Gjest Badabing Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Kjæresten min har snart bursdag, og han har i flere år snakket om at han har lyst til å lage seg sin egen lille urtehage. Selv har jeg ikke peiling på sånt, men håpet dere kloke hoder kunne hjelpe meg med forslag til en "nybegynnerpakke". Frø, utstyr, bøker og annet man måtte trenge. Hadde vært gøy å lage en litt koselig og morsom gave ut av det.
Gjest navnelapp Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Skal urtehagen vere ute eller inne? Viss den skal vere ute ville eg satsa på dei urtene han sjølv likar og brukar ein del av. For min del ville det vere bladpersille, stauderuccola, salvie, grasløk og timian. Timian er solkjær, og vil ikkje overvintre med mindre den har det veldig mildt. Persille, ruccola, salvie og grasløk spirer greitt, timian er treig å så. Av utstyr kan det vere greitt å ha små frøpotter, jord eller jiffypots (slike brikettar som du legg i vatn), ein handspade og små skilt med namn på som du gjerne kan lage sjølv ved hjelp av små treplater, ein grillpinne og litt godt lim. Ei urtebok er heller ikkje dumt. Eg skriv litt om det å dyrke urter her, du kan jo sjå om det er nyttig for deg og han. 2
Gjest Badabing Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Takker for fine tips Urtehagen blir ute. Han har allerede gravd opp og lagt stein rundt, men jeg tror ikke han vet helt hvor han skal begynne, og derfor tenkte jeg en sånn startpakke kunne være fint. Det vi bruker mest av er vel koriander, basilikum, ruccola, persille og gressløk. Men det er vel sikkert en del annet som kan dyrkes uten at jeg vet om det. Ingefær, små tomater og en chiliplante? Går det egentlig an å dyrke ingefær? Hva med hvitløk? Jeg er helt blank som du skjønner. :gjeiper: Noen som vet om en god bok om dyrking av urter? Engelsk går bra.
Oliven Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 God ide Lag en morsom pakke av det. Flere bøker med beskrivelse av urter og bruksområder samt oppskrifter. Jekka McVicar har skrevet flere gode bøker om urter. Hun er engelsk tror jeg, men bøkene er oversatt. Finnes nok gode norske bøker også. Frø kan kjøpes hos mange på nett så kan du jo sitte å se litt selv: Impecta.se (husk 200,- grensen) bogrontrom.no (gratis frakt på frø) hageglede.no thompson and morgan (husk også 200,- grense) ebay har mye frø Ja, det er en hel haug til også, men alle disse har jeg handlet fra og det har fungert fint. Ebay må du jo sjekke litt i forhold til hver selger da. Vet ikke helt hvor du bor i landet, men min store favoritt av krydder er kinesisk gressløk. Har mer hvitløkssmak enn vanlig gressløk og er kjempegod å bruke istedet for vanlig gressløk. Om det ikke bare skal være urter er det mange spennende bladsalater også. Deilig å plukke litt når grillmaten ligger på grillen Sås i flere omganger så har man hele tiden tilgang på salat. Timian overvintrer hos meg i Vestfold og er kjempegodt. Oregano er veldig lett å dyrke og godt. Jeg fikk så mye her at jeg tørka det og bruker det i sauser nå. Veldig godt med egentørkede urter. Og neste gaveide kan jo være en urtetørker da Persille og dill er must. Sitrontimian. Luftløk er også supergodt. Fikk tak i i fjor, men vet ikke hvordan det er å få frø til det. Av utstyr så er det nevnt over her, husk bare å kjøp riktig jord til det. Enten såjord eller kaktusjord feks. Spennende. Kanskje du får smake tidenes beste kryddersmør til sommeren 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har en tilårskommen bok som heter Hagens kryddervekster for mat og drikke, av Magna Leth. Den beskriver mange urter grundig Får håpe det fortsatt er mulig å finne den, brukt eller ny. Ellers er Den grønne hageboken fin. Om ingefær Chili er morsomme og lette å dyrke, jeg lurer på om de trives best inne, men det går å ha dem ute også. Ville hatt dem i potter du kan flytte inn om høsten, da de er flerårige, men ikke overvintrer utendørs.
Gjest Badabing Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Herlig! Så mange fantastiske tips! Jeg visste ikke at det gikk an å bestille sånt på nett, så siden dagen er i slutten av måneden får jeg nok bare kaste meg rundt for å bestille Takker så mye!
Oliven Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Så du hadde skrevet litt til Basilikum er krevende. Må ha det solrikt og lunt. Bestiller du frø så kjøp småbladbasilikum som er lettere å dyrke enn de storbladede som du får kjøpt i butikken. Koriander er ett årig, men frø koster ikke all verden så en par pakker hver sesong er overkommelig. Hvitløk: Kan du dyrke ja. Du kan putte hvitløksbåter rett i jorda og bruke det grønne som kommer opp. Veldig godt. Ellers kan hvitløk plantes om høsten og høstes neste sesong mener jeg å huske. Ingefær: Kan du sette stor rotbit du kjøper i jorda, men det vokser ikke så veldig fort tror jeg. Jordskokk: Blir kjempefine blomster og du kan sette jordskokk som du kjøper i butikken. Men de blir fort et par meter høye. Chili og tomat. Vil ha det lunt og solrikt og god tilgang på vann og gjødsel. Vanlige urter vil ikke ha så mye gjødsel.
absinthia Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 (endret) Skal urtehagen vere ute eller inne? Viss den skal vere ute ville eg satsa på dei urtene han sjølv likar og brukar ein del av. For min del ville det vere bladpersille, stauderuccola, salvie, grasløk og timian. Timian er solkjær, og vil ikkje overvintre med mindre den har det veldig mildt. Persille, ruccola, salvie og grasløk spirer greitt, timian er treig å så. Av utstyr kan det vere greitt å ha små frøpotter, jord eller jiffypots (slike brikettar som du legg i vatn), ein handspade og små skilt med namn på som du gjerne kan lage sjølv ved hjelp av små treplater, ein grillpinne og litt godt lim. Ei urtebok er heller ikkje dumt. Eg skriv litt om det å dyrke urter her, du kan jo sjå om det er nyttig for deg og han. Timian har overvintret alle steder jeg hat bodd i Nordlan\ Troms bortsett da jeg bodde på innlandet - funker med god drenering, litt stein i jorda og gjerne noe organisk gjødsel for å heve jordtemperaturen og oppbygging av positive mikroorganismer i jorda. Ellers vil jeg si at basilikum nesten må ha fiberduk eller plast over seg her til lands fordi den mistrives Svært i temperaturer under 10 grader. Endret 14. februar 2012 av absinthia 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 For en herlig gaveidé! Hva med en urtespiral? Enkel å stelle, tillater mange forskjellige urter med ulike krav til varme og vann, er arealeffektiv og ser veldig pent ut! 1
Gjest navnelapp Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Basilikum ville eg ha dyrka inne, den vert beisk og rar ute. Når du kjøper ruccolafrø, pass på at du får den sorten som er ein staude. Den eittårige varer veldig kort. Koriander og dill må også såast fleire gongar i løpet av sesongen. Koriander er flink til å sette eigne frø, så den treng du ikkje kjøpe så masse av. Eg har sådd korianderfrø frå innvandrarbutikken, det fungerte veldig bra. Jordskokk er vel nærare ein grønsak, og bør ikkje plantast kvar som helst. Den er eit ugras som spreier seg veldig. Det gjer mynte og, vil du ha mynte i hagen så plant den i ei nedgravd bøtte med eit lite hol i botnen, elles tek den over heile hagen din. (Dette veit eg av bitter erfaring. ) 2
Gjest Badabing Skrevet 16. februar 2012 #12 Skrevet 16. februar 2012 http://m.bokkilden.no/SamboWeb/mobil/produkt.do?produktId=6498635 Noen som kjenner til denne boka? Takker igjen for alle gode tips, prøver å bestemme meg for frø til hvilke planter jeg skal bestille. Ingen vits om det blir for mye for ham heller
Gjest navnelapp Skrevet 16. februar 2012 #13 Skrevet 16. februar 2012 Den ser fin ut. :-) Eg ser luftløk vert nemnt over her, eg har nokre luftløkar som eg planlegg å dele ut i bloggen i løpet av våren. send pm viss du vil ha ein.
Oliven Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 Boka er ny, men hun skriver godt. Luftløken du tilbys over her bør du slå til på Så tar du de nye luftløkene som kommer og putter i jorda og du får enda flere. Pleier å bruke stenglene som vårløk, i salater og til ferske reker. Mmm..
Lærerinna Skrevet 28. april 2012 #15 Skrevet 28. april 2012 For en kjempeflott gave-ide! Jeg abonnerer på denne...
Chloe- Skrevet 28. april 2012 #16 Skrevet 28. april 2012 Tips: Mynteplante forhindrer bladlus. Pass dog på å plante den på god avstand fra andre planter da den sprer seg raskt! Mynten selv kan brukes i mojito eller te, men den vokser så kjapt at du neppe rekker å bruke alt til det. Da er det kjempedeilig å tørke den og bruke den til "potpurri" med god lukt på badet f.eks. Fin gave også! Lykke til med urtehagen!
Gjest Jytte Skrevet 28. april 2012 #17 Skrevet 28. april 2012 Som mange her sier så er basilikum vanskelig å få til, men du kan jo plante en på forsommeren så holder den seg over sommeren - og lenger hvis du er heldig. I min urtehage har jeg hatt størst suksess med timian, gressløk, persille og dill.
Chloe- Skrevet 28. april 2012 #18 Skrevet 28. april 2012 (endret) Dobbelpost. Endret 29. april 2012 av Chloe-
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #19 Skrevet 28. april 2012 Kjempefin gaveide! Må bare skyte inn mitt tips: jeg har aldri fått til urter fra frø, men å plante ut hele planter funker som bare det! Jeg kjøper bare de vanlige i butikken (selv om det sies at man ikke kan brke de, men bør kjøpe fra planteskole e.l.), men klipper de ned. Altså bare rotsystemet og 5 cm +/- plante. Når da de nye skuddene kommer blir plantene store og frodige! Bladsalat sår jeg forøvrig fra frø, de kommer kjemperaskt. Men samme regler som for andre planter gjelder - vent til frostnettene er over med å plante noe ut, ellers er det ingen vits. 1
Chloe- Skrevet 29. april 2012 #20 Skrevet 29. april 2012 Med mynte, basilikum, oregano (og mange fler) trenger man bare en avklippa stilk for å få en full plante. Kanskje man kjenner noen som har en plante allerede? Putt avklippet i et glass vann i vinduskarmen. Når den har slått rot kan du plante den ut. Penger spart! Flere tips?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå