Gå til innhold

Spansk tortilla

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har laget spansk tortilla mange ganger, av mange forskjellige oppskrifter, men opplever ALLTID at det er veldig vanskelig å få snudd tortillaen. Den setter seg alltid fast i panna, så jeg lurer veldig på hva det er jeg gjør feil. (Jeg holder en tallerken over panna og snur panna på hodet, men tortillaen detter aldri ned på tallerkenen av seg selv. Jeg må alltid lirke under med stekespaden, og da går den i stykker.)

Bruker jeg kanskje for lite fett? Bruker olje til å steke i, og har vel i ca 2 ss når jeg skal steke tortillaen. Har jeg gal temperatur? Jeg har prøvd med veldig lav temperatur, men da blir tortillaen aldri gjennomstekt (regner med det ikke er meningen at den skal steke i en time eller mer..?). Med middels temperatur synes jeg tortillaen brenner seg fast og blir brun i bunnen før den blir gjennomstekt..

Noen som har noen gode oppskrifter, og kan fortelle meg hva det kan være jeg gjør feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bruker for lite olje. Først steker du potetene og løken i mye olje, og så heller du av overflødig olje før du tilsetter eggene. Jeg pleier å bruke et lokk, slik at den stekes raskere på oversiden også.

Skrevet

Du bruker for lite olje. Først steker du potetene og løken i mye olje, og så heller du av overflødig olje før du tilsetter eggene. Jeg pleier å bruke et lokk, slik at den stekes raskere på oversiden også.

Ok, takk for svar! Jeg bruker alltid lokk oppå, men synes fortsatt den bruker lang tid på å stivne. Da jeg lagde det i dag tok jeg litt ekstra olje, for det ante meg at det kunne være det som var problemet. Men den satt likevel fast..

Men brukte sikkert fortsatt ikke nok olje da, prøver med enda mer neste gang ;)

Skrevet

Jeg fikk en liten aha-opplevelse for et par år siden, da lærte jeg å lage tortilla av et nyere, spansk bekjentskap. Kan gjerne dele erfaringene, men er ikke så god på mengdene dessverre...

Rå poteter kuttes i terninger. Olivenolje varmes opp, og potetene tilsettes - det skal være MYYYYE olje, det skal dekke potetene i panna. Viktig at varmen ikke er for høy, min komfyr går fra 1-10 (hvor 1 er lavest) og jeg har varmen på 6. Har også lokk i nærheten i tilfelle det tar fyr... Når terningene er "møre" (kjenner etter med kakenål) fjerner jeg dem fra oljen med hullskje over på en tallerken/skål e.l. Har finhakket løk i samme olje, lar den stekes myk og tar så den over til potetene med hullskje. Så heller jeg oljen av panna, nå er den ferdig smurt for selve tortillastekingen. Visper et par egg (tror jeg bruker tre egg til en tortilla), tilsetter salt og pepper og så vender jeg inn poteter og løk i "røra". Pleier også å blande inn en god håndfull med finhakket bladpersille.

Heller så hele blandingen over i stekepanna, fordeler litt slik at potetene ligger fint utover hele flaten. Legger på lokk med en gang, har varmen på middels (dette blir litt forskjellig fra ovn til ovn). Følger med hele tiden slik at jeg ser når overflaten stivner, da fjerner jeg lokket, legger en tallerken over tortillaen (passer på at den passer akkurat inni stekepannen), snur og lar den gli ned på andre siden i panna. Jeg synes tortillaen blir saftigere om jeg tar på lokket også på denne siden, men det er ikke nødvendig. Tidsmessig ligger nok tortillaen i panna alt fra 6-10 minutter på første siden, så bare 2-3 minutter på den andre.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...