!

Hadde så sterke magesmerter at jeg ikke fungerte den første dagen jeg også, før jeg startet med p-piller, etter p-pillene gikk jeg mange år uten å kjenne noen smerte mer i det hele tatt (bortsett fra de gangene jeg forskjøv eller fremskøv mensen, da kom det tilbake i fulle smerter som før).

Nå har jeg hatt noen ganger i ny og ne som er vonde igjen uten grunn, men de er allikevel langt fra så vonde som de var. Og jeg klarer fint å gå på jobb med "plagene".

Har en mor som ble så dårlig at hun av og til ikke klarte å få i seg smertestillende så lenge det ikke var slike som du putter opp i rompa, når hun prøvde å svelge piller og vann, spøy hun hver gang!!

For de som mener man skal "bite det i seg å gå på jobb".... :o pleier dere også å være på jobb når dere spyr bare dere forsøker å spise? Når dere har omgangssyke eller så sterke magesmerter at bare det å stå oppreist er så vondt at tårene spretter?

skal man da virkelig stille seg bak en disk å behandle kunder? :o

Hadde ei venninde som alltid fnøys av meg og mine smerter ved mens, hun nektet å tro på at det kunne gjøre såååå vondt!! Det var bare å bite tenna sammen, for det klarer man nemlig!!!

Inntil hun èn gang opplevde å ha så vondt at hun bare lå å grein en hel dag!!!! Da var hun jo plutselig nødt til å tro på at det faktisk er mulig å ha SÅ vondt pga mensen. :cry:

Dersom det ikke hjelper med p-piller eller slike produkter, så ville jeg også undersøkt hos legen, det KAN være hjelp å få. Men dessverre så er det også mulig det ikke er noe å gjøre med, og at man bare må ha smertestillende konstant i veska når det nærmer seg, og være forberedt på at noen ganger må man bare komme seg hjem/bli hjemme!

Gjest Virvel
Skrevet

Jeg vet ikke noe om dette med sykemelding og slikt, men vil bare si at ingen i hele verden skal kunne tvinge deg til å jobbe med slike smerter. Jeg vet bare så altfor godt hvor vondt det kan være, og det er ikke noe jeg unner noen å oppleve. Før kunne jeg ha så vondt at jeg besvimte bare jeg tenkte på å bevege meg, jeg var også kvalm til tider, og jeg fikk angstanfall hvor jeg var helt sikker på at jeg kom til å dø, og at ingen var glad i meg osv. Etter at jeg begynte på p-piller har jeg rett og slett fått et helt nytt liv - jeg vet det høres litt dumt ut, men det er sant. Jeg gråt av glede da jeg hadde kommet meg igjennom den første mensuka uten det smertehelvete jeg var vant til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...