annma25 Skrevet 13. februar 2012 #1 Skrevet 13. februar 2012 Hei. Jeg har en svigerinne som er en kontrollfrik rett og slett. Hun bestemmer alt over min bror. Nesten så han ikke får lov å reise på jobb til og med. Han får omtrent ikke lov å besøke sine foreldre, hvis han en sjelden gang får lov ringer hun hvert femte minutt minst og maser om han kommer snart! Hvis vi ringer til han, er det sjelden han tar telefonen selv. Sender vi melding til han er det hun som svarer. Hvis jeg skal gi en beskjed ang om vi kommer i en bursdag e.l. blir hun sur hvis jeg gir beskjed til min bror istedet for til henne! Min bror har og vært syk og vi har vært redde for ham, men hun har bare snakket om seg selv hvor ille hun hadde det og at det ikke var synd i min bror!! Tenk å si slikt til nærmeste familien når det var en fare for at ting kunne gått galt med han da han var syk! nå har de fått et barn og min bror får ikke ta med barnet til våres foreldre, da må hun være med. pga hennes oppførsel har jeg prøvd å unngå henne litt, jeg har vært høflig osv, men liksom prøvd å holde meg unna litt på en måte. da hun var gravid klagde hun over at jeg ikke brydde meg nok og at jeg liksom ikke deltok i hennes graviditet, så da barnet kom til fikk jeg ikke engang ta på han før enn det hadde gått mange måneder! Hallo, jeg hadde mine egne barn å bruke tiden på og hun har aldri vært så opptatt av mine! MEN det betyr ikke at jeg ikke er glad i og bryr meg om min bror sitt barn!! Jeg blir bare så frustrert! Hun lar meg ikke engang slippe til. Hvis jeg ikke liker hennes status eller bilder på facebook blir hun sur og går rundt å sier at jeg ikke bryr meg osv. Og når hun sender meg melding og spør om hvorfor jeg ikke kommenterte statusen og bildet, osv, så får jeg iallefall ikke lyst å gjøre det. Jeg rekker liksom ikke engang å se at hun har lagt ut noe før hun sender melding! Jeg har sagt flere ganger at jeg BOR ikke på facebook, men hun gir seg ikke. Hun kommenterer aldri bilder av mine barn eller noe heller, så hvorfor vil hun at jeg konstant skal gjøre det for henne? Jul og bursdager er et helvete for mine foreldre, hun er ganske spydig og sier klart ifra på forhånd at det er best de passer på at gavene til oss ikke er mer verdt enn gavene til de. Likt skal være likt liksom... Mamma og pappa forskjellsbehandler ikke! Men de får jo et press på seg..at gavene de får ikke blir bra nok, hun klager jo på alt. Hun teller gavene og har til og med ringt og sjekket pris på gavene de fikk!! Tenk å konfrontere sine svigerforeldre at du ikke syns gavene var dyr nok! De blir rett og slett redde! Da barnet deres hadde bursdag sa hun klart ifra at mamma og pappa MÅTTE sende inn bursdagshilsen i avisa. Det burde være opp til dem, det har jo hun ingenting med! De har prøvd å snakke til henne, men fikk da beskjed om at hvis det skulle være slik så fikk de ikke besøk av sitt barnebarn, så de tør ikke si noe mer. Jeg har sagt ifra til min bror mange ganger, men han vil ikke innrømme hvor ille det er. Hver gang jeg og henne har hatt en krangel, er det min bror som har kommet imellom og sagt vi må skvære opp. Så går det noen dager, så er det på`n igjen. Jeg og min mann gikk så langt en gang at hun ikke fikk innbydelse til vårt bryllup. Min bror ble kjempe skuffet, men jeg forklarte tydelig hvorfor. Hun hadde tross alt sagt flere stygge ting til meg og at jeg til og med skulle få meg en på nesa! (min mann tåler ikke trynet på henne). Min bror og hun hadde visst hatt en kjempe krangel. Hun oppførte seg da i noen måneder faktisk, så hun fikk være med i bryllupet. Nå er det liksom på`n igjen og jeg orker ikke mer! Jeg har vært høflig, svart henne på en fin måte når det gjelder både det ene og det andre, men får bare dritt igjen. Jeg er jo litt sjenert og klarer liksom ikke å forstå hvordan noen kan oppføre seg slik! Jeg har tenkt at kanskje hun kjeder seg mye siden hun ikke har jobb og ikke har førerkort (vi bor på landet), men det gir henne ingen rett til å drive slik mot andre. Hva mener dere? Skal jeg bare fortsette å prøve å unngå henne og late som ingenting, ellers burde jeg "manne" meg opp og svare skikkelig for meg??
Gjest Apophis Skrevet 13. februar 2012 #2 Skrevet 13. februar 2012 Tja.. Fortsetter du å late som ingenting, vil ingenting endre seg. Manner du deg opp og svarer skikkelig for deg, risikerer du ei skikkelig sur svigerinne som holder din bror og tantebarn unna deg. Hva foretrekker du? Eg hadde ihvertfall sagt greit ifra med det samme, hater den type folk. ps: avsnitt er ein fin ting 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #3 Skrevet 13. februar 2012 Jeg villle sjekket denne oppførselen opp mot kriterier for narsissisme.
Ciara Skrevet 13. februar 2012 #4 Skrevet 13. februar 2012 Jeg ville sagt fra veldig tydelig, en gang for alle. Jeg hadde blitt sprø av å bite dette i meg. Det høres ikke ut som om du har så mye å tape heller, hun ødelegger jo allerede forholdet mellom deg og din bror og tantebarn. Jeg villle sjekket denne oppførselen opp mot kriterier for narsissisme. Det synes jeg ikke, har særdeles liten sans for amatører som diagnostiserer mennesker som aldri har bedt om det. 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #5 Skrevet 13. februar 2012 Jeg forstår henne litt.. kanskje hun tror at hun ikke får nok "kjærlighet", sympati osv.. fra dere? Jeg tror ikke at hun har noen onde hensikter, mend det lønner seg selvfølgelig å prate med henne og si alt RETT UT, altså ikke prøve "å pakke det inn" liksom.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #6 Skrevet 13. februar 2012 Hvorfor ikke å redusere kontakten med de?? kanskje DU er for masete..?? hun trenger jo ikke å være din venninne og broren din vet jo selv hva han vil og hva han skal!
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #7 Skrevet 13. februar 2012 Hva med å se i retning av broren din? er vel han som burde pakke lekene sine og komme seg vekk fra den kjærringa. Tøffelhelt!
loffen Skrevet 13. februar 2012 #8 Skrevet 13. februar 2012 Jeg håper du greier å manne deg opp til å si skikkelig fra til henne. Hun må da forstå at man ikke kan oppføre seg sånn. Hun høres helt gal ut! Men om det ikke hjelper hadde jeg bare kuttet henne ut. Å ha med slike folk å gjøre ukentlig eller i verste fall daglig hadde bare brutt meg helt ned. Jeg ville også gitt beskjed om at jeg sletter henne som venn på FB, fordi du ikke orker alt maset hennes der. Lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #9 Skrevet 13. februar 2012 Det synes jeg ikke, har særdeles liten sans for amatører som diagnostiserer mennesker som aldri har bedt om det. Hvorfor tror du det er snakk om en diagnose? Det er ikke slik at fagfolk går rundt i de tusen hjem og sjekker, mistanke om problemer oppstår jo gjerne hos vanlige folk som møter på "galningene". Så tar man mistanken med seg til fagfolk om man mener at det kan ha noe for seg. Det er mange vanlige folk som har reddet andre vanlige folk, nettopp fordi man følger en mistanke.
Gjest lilly Skrevet 13. februar 2012 #10 Skrevet 13. februar 2012 Denne dama høres jo helt sprø ut! Om ikke denne dama har feilkoblinger i skallen, så vet ikke jeg. Kansje hun ble hakket værre når hun gikk gravid TS? Det er mulig at hormonene gjorde henne enda værre enn det hun vanligvis er. Kansje du skal fortelle henne sånn som det er? Si ifra når hun har urimelige krav. Ikke si at "Nå er du urimelig" Men at "Det kravet er urimelig"
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #11 Skrevet 13. februar 2012 Jeg villle sjekket denne oppførselen opp mot kriterier for narsissisme. Slutt å lek hobbypsykolog og la være å gi råd du ikke har dekning for.
Ciara Skrevet 13. februar 2012 #12 Skrevet 13. februar 2012 Hvorfor tror du det er snakk om en diagnose? Det er ikke slik at fagfolk går rundt i de tusen hjem og sjekker, mistanke om problemer oppstår jo gjerne hos vanlige folk som møter på "galningene". Så tar man mistanken med seg til fagfolk om man mener at det kan ha noe for seg. Det er mange vanlige folk som har reddet andre vanlige folk, nettopp fordi man følger en mistanke. Så du mener TS skal lese seg opp på narsissisme og sjekke om det stemmer for svigerinnen, og så? Skal hun vennlig informere svigerinnen om at hun tror hun lider av narsissisme og anbefale at hun søker hjelp? Ja, DET tror jeg gjør stemningen i familien mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2012 #13 Skrevet 13. februar 2012 Så du mener TS skal lese seg opp på narsissisme og sjekke om det stemmer for svigerinnen, og så? Så vet TS hva hun kan skylde på (inni hodet sitt, ikke til vedkommende) i slike situasjoner som sitert nedenfor i stedet for å bebreide seg selv og bli frustrert: "da hun var gravid klagde hun over at jeg ikke brydde meg nok og at jeg liksom ikke deltok i hennes graviditet, så da barnet kom til fikk jeg ikke engang ta på han før enn det hadde gått mange måneder! Hallo, jeg hadde mine egne barn å bruke tiden på og hun har aldri vært så opptatt av mine!" Alle vet jo at det ikke går an å snakke formuft med en narsissist, det sier du jo selv, men man bør for sin egen sjelefreds skyld vite at det i alle fall ikke er en selv (eller sine barn, som i eksemplet over) det er noe i veien med. 1
annma25 Skrevet 14. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 14. februar 2012 Jeg har jo prøvd å være "venninne" med henne, men uansett så har hun noe å klage på. Det hjelper liksom ingenting:( Trist det skal være sånn.. virker som hun alltid må ha noe å pirke på. Virker som hun liksom må tråkke ned på andre for å virke bedre selv..? på en måte.. kanskje det beste rett og slett er å vise jeg ikke lar meg tråkke på når hun kommer med negative kommentarer? jeg har jo rett til å forsvare meg..?
Bernardette Skrevet 14. februar 2012 #15 Skrevet 14. februar 2012 Jeg syns broren din høres ut som en tøffel.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #16 Skrevet 15. februar 2012 Jeg syns broren din høres ut som en tøffel. jeg hater når noen kommer med sine fordommer. I tillegg var det ikke snakk om broren til TS her, men nemlig forholdet mellom TS og hennes svigirinne. Han er jo bare en snill gutt og har følelser for kjæresten sin.
Bernardette Skrevet 15. februar 2012 #17 Skrevet 15. februar 2012 jeg hater når noen kommer med sine fordommer. I tillegg var det ikke snakk om broren til TS her, men nemlig forholdet mellom TS og hennes svigirinne. Han er jo bare en snill gutt og har følelser for kjæresten sin. "Fordommer" er en pen bil. Slå opp ord før du bruker dem. La meg sitere TS, forresten: Hei. Jeg har en svigerinne som er en kontrollfrik rett og slett. Hun bestemmer alt over min bror. Nesten så han ikke får lov å reise på jobb til og med. Han får omtrent ikke lov å besøke sine foreldre, hvis han en sjelden gang får lov ringer hun hvert femte minutt minst og maser om han kommer snart! "FÅR LOV" ??? Og dette går han med på? Tøffel.
annma25 Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #18 Skrevet 15. februar 2012 Ja han har visst blitt en "tøffel", men virker som det ikke er bare bare å komme seg unna ei som henne heller.. kanskje han har et håp om at hun skal forandre seg med tiden.. meeen hun har vært slik så lenge jeg har kjent henne, så skal vel noe til.. har iallefall funnet ut at jeg ikke skal blande meg i deres forhold. jeg vet de har et dårlig forhold, resten får min bror finne ut av selv.. men ellers burde jeg rett og slett svare for meg neste gang hun kommer med spydigheter? og ellers bare leve mitt liv liksom..?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #19 Skrevet 20. februar 2012 "Fordommer" er en pen bil. Slå opp ord før du bruker dem. La meg sitere TS, forresten: "FÅR LOV" ??? Og dette går han med på? Tøffel. Se her: (og prøv å google selv) http://www.definition-of.net/definisjon-av-fordom http://wikbio.com/nb/Ordbok/definisjon-av/sosiale-fordommer pen bil? wtf?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå