Plurali Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Flytter fra Bergen til Oslo til høsten og nå begynner det å haste med barnehage søkingen. Er så usikker på hvilke barnehager som er bra i Oslo siden jeg finner så lite om de på nett. :/ Noen som har noen tips eller erfaringer de vil dele? Har en gutt på 3 år.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Mye avhenger av hvor du skal bo, Oslo er jo ganske stort..
Plurali Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2012 Mye avhenger av hvor du skal bo, Oslo er jo ganske stort.. Håper på å bo litt sentralt. Skal hvertfall gå på skole i sentrum. Blir til å finne leilighet etter jeg vet hvilken barnehage småen kommer inn på så står litt fritt sånn sett
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Hmm, tror det er enklere å gjøre det omvendt Som Gjest påpeker er Oslo stort, med maaange barnehager, og jeg vil tro de fleste er helt greie. Selv har jeg veldig gode erfaringer med Grønland Torg barnhage, Lakkegården barnehage og Etterstad barnehage, men det er tre av sikkert hundrevis gode barnehager i byen, så det sier ikke så mye. Det eneste jeg vil råde deg til, er å sørge for at det blir praktisk med studiested- bosted og barnehage. Noe annet er helt håpløst.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Ok. Oslo kommune har oppdatert oversikten over barnehager, http://www.barnehager.oslo.kommune.no/oslobarnehagen/finn_barnehager/ Her skal det stå kort om alle barnehager, om de har nok pedagoger, årsplan, satsningsområder osv. Etterhvert skal det også komme resultater fra en felles foreldreundersøkelse for hele Oslo, men tror kanskje ikke den kommer før 1. mars.
Plurali Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2012 Problemet er jo bare at jeg MÅ søke barnehage nå og hvor jeg skal bo vet jo jeg ikke før jeg flytter til høsten. Blir litt omvendt rekkefølge, men har ikke så mye valg. :/
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Det første du må gjøre er å finne ut hvor du har råd til å bo i Oslo. Med mindre du har mye penger på bok eller en rik elsker har du ikke råd til å bo sentralt med lite barn og som skoleelev. Jeg ville kikket østover langs linje 2 og 5 (Alna og Grorud). Der er de billigste boligene i Oslo. Men det er fortsatt svinedyrt å leie/kjøpe noe som er stort nok for to.
Plurali Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 13. februar 2012 Det første du må gjøre er å finne ut hvor du har råd til å bo i Oslo. Med mindre du har mye penger på bok eller en rik elsker har du ikke råd til å bo sentralt med lite barn og som skoleelev. Jeg ville kikket østover langs linje 2 og 5 (Alna og Grorud). Der er de billigste boligene i Oslo. Men det er fortsatt svinedyrt å leie/kjøpe noe som er stort nok for to. Har funnet ut at det er sykt dyrt der ja. Blir nok 2-roms det første året tenker jeg. Vi har delt rom til nå så skal vel gå bra en stund til Klarer ca 9000 i mnd med strøm siden jeg får bostøtte. Men uansett... Dyrt å leve :/
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Har funnet ut at det er sykt dyrt der ja. Blir nok 2-roms det første året tenker jeg. Vi har delt rom til nå så skal vel gå bra en stund til Klarer ca 9000 i mnd med strøm siden jeg får bostøtte. Men uansett... Dyrt å leve :/ Ja, da bør du ikke på boligjakt i sommer. For da kommer du til å ende opp husløs.
Plurali Skrevet 13. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 13. februar 2012 Ja, da bør du ikke på boligjakt i sommer. For da kommer du til å ende opp husløs. Det er SÅ håpløst altså? :/ Regner med det kommer en drøss med studenter så prisene stiger vel ja. Hvor kan det være greit å bo utenfor oslo da?
Gjest Kvikklunsj Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Bor du utenfor oslo med togforbindelse er det null stress:-) feks lillestrøm: 10 min med toget inn til sentrum :-)
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #12 Skrevet 14. februar 2012 Bor du utenfor oslo med togforbindelse er det null stress:-) feks lillestrøm: 10 min med toget inn til sentrum :-) På den annen side er knutepunktene rett utenfor Oslo nesten like dyre- hvis du skal ha gangavstand til kollektivtrafikken... Men kikk utenfor Oslo, og se langs t-banelinje 2,3 og 5. Der bør det ikke ha så mye å si med studentinnrykket heller (i hvert fall ikke så mye som i studentboligene i sentrum). Furuset, Manglerud, Bøler, Ellingsrud, masse steder som er greit å bo med barn. Men jeg ville for all del prøvd å se meg ut et område før jeg søkte barnehageplass- da kan du jo søke på mange barnehager i samme område 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #13 Skrevet 14. februar 2012 Om du klarer 9000 så må du nok utenfor sentrumsnære områder og regne en 15-30 min på tbane/buss. Jeg satte inn annonse på ønskes leid og fikk bolig på den måten - men det som var ekstra vanskelig var at jeg ikke kunne gå på visning selv, fikk mange nei pga det, selv om jeg sendte familie og hadde referanser +++++. Inkludert strøm, ja......da var det verre. Søk på studentbolig, jeg vet at studenter med barn prioriteres, og da får man gjerne en liten toroms.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #14 Skrevet 14. februar 2012 Om du klarer 9000 så må du nok utenfor sentrumsnære områder og regne en 15-30 min på tbane/buss. Jeg satte inn annonse på ønskes leid og fikk bolig på den måten - men det som var ekstra vanskelig var at jeg ikke kunne gå på visning selv, fikk mange nei pga det, selv om jeg sendte familie og hadde referanser +++++. Inkludert strøm, ja......da var det verre. Søk på studentbolig, jeg vet at studenter med barn prioriteres, og da får man gjerne en liten toroms. Merk at det er kun studenter ved studiesteder tilknyttet SiO (Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus) som kan søke på studentbolig. Studerende aleneforeldre har førsteprioritet på familieboliger der. Her er en liste over studiestedene tilknyttet SiO: http://www.sio.no/wps/portal/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gDfwNvJ0dTP0NXAyNDA38TU3cDKNAPB-nAVGGCUAGRxwEcDfT9PPJzU_ULsrPTHB0VFQG2hzuv/dl3/d3/L0lDU0lKSWdrbUEhIS9JRFJBQUlpQ2dBek15cXchLzRCRWo4bzBGbEdpdC1iWHBBRUEhLzdfME8wS0JBNU4xRTBNSDJWMzFQMDAwMDAwMDAvNTUzajI2MDg3MDAwMQ!!/?WCM_PORTLET=PC_7_0O0KBA5N1E0MH2V31P00000000000000_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/migration/sio/sio+forside/tilknyttet+sio
Gjest Wolfmoon Skrevet 14. februar 2012 #15 Skrevet 14. februar 2012 Studerer du i tilknytning til sio har de vel også studentbarnehager!?
Plurali Skrevet 14. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 14. februar 2012 Tusen takk for masse gode tips og råd! Mulig jeg klarer litt mer i husleie om jeg lever litt "fattig" en stund. Har kjæreste i Oslo også som sa han kunne hjelpe til om det ble nød. Heldig jente Men ser jo aller helst at jeg klarer meg selv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå