Gå til innhold

Noen driver og tisser inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 7 år gammel hannhund, to voksne hannkatter og en 8 måneder gammel kattunge. De siste par månedene har vi vært plaget med at noen har drevet og tisset i sengene. Det er spesielt sengene til mine to eldste barn dyret har konsentrert seg om og det er snakk om minst en gang i uka. Heldigvis har det kun vært på dynene, så jeg har kokevasket dem hver gang det har skjedd.

Har nå vært nøye med å lukke soveromsdørene og vært kvitt problemet noen uker. Men nå så jeg at noen har vært og markert på tørkestativet vårt som står i gangen! Det var en stripe av tiss langs gulvet og litt på en bukse som hang der. Jeg greier altså ikke å finne ut av hvem av dem det er som driver på, men begynner å helle litt mot at det er hunden, faktisk. Han har aldri markert inne før, så jeg fatter ikke hvorfor han skal drive på med dette nå! Det kan jo selvsagt også være en av kattene, spesielt siden det har vært konsentrert om sengene hittil, og det har også vært på klær som har ligget på gulvet.

Den eneste som kan utelukkes er den yngste katten, han er ikke kastrert enda og det har begynt å lukte stramt av tisset, det gjør det ikke av urinen til den av dem som driver og tisser.

Hvordan i huleste skal jeg greie å finne ut av dette? Det virker jo som om problemet bare forflytter seg, fjerner jeg tørkestativet nå for eksempel kan det jo hende det er møblene som får gjennomgå. Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stripetissing er som regel forbeholdt hunder, katter har mer tendens til dammer, så jeg ville holdt en knapp på hunden. :fnise: Understimulert?

Tissing i senger er jo også vanlig for understimulerte/ensomme/trengende katter, kan hende en av kattene prøver å fortelle deg noe? Da har de en stygg tendens til å tisse der du oppholder deg mest fordi det lukter "min eier" der.

Lykke til med å ta kjeltringen :P

Skrevet

Det kan godt være understimulering som blir nevnt her, men det kan også være et tegn på urinveisinfeksjon eller nyreproblemer. Det var det som var de første symptomene til katten vår som måtte avlives pga nyresvikt dessverre :(

Jeg ville tatt en telefon til dyrlege og spurt etter råd, og kanskje en liten pekepinn på hvem den mest sannsynlige synderen er. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men bedre å sjekke det enn å få en veldig dum overraskelse.

Skrevet

Å herregud, søkte opp symptomer på nyresvikt nå. Hunden er faktisk ganske rolig for tiden, har bare tatt det som et tegn på at han er fornøyd med tilværelsen jeg, det at han stort sett bare sover når vi er inne. Ute er han turbo og høyt og lavt som vanlig. Og han drikker kanskje litt mer enn vanlig også hvis jeg tenker etter. Og markerer ofte ute, men det har han jo egentlig alltid gjort.

Tror nesten jeg konsentrerer meg om hunden i første omgang og tar en tur til veterinæren, ble litt nervøs nå.

TS

Skrevet

Å herregud, søkte opp symptomer på nyresvikt nå. Hunden er faktisk ganske rolig for tiden, har bare tatt det som et tegn på at han er fornøyd med tilværelsen jeg, det at han stort sett bare sover når vi er inne. Ute er han turbo og høyt og lavt som vanlig. Og han drikker kanskje litt mer enn vanlig også hvis jeg tenker etter. Og markerer ofte ute, men det har han jo egentlig alltid gjort.

Tror nesten jeg konsentrerer meg om hunden i første omgang og tar en tur til veterinæren, ble litt nervøs nå.

TS

Å nei! Nå har jeg jo faktisk skremt deg :( Det var absolutt ikke meningen, men jeg vil bare at du skal være obs på slike ting slik at du kan forebygge før det er for sent. Unnskyld, nå føler jeg meg skikkelig råtten :tristbla:

Alt kan være symptom på noe, men som oftest så betyr det ingenting. Men ta en sjekk for urinveisinfeksjon for å være sikker.

Skrevet

Det var jo bra at du fikk meg på tanken, hadde aldri kommet til å tenke på det selv. Det eneste jeg tenkte var at det var noen av dyrene som trasset og det kan det jo kanskje være også, men det kan sikkert være lurt at vi får utelukket at det er noe alvorlig galt.

Og det trenger kanskje ikke nødvendigvis være nyresvikt, kanskje det er et eller annet annet nyreproblem som ikke er så alvorlig. Eller noe.

Urinveisinfeksjon kanskje? Kan hannhunder få det?

TS

Skrevet

Dyr trasser ikke.

Urinveisinfeksjon kan ramme både hunner og hanner. Ta med en urinprøve til vet :)

Skrevet

Trasser var kanskje feil ordbruk av meg, men mente at det kanskje er noe som plager et av dem psykisk da, sånn at de tar det ut ved å tisse rundt omkring. Men kan liksom ikke tenke meg hva det kan være heller, de får jo akkurat like mye stimuli som de alltid har gjort både fysisk og psykisk..

Men skal ta med en urinprøve til vetten, så får vi se.

• Liker 1
Skrevet

Ene katten til venninen min begynt slikt når den ble syk! Husker ikke hva det feilet den, men tur til dyrlegen og antibiotika fikset problemet!

Skrevet

Tenker hunden med en gang. Msrkeringsbehov. Evt en ny kjæreste ny baby eller den nye katten som er grunnen. Om ikke hynden er syk, noe jeg ikke tror, med tanke på hvor og hvordan den markerer er dette noe du må gjøre noe med, og ikke tenke at det er hunden som er blutt sprø. Han gjør det for en grunn uansett hvor ulogisk det er å forstå for mennesket.

Skrevet

Dyr trasser ikke.

Urinveisinfeksjon kan ramme både hunner og hanner. Ta med en urinprøve til vet :)

Ene katta mi tisser når det er noe ho er missfornøyd med, men ho passer alltid på å gjøre det så jeg ser på. Om man kan kalle det trass kan man jo diskutere da... :sjenert:

• Liker 2
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Det er nå ingen tvil om at det er hunden som driver og tisser. Var hos veterinæren med ham og han er frisk som en fisk.

Men likevel driver han på med denne markeringen fremdeles. Nå som vi er nøye med å lukke dørene til alle rom er det kun i gangen oppe han gjør det. Er bare bittesmå skvetter her og der og det skjer et par ganger i uka, men like fullt er det fryktelig irriterende.

Hva i huleste skal jeg gjøre?

Skrevet

Katter bruker jo vanligvis ikke å løfte på bakbeina, så tror ikke den ville ha klart å treffe buksen. :-) De lager heller dammer.

Tror du burde rette kikkerten mot hunden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror faktisk du har skrevet svaret selv uten at du egentlig har registrert det.

Du sier at den yngste hannkatten din akkurat har begynt å bli kjønnsmoden og at det har begynt å lukte av tisset dens. Det kan veldig godt henge sammen med at hannhunden har begynt å markere.

Den vil tydeligvis gjerne beholde posisjonen sin i den lille "flokken" din og sørger for å gjøre det kjent for oppkomlingen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...