AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Solgte bilen for en stund siden, fikk pengene inn på dagen. Dette er snart et år siden og dritten står her enda, han er UMULIG å få tak i. Solgte den for en grunn, jeg ville bli kvitt den. Kan jeg nå selge den igjen? Er den min igjen? Er det noe lover og regler på sånt.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Jøss............... Ve faktisk ikke, men har du solgt bilen, så har du solgt den, om vedkommende endelig dukker opp, og du har solgt bilen videre, kan du få problemer.
Moscato Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Er alle dokument ordna, slik at vognkort osb står i den nye eigaren sitt namn? 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Ja, det er lover og regler for sånt. Du får sende et rekommandert brev der du krever at han heter den, ellers bestiller du tauing for hans regning.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Leverte du salgsmelding? Er bilen avskiltet?
Gjesten Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Jeg leste litt i Kjøpsloven og fant dette: Kapittel VII. Selgerens krav ved kontraktbrudd fra kjøperens side. § 51. Innledende bestemmelse. (1) Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller sine øvrige plikter etter avtalen eller loven, og dette ikke beror på selgeren eller forhold på hans side, kan selgeren kreve oppfyllelse, heving og erstatning etter bestemmelsene i kapitlet her. Han kan også holde tilbake ytelse etter § 10 samt kreve rente etter § 71. (2) Oppfyller ikke kjøperen sin plikt til å overta tingen, og beror dette ikke på selgeren eller forhold på hans side, gjelder isteden reglene i §§ 55, 57 (2) og 58. (3) Selgerens rett til erstatning og rente faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. § 55. Heving når kjøperen ikke medvirker. (1) Selgeren kan heve kjøpet når kjøperen ikke medvirker til kjøpet, dersom kontraktbruddet er vesentlig. Selgeren kan på samme vilkår heve kjøpet når kjøperen ikke overtar tingen etter § 50 bokstav (b) og selgeren har en særlig interesse i å bli av med den. (2) Kjøpet kan også heves når kjøperen innen en rimelig tilleggsfrist som selgeren har fastsatt for oppfyllelse, (a) ikke medvirker til kjøpet, eller (b) ikke overtar tingen i tilfelle hvor selgeren har en særlig interesse i å bli av med den. (3) Mens tilleggsfristen løper kan selgeren ikke heve, med mindre kjøperen har sagt at han ikke vil oppfylle innen fristen. § 57. Erstatning. (1) Selgeren kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse med betalingen fra kjøperens side. Dette gjelder likevel ikke så langt kjøperen godtgjør at forsinkelsen skyldes stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annen hindring utenfor kjøperens kontroll og som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Reglene ellers i § 27 (2) og (3) gjelder tilsvarende. (2) Selgeren kan kreve erstatning etter reglene i § 27 for det tap han lider som følge av at (a) kjøperen ikke medvirker ved oppfyllelsen av kjøpet, eller (b) kjøperen ikke i rett tid overtar tingen etter § 50 bokstav (b), i tilfelle hvor selgeren har en særlig interesse i å bli av med tingen. § 58. Opplysningsplikt om hindring. Hindres kjøperen i å oppfylle kjøpet til rett tid, skal han gi selgeren melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får selgeren ikke slik melding innen rimelig tid etter at kjøperen fikk eller burde ha fått kjennskap til hindringen, kan selgeren kreve erstattet tap som kunne vært unngått om han hadde fått meldingen i tide. Jeg har på ingen måte finlest loven. Jeg oppfordrer deg til å lese den selv og se om du får noe ut av det: http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Er snakk om 7000 kr - bilen er en delebil. Har ikke et eneste papir på bilen.
Brukernavn Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 Informer ham (skriftlig) om at bilen må hentes, ellers begynner du fakturering (med tilbakevirkende kraft) for leie av parkeringsplass.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå