Gå til innhold

Jente som alltid vil overnatte hos farmor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 4,5 år som alltid vil overnatte hos farmoren når vi har vært på besøk der.

Når vi skal gå derfra er hun helt hysterisk og vil ikke gå hjem igjen. Hver eneste gang gråter hun hele veien hjem, og sier at hun ikke vil bo hos oss lenger og ikke er venner med oss. Hun syns nok vi er veldig slem som ikke lar henne sove der hele tiden...

Dette begynner å bli veldig slitsomt, fordi det ofte tar 1-2 timer å roe henne etter besøk hos farmoren. Hun er veldig knyttet til farmoren, da farmoren var dagmamma for henne når hun var yngre, og de ellers har et veldig spesielt bånd.

Selvfølgelig er det greit at hun overnatter innimellom, men jeg vil jo gjerne ha henne hjemme mest mulig.

Vi har en fremgangsmåte for å holde styr på kranglingen: Vi har en lykketrolldukke, og den som holder denne får snakke, mens den andre må være helt stille. På den måten kan både vi og hun få si det vi vil si uten at det blir krangling.

Har også prøvd at hun får ringe til farmoren og avtale når hun skal overnatte, men det hjelper ikke så mye. Før vi drar på besøk til farmoren snakker vi om at hun ikke kan overnatte den dagen og hun er enig i det, men når vi skal gå begynner hun på samme måten uansett..

Jeg aner ikke hva vi skal gjøre med denne situasjonen. Vi kan jo ikke bare slutte å dra på besøk til svigermor heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som dere gjør mye bra. Jeg ville fortsatt som nå og være konsekvent. Det går seg til etter hvert når hun erfarer at hun ikke kan skrike seg til overnatting. Håper farmor også følger opp så ikke hun får ja der og nei her.

Skrevet

Hmmm.

Dersom det er greit for svigermor:

Avtal en fast tid hvor barnet kan overnatte.

F.eks annen hver fredag til lørdag, eller første fredagen i måneden.

Barn har skjeldent noe forhold til tid, så kan jo være lurt å sette opp en stjerne eller et hjerte på de dagene i kalenderen det måtte gjelde.

Det kan også være lurt å avtale på forhånd hvilke konsekvenser det vil få - dersom barnet slår seg vrang.

Avtalte konsekvenser er tryggere og mer forutsigbart for barnet - enn foreldre som straffer på impuls.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...