Gå til innhold

Voldelige spill til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Opplever at stadig flere foreldre i min omgangskrets kjøper krigsspill med 18-års grense til sin 10-12 åringer.

Er det noen av dere som gjør dette? Hvordan argumenterer dere for?

I så fall, hvor høy utdannelse har dere?

(Har en mistanke om at dette henger sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er interessert i svarene du får her, så jeg vil følge med. Folk påstår at voldelige spill ikke påvirker barn, men forskningsresultatene er ganske tydelige på at de gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Her spiller min mann på 36 år Call of Duty (et krigsspill med 18-årsgrense), og til og med HAN får mareritt innimellom!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Her spiller min mann på 36 år Call of Duty (et krigsspill med 18-årsgrense), og til og med HAN får mareritt innimellom!!

Hvis mannen din får mareritt av å spille Call of Duty, hvorfor spiller han det i det hele tatt da? Det finnes flere millioner mennesker som spiller lignende skytespill uten å få mareritt av det så tror du skal snakke med mannen din om hva som er galt, for å skylde på spillet er uhørt.

Skrevet

Det er tydligvis "vanlig" at klassekameratene til mitt eldstebarn spiller call of dury. Det er 4. Klassinger det er snakk om. Ikke tal om atvårt barn får lov på noen år enda!

Og får jeg høre at mitt barn har spilt det når han er på besøk hos noen av de så tar jeg ikke 5 øre for å ringe foreldrene å gi beskjed om at h*n ikke får lov å spille det.

Skrevet

Hvis mannen din får mareritt av å spille Call of Duty, hvorfor spiller han det i det hele tatt da? Det finnes flere millioner mennesker som spiller lignende skytespill uten å få mareritt av det så tror du skal snakke med mannen din om hva som er galt, for å skylde på spillet er uhørt.

Det var ikke så ofte, men om han var i en periode hvor han spilte mye (dvs 4-5 t per kveld), så var han ekstremt skvetten på natta. Han kunne rykke voldsomt til, våkne og være skikkelig redd! Dette skjedde utelukkende i slike intensive spilleperioder, og jeg syns det var irriterende for da ble jo jeg nervøs også, og fikk problemer med å sovne igjen. Nå har vi fått en nydelig gutt sammen som snart blir 1 år, og mannen min spiller stadig mindre. Og han har aldri slike mareritt mer :) ps: jeg har ingenting imot spill, jeg spilte selv world of warcraft svært aktivt over en 3 års periode. Men det er jo et pusete eventyrspill med alver og troll i forhold til disse 18 års grense-spillene..

Skrevet

Her følges alersgrense på spill beinhardt og ungen har også fått beskjed om å gå hjem om han er hos kompiser som spiller for høy aldersgrense og det gjør han. Jeg har hatt en prat med foreldre av venner og gitt tydelig beskjed om hvor grensen går her i huset og at det ikke er akseptabelt at grensene brytes for min sønn. Da får de heller be han gå hjem.

Til og med 15-åringen min tar avstand fra voldelige spill, det vil si, han spiller wrestlingspill og MMA-spill som han trener selv, men ingen skyting og vold utover sport. Han har hatt de samme reglene som minstemann og jeg synes det er godt å se at han tar avstand fra slike spill. Vold skal ikke være med i vår hverdag på noe som helst måte.

Argumentet mitt er at det er en sammenheng mellom voldelige filmer, spill og annet og at barn/ungdom ikke har utviklet de grensene som trengs for skille mellom dette. Samt at våpen er noe unødvendig dritt som kun er til for å skade.

Jeg jobber som jurist.

Skrevet

Husker en gang jeg var yngre, at Viggo Kristiansen var på tv(barne-tv tror jeg) og fortalte om at han følte han ble mer sint og ikke så på vold som farlig eller galt, etter han så vold på skjermen. Husker ikke om det var film eller spill, men det var sterkt nok til at jeg kjente han igjenn med en gang når han kom i media som voksen.

Selv om jeg så på aldersgrensene som noe man skulle ta hensyn til, ble jeg ekstra streng etter dette.

Skrevet

Hei!

Opplever at stadig flere foreldre i min omgangskrets kjøper krigsspill med 18-års grense til sin 10-12 åringer.

Er det noen av dere som gjør dette? Hvordan argumenterer dere for?

I så fall, hvor høy utdannelse har dere?

(Har en mistanke om at dette henger sammen?

Jeg har bachelorgrd med videreutdannelse..

Her har de fått lov til å spille litt, dvs, under kontroll. Vi har snakket mye om dette, og jeg passer på hvor lenge/når han spiller det. Han er for "stor" for mange spill, spillet han spiller er strategisk utfordrende.

Hvis jeg i noen sammenheng ser at det påvirker han, som skyting i luften, snakker om at han skal "gjøre" slik med andre, så er det tatt vekk for alltid.

Grunnen til at jeg har "gitt" meg, er at "ALLE" andre spiller. Dvs, skjer det ikke i kontrollerte former her hjemme, spiller de likevel hos noen andre.

Jeg har kikket på det mens han har spilt, og det er ikke blod og gørr overalt. Det er et mer avansert spill, enn et som har 12 års grense.

Han må også legge det fra seg MED EN GANG jeg sier det. Dvs, at han feks ikke skal bli "hektet" på å spille "online", der man ikke kan "save", men alt går tapt, og må starte fra begynnelsen igjen.

Jeg vet jo innerst inne at det ikke er optimalt.. Men føler vi har snakket såpass mye om dette, at jeg mener det ikke påvirker mitt barn.

Innvanderer som har opplevd krig osv vil bli påvirket på en helt annen måte, jeg snakket nøye med dem i butikken før jeg kjøpte dette. Og de fortalte meg litt om spillet osv.

De aller fleste spill for barn, alt fra Lego til Disney spill består jo av skyting! "Drepe" motstanderen....

Skrevet

Her har sønnen min fått spille noen spill med 18års grense fra han var ca 14. Jeg tror man må se an barna og hvilken type personlighet de har. Noen blir lett påvirket, andre ikke. Sønnen min har aldri vært noen spill-type, men han fikk en konsoll og hadde prøvd et spill hjemme hos en kamerat. Det var ikke drepingen som opptok ham, men bilene og kjøringen. Han spilte kanskje en time i uka, da han spilte som mest. Nå er han snart 17 og syns tv og spill er kjedelig.

Jeg er på masternivå.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Dette handler om hva en læerer barna i den virkelige verden, ikke om hva de spilelr. Dog vil jeg fraråde GTA for alle.

Skrevet

Dog vil jeg fraråde GTA for alle.

Hvorfor?

Skrevet

Jeg har bachelorgrd med videreutdannelse..

Her har de fått lov til å spille litt, dvs, under kontroll. Vi har snakket mye om dette, og jeg passer på hvor lenge/når han spiller det. Han er for "stor" for mange spill, spillet han spiller er strategisk utfordrende.

Hvis jeg i noen sammenheng ser at det påvirker han, som skyting i luften, snakker om at han skal "gjøre" slik med andre, så er det tatt vekk for alltid.

Grunnen til at jeg har "gitt" meg, er at "ALLE" andre spiller. Dvs, skjer det ikke i kontrollerte former her hjemme, spiller de likevel hos noen andre.

Jeg har kikket på det mens han har spilt, og det er ikke blod og gørr overalt. Det er et mer avansert spill, enn et som har 12 års grense.

Han må også legge det fra seg MED EN GANG jeg sier det. Dvs, at han feks ikke skal bli "hektet" på å spille "online", der man ikke kan "save", men alt går tapt, og må starte fra begynnelsen igjen.

Jeg vet jo innerst inne at det ikke er optimalt.. Men føler vi har snakket såpass mye om dette, at jeg mener det ikke påvirker mitt barn.

Innvanderer som har opplevd krig osv vil bli påvirket på en helt annen måte, jeg snakket nøye med dem i butikken før jeg kjøpte dette. Og de fortalte meg litt om spillet osv.

De aller fleste spill for barn, alt fra Lego til Disney spill består jo av skyting! "Drepe" motstanderen....

Vil legge til at han maks spiller dette spillet to timer i uken. Han er mer opptatt av spill på mobilen feks. Men det kan jo forandre seg, derfor jeg følger nøye med på utviklinge rundt dette.

Skrevet

Dette handler om hva en læerer barna i den virkelige verden, ikke om hva de spilelr. Dog vil jeg fraråde GTA for alle.

Enig, det er for vulgæert!

Skrevet

Jeg har ikke utdannelse, faktisk holder jeg på å fullføre videregående nå i voksen alder.

IKKE TALE I SVARTESTE UNIVERSET AT MINE BARN FÅR SPILLE SPILL MED SÅ HØY ALDERSGRENSE, EVER!

Driter faen meg i "åååeh, alle andre får jo lov".

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke utdannelse, faktisk holder jeg på å fullføre videregående nå i voksen alder.

IKKE TALE I SVARTESTE UNIVERSET AT MINE BARN FÅR SPILLE SPILL MED SÅ HØY ALDERSGRENSE, EVER!

Driter faen meg i "åååeh, alle andre får jo lov".

Hvordan håndhever du det? Ift besøk hos kamerater..

Skrevet

Hvordan håndhever du det? Ift besøk hos kamerater..

De får ikke lov til å være på spillebesøk hos kamerater der foreldrene tillater spill som feks Grand Theft Auto, for det er seriøst et vulgært, ekkelt, og stygt spill som flyter over av vold. Da kan heller de guttene komme hit, eller de blir med oss i svømmehall, eller diverse. Har god kontakt med foreldrene rundt, og flere enn bare jeg reagerer på de spillene der, og vi avtaler sammen om å holde oppsyn.

Skrevet

De får ikke lov til å være på spillebesøk hos kamerater der foreldrene tillater spill som feks Grand Theft Auto, for det er seriøst et vulgært, ekkelt, og stygt spill som flyter over av vold. Da kan heller de guttene komme hit, eller de blir med oss i svømmehall, eller diverse. Har god kontakt med foreldrene rundt, og flere enn bare jeg reagerer på de spillene der, og vi avtaler sammen om å holde oppsyn.

Enig at GTA er alt for drøyt, det kommer ikke inn i dette huset. Men i et spill der man er i "3. verdenskrig" feks?

Skrevet

Enig at GTA er alt for drøyt, det kommer ikke inn i dette huset. Men i et spill der man er i "3. verdenskrig" feks?

Der fokuset er mer strategisk, enn bare å skyte og pule horer..

Skrevet

Her spiller min mann kone på 36 år Call of Duty (et krigsspill med 18-årsgrense), og til og med HAN HUN får mareritt innimellom!!

Kanskje du skulle finne deg en ekte mann i stedet da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...