Gå til innhold

Gule flekker på det hvite på øyet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at om man er veldig gul på det hvite på øyet så er det noe som er galt? Kjæresten min har så og si gule øyehviter, merket det nå i sted og jeg er på nippet til å frike ut. Har hørt at det kan være noe alvorlig som feiler om man er gul der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det være noe med leveren. For eksempel forhøyet bilyrubin-nivåer, at leveren rett og slett ikke klarer jobben godt nok, eller det kan være noe annet med leveren.

Vanskelig å si, kan like gjerne være noe helt annet også. Så du må nok bare få han til å dra til legen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hvite i øynene er gult, skyldes det som oftest forhøyet bilirubinnivå i kroppen. Bilirubin er et fargestoff som skilles ut via gallen i leveren, men hvis leveren fungerer dårlig kan utskillelsen fungere dårligere. Da går noe mer bilirubin over i blodbanen, og setter seg i bløtvev som huden og øyeeplene.

Er h*n gul i huden også? Klør det mer i huden generelt? I så fall bør h*n umiddelbart gå til legen og få tatt blodprøver, da særlig leverensymene bilirubin, ALAT, ASAT og Gamma-GT. ALAT er et ensym som skilles ut når leverceller brytes ned, forhøyet ALAT tyder på leversakde eller leversykdom.

For å undersøke leveren fysisk må man gjennomgå en såkalt ERCP-undersøkelse. Det kan være greit å spørre fastlegen om h*n synes det er aktuelt.

Å bli gul på grunn av forhøyet bilirubinnivå kalles gulsott. Gulsott kan ha mange årsaker, det trenger ikke alltid være farlig, da er det i så fall forbigående. Hvis det er noe alvorlig så er mulige årsaker:

- Hepatitt B eller C. Det er et virus som forårsaker kronisk leverbetennelse. De som har det kan leve med det i mange tiår, forutsatt at de er forsiktige med alkohol. Hvis man drikker mye alkohol kombinert med hepatitt B eller C kan man derimot raskt ødelegge leveren.

- Hepatitt A eller E er akutte leverbetennelse som varer i ca. en uke. Hvis man har det så er man stort sett ikke i tvil, man føler seg skikkelig elendig.

- Schleroserende cholangitt, en autoimmun sykdom. Gallegangene i leveren blir trange og betente.

- Autoimmun hepatitt, en autoimmun variant av hepatitt B og C.

Felles for alle disse, bortsett fra hepatitt A og E, er at dette er sykdommer man gjerne ikke merker at man har, og som man sjelden oppdager før det har gått ganske langt hvis man ikke finner det ut i forbindelse med noe annet.

Ikke nøl - ring fastlegen i morgen.

Endret av Lance
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance kom med et mye bedre svar enn meg ser jeg :jepp:

Lance, er du lege eller?

Tenker på siden du har så mye detaljerte kunnskaper om slike ting som dette, og trening også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance kom med et mye bedre svar enn meg ser jeg :jepp:

Lance, er du lege eller?

Tenker på siden du har så mye detaljerte kunnskaper om slike ting som dette, og trening også.

Jeg kan en del om litt av hvert, først og fremst fordi jeg er en lesehest. Det er mye rart jeg interesserer meg for, og det hjelper hvis man har en bekjent med leversykdom.

Trening har jeg interessert meg for stort sett hele livet, og jeg har derfor lest en del faglitteratur, særlig om utholdenhetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er gule flekker som kan være helt opphøyede så er det helt normalt og ufarlig. Det er avfallsstoffer. Man kan fjerne de med skalpell, men det er utrolig smertefullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...