Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! Jeg er veldig usikker på hva jeg skal søke nå til neste år. Jeg går siste året på videregående og ønsker å utdanne meg videre.

Men tingen er at jeg ikke aaner hva jeg vil bli. Så da tok jeg til meg et tips om at jeg bare kan søke meg videre med et fag jeg finner interessangt. Jeg har hatt rettslære 1 og 2, og har 5'ere i disse. Det er et fag jeg syntes er over gjennomsnittet interessangt og noe jeg absolutt ikke ser problemer med å studere videre.

Men hva kan jeg jobbe som med denne utdanningen? Jeg er egentlig litt sjenert, så noe voldsom advokatkarriere er ikke noe for meg. Frister også lite å være rådgiver på telefon i 25år... Hvis dere skjønner.

Er det noe annet enn rettsvitenskap som kan være noe for meg? Har tenkttanken på å ta en bachelor i kriminologi, eller søke politihøyskolen. Men heller mest for rettsvitenskapen, eneste minuset er at det er ett FEMårs-studie! Tar kansje vann over hodet med å hoppe i en slik retning?

Er det noen som har studert en av disse tre? (rettsvitenskap, kriminologi eller PHS) Som kan komme med innspill og ikke minst informasjon om utdanningsløpet?

hadde satt stooor pris på hjelp og råd her :) Har ikke lange tiden før jeg må ha bestemt meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, snart ferdig på jussen i Oslo. Har du karakterer til å komme inn, anbefaler jeg virkelig master i rettsvitenskap. 5 år går faktisk ganske fort, men jeg anbefaler deg å ta et friår før du begynner. Gå på folkehøyskole, f. eks.

Hvis du er jurist i det offentlige, består ikke jobben din av å gi på telefon, langt der i fra. Hvis du ikke bor for langt fra Oslo, anbefaler jeg å ta en tur innom jur.fak, gå på en forelesning (de er åpne for alle, velg en fra første studieår) etc.

• Liker 1
Skrevet

Min første tanke er at du burde følge interessene dine. Synes du at rettslære er interessant, så skader det jo ikke å søke på rettsvitenskap. Men som du sier, det er et femårig studie, og de fleste tar det med sikte på å bli advokat. Det går jo an å søke, og hvis du kommer inn så gir du det et forsøk. Det er uansett fullt mulig å trekke seg hvis ikke studiet svarer til forventningene.

Selv har jeg ikke så mye erfaring med rettsvitenskap/jus, men tar et emne dette semesteret. Det er en del jobb, men er absolutt interessant! Kriminologi har jeg mer erfaring med. Det er et veldig spennende fagfelt, som absolutt trenger nye studenter og nye tanker! Hvis du søker bachelor i kriminologi, så har du mulighet til å velge juridiske valgemner. Etter endt bachelor har du også mulighet til å ta master i kriminologi eller rettssosiologi. Selv er jeg glad i rettssosiologien, som veldig grovt skissert kan sies å være en blanding av sosiologi og juss.

Ikke la det at du er litt sjenert stoppe deg fra å velge den studieretningen du har lyst til. Du går siste året på videregående og har mange år på å bli tryggere:) Jeg anbefaler deg å ta kontakt med en "karriereveileder" eller en studiekonsulent som kan hjelpe deg å finne ut av interesser og muligheter.

Skrevet

tusen takk for svar :)

Jeg lurer på hvordan ukene går ? mtp. obligatoriske oppgaver/frammøte på universitetet. Forelesninger m.m. Og hvordan eksamensformen er. Er denne muntlig eller skriftlig, ifølge UIO sin nettside og det jeg forstod av den så det ut som at alle var skriftlige :sjenert: (Ikke at det gjør meg noe.)

Har mest lyst å ikke ha et friår, så er litt nysgjerrig på hvor mye som faktisk kreves hver dag/uke. Er ganske skolelei nå, men er mest pga 7-15 oppmøte som kreves HVER dag på vgs. Hvis dette er mer individuelt tror jeg at jeg ikke skal ha problemer med å fullføre. Eneste er om jeg kommer meg inn...

Isåfall håper jeg på universitetet i Bergen. (alternativene er oslo eller tromsø?)

TS

Skrevet

UiO har det frieste opplegget, Bergen og Tromsø har mer obligatorisk. Det er et hardt studie og det krever en god del egeninnsats. I Oslo er det stort sett slik at man har først en forelesningsrekke (forelesninger med hele kullet, varer 2 timer) Etter det er det kursundervisning i mindre grupper, her er opplegget litt forskjellig fra kursleder til kursleder, men stort sett løser man oppgaver. Det er forventet (både av fakultetet og de øvrige studentene) at man møter forberedt og deltar aktivt. Disse varer også 2 timer. Så leverer man fakultetsoppgaver og kursoppgaver stort sett for hvert fag.

Når det gjelder arbeidsmengde, varierer det fra person til person, men du må nok belage deg på 8 timers arbeidsdager, samt noe helgearbeid.

Er du skolelei nå, må du ikke finne på å starte rett på. Nå er karakterkravet blitt så høyt at det blir vel neppe en reell problemstilling.

Det finnes mange tråder om samme tema her på forumet, i tillegg er det masse å lese på jusstudent.com (forum for jusstudenter).

AB # 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...